تلاش برای حل مشکل کمبود سیلندر گاز

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۳۰
تلاش برای حل مشکل کمبود سیلندر گاز

گروه بنگاه‌ها|

اگر مخاطب اخبار عمومی و استانی کشور طی هفته‌های اخیر باشید، حتما خبر کمبود سیلندر گاز مایع در برخی استان‌های کمتربرخوردار کشور به گوشتان خورده است؛ خبری که هرچند طی سالیان گذشته نیز مسبوق به سابقه است؛ اما امسال به دلیل همزمانی با بحث افزایش قیمت بنزین بازتاب‌های وسیع‌تری در رسانه‌های گروهی پیدا کرده است. بر اساس اعلام مسوولان، استان‌هایی چون، کرمان، هرمزگان، بوشهر و سیستان ‌و بلوچستان و کرمانشاه ر راس استان‌هایی قرار دارند که طی یک ماه گذشته شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت سیلندر گاز مایع بودند. مردمی که هر روز صبح با دمیدن نخستین شراره‌های خورشیدی سحرگاهی از خانه بیرون می‌زنند تا هر چه سریعتر خود را به صف دریافت سیلندرهای گاز برسانند اما در اغلب اوقات سهم آنها از این تلاش زایدالوصف و منتظر ماندن چند ساعته در صف‌های طویل، تابلویی است که روی آن با خط ناخوانا نوشته شده: «گاز نداریم؛ لطفا توقف بیجا نکنید.»در پاسخ به این دغدغه‌های بحق عمومی، مسوولان مشکلاتی چون آغاز فصل سرما، موضوع افزایش قیمت بنزین؛ مشکل حمل و نقل سیلندرهای گاز و ...را به عنوان دلایل اصلی این کمبود عنوان می‌کنند.

در شرایطی که موضوع کمبود گاز در برخی استان‌ها مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد کرده در جریان برگزاری چهل و سومین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با حضور وزیر کشور و مسوولان اجرایی، وضعیت توزیع گاز مایع در برخی از استان‌های کشور خصوصاً استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفت. جلسه‌ای که در جریان آن راهکارهای عملیاتی برای حل و فصل این مشکل مرور شدند و نیازمندی‌های این استان‌ها برای ارایه بهترین خدمات به مردم مورد بررسی قرار گرفتند. در این جلسه پس از ارایه توضیحات از سوی نمایندگان وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آخرین تصمیم‌گیری‌ها درباره نحوه توزیع کپسول گاز مایع در استان سیستان و بلوچستان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور تاکید کرد: اولویت اول در استان سیستان و بلوچستان باید تسریع در روند گازرسانی به این منطقه باشد تا مشکلات ناشی از ضرورت توزیع گاز مایع در این استان، به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

وی افزود: هیچ دلیلی نباید مانع از گازرسانی به مردم شود؛ چرا که اولاً مشکلات زیادی را برای مردم در پی دارد و دشمنان از این مشکلات سوءاستفاده می‌کنند.

وزیر کشور ادامه داد: با توجه به استفاده برخی از شهروندان استان سیستان و بلوچستان از گاز LPG به جای گاز CNG به عنوان سوخت خودرو و به دلیل خطر بسیار زیاد این کار، بایستی موضوع رفع نواقص جایگاه‌های سوخت CNG مورد نیاز این استان نیز در اولویت کاری وزارت نفت قرار گیرد. رحمانی فضلی تاکید کرد: در این مدت نیز بایستی گاز مایع به اندازه نیاز و مصرف خانواده‌ها در استان‌های متقاضی از جمله سیستان و بلوچستان تأمین شود و مردم در این زمینه دچار مشکل نشوند.

وزیر کشور همچنین در ادامه این جلسه با اشاره به پرداخت بسته معیشتی دولت به خانواده‌ها گفت: همانطور که رییس‌جمهوری اعلام کرده بودند به قریب دو سوم از جمعیت کشور این بسته حمایتی پرداخت شده است و هنوز هم ادامه دارد که باید اطلاع‌رسانی دقیق و جامعی از روند کار برای افکار عمومی صورت گیرد. وی اضافه کرد: همچنین باید شرایط لازم برای درخواست افرادی که مشمول این طرح نشده‌اند و احساس می‌کنند به این بسته حمایتی نیاز دارند، فراهم باشد تا شهروندان هر زمان که بخواهند درخواست خود را اعلام کنند و در صورت مشمول بودن این بسته را دریافت کنند.

    تلاش برای افزایش دامنه امنیت

وزیر کشور در ادامه به شرایط کنونی کشور اشاره کرد و سوءاستفاده برخی رسانه‌ها از مشکلات مردم گفت: در شرایطی که دشمنان به دنبال ایجاد فضای بی ثباتی در جامعه هستند، نباید به گونه‌ای عمل کرد که زمینه‌های بی ثباتی، ایجاد و افکار عمومی دچار تشویش شود، چراکه هدف اصلی دشمنان در اصل ضربه زدن به اقتصاد است و طرح برخی مسائل ظاهراً سیاسی و یا پیگیری ایجاد آشوب در جامعه صرفاً در مسیر بی ثباتی و برهم زدن فضای اقتصادی کشور است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که بازتاب رسانه‌ای تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ها موجب ایجاد تنش در فضای اقتصادی کشور شود. در این مسیر بایستی سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی، نسبت به پاسخگویی به موقع به سوالات اقدام و از بروز ابهامات در جامعه جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: از زمان آغاز به کار این ستاد تاکید کرده ایم که مباحث مطرح در رسانه‌ها و صدا و سیما باید کارشناسانه و بی طرفانه باشد و اقناع سازی افکار عمومی از مسیر تولید اطلاعات و آگاهی بخشی به مردم صورت گیرد تا هم مردم بتوانند تصمیمات درستی اتخاذ کنند و هم از ایجاد بی ثباتی و میدان داری رسانه‌های بیگانه‌ها در جهت تشویش اذهان عمومی کشور جلوگیری کنیم.وی با اشاره به تلاش‌ها برای حل برخی مشکلات مقطعی واقع شده، گفت: اینکه بگوییم هیچ کاری نمی‌شود کوته بینی است و صرفاً موجب ناامیدی مردم می‌شود؛ بلکه باید ذخایر ارزشمند کشور که مردم هستند، را فعال کرد و ضمن اطلاع‌رسانی درست به آنها و اعتمادسازی، حس تعاون و نوع دوستی مردم را تقویت و از آنها برای کمک به حل مشکل هموطنان دعوت کرد.

    وقتی کپسول گاز مایع در کرمانشاه

کمیاب می‌شود

استان کرمانشاه هم یکی از استان‌هایی است که موضوع کمبود سیلندر گاز در برخی مناطق آن باعث بروز مشکل برای مردم شده است؛ به گفته مسوولان استانی افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین و همزمان شدن آن با فصل سرما، تقاضا را برای گاز مایع در کرمانشاه افزایش داده است. خودروهایی که از سوخت LPG استفاده می‌کنند، این روزها مصرف خود را بالا برده‌اند تا بنزین کمتری مصرف کنند. از سوی دیگر با سرد شدن هوا، خانوارهای روستایی که هنوز به شبکه گاز متصل نیستند برای تامین گرما و پخت و پز به کپسول‌های گاز مایع بیشتر نیاز دارند.

این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه، عرضه گاز مایع با همان روند و میزان قبلی توزیع می‌شود و کاهشی در سطح عرضه رخ نداده است.

فریدون یاسمی با اشاره به اینکه توزیع گاز مایع بر اساس روند قبل انجام می‌شود و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، گفت: ماهیانه حدود 4800 تن گاز مایع در منطقه کرمانشاه توزیع می‌شود و به هیچ عنوان کاهش عرضه نداریم. گاز مایع توسط شرکت‌های موزع عرضه می‌شود و توزیع آن نیز بر اساس نیاز واقعی مصرف کنندگان است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه با بیان اینکه تغییری هم در قیمت گاز مایع وجود نداشته، یادآور شد: قیمت هر کپسول یازده کیلویی گاز مایع تا به دست مصرف کننده برسد 7800 تومان است. مسوولیت نظارت بر شیوه توزیع گازی مایع نیز بر عهده دستگاه‌های نظارتی است تا جلوی هرگونه تخلف گرفته شود.

    چرایی کمبود گاز در هرمزگان

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان بشاگرد در پاسخ به چزایی کمبود سیلندر گاز در هرمزگان می‌گوید: پرداخت نشدن بدهی شرکت سیلندر پرکنی شعله بشاگرد موجب کمبود گاز مایع در بشاگرد شده است.

رسول روح‌الامینی که در کارگروه تنظیم بازار بشاگرد سخن می‌گفت در ادامه افزود: سهمیه گاز مایع به خانوارهای بشاگردی ۱۲۵ تن در ماه است که از دو شرکت پرسی و غفران باید تامین و در اختیار شرکت شعله بشاگرد قرار گیرد.

عزت‌الله گروهانی مدیر عامل شرکت پرسی ایران گاز هرمزگان هم در این جلسه گفت: از ۱۸۰ میلیون تومان طلب این شرکت از شرکت شعله بشاگرد در سال ۹۷، ۸۰ میلیون پرداخت شده و به همین دلیل شرکت پرسی ایران گاز از انتقال گاز به بشاگرد خودداری کرده است.

    رفع مشکل کمبود سیلندر گاز

در استان بوشهر

در شرایطی که به نظر می‌رسد برخی از مسوولان با فرافکنی تلاش می‌کنند تا توپ مشکلات را زمین مسوول و نهاد دیگری بیندازند؛ مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر با قبول مشکلات در این حوزه می‌گوید: در روز‌های پایانی هفته گذشته در تامین گاز مایع دچار مشکل بودیم، ولی اکنون این مشکل رفع

شده است.

مهرداد بیوکی بیان کرد: وظیفه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی جذب سهمیه شرکت‌های گاز از مبادی تامین کننده گاز است که با پیگیری‌های صورت گرفته موفق شدیم سهمیه لازم را از بندر ماهشهر، بندرعباس و اراک جذب و وارد استان کنیم.وی افزود: از ابتدای مهر تا کنون ۳ هزار تن سهمیه گاز مایع به استان بوشهر اختصاص یافته و تا امروز ۲۷۰ هزار سیلندر گاز در استان توزیع شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر تصریح کرد: وظیفه ما تامین گاز مایع برای مصارف خانگی است، در حالی که بخشی از این گاز مایع به عنوان سوخت خودرو‌ها استفاده می‌شود که باید بازرسان بر آن نظارت بیشتری داشته باشند.

 

ارسال نظر