اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۹۴۰

محدودیت 100 میلیون تومانی در تراکنش بین بانکی

بانک مرکزی اعلام کرد که از روز چهارشنبه تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در ۲۴ ساعت از درگاه‌های غیرحضوری به ۱۰۰ میلیون تومان محدود می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در ادامه اجرای الزامات مبارزه با پولشویی و مدیریت جریان وجوه در کشور، از بیستم آذر ماه، تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در ۲۴ساعت از درگاه‌های غیر حضوری به یک میلیارد ریال محدود می‌شود. کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز موظفند این محدودیت را برای تراکنش‌های درون بانکی در درگاه‌های غیر حضوری خود اعمال کنند.

روابط عمومی این بانک تاکید کرد که مشتریان بانک‌ها می‌توانند برای انجام تراکنش‌های بالاتر از این مبلغ کماکان به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

همچنین قائم‌مقام بانک مرکزی از اعطای تسهیلات ۶ هزار میلیاردی به شرکت‌های دانش‌بنیان در ۷ماهه سال جاری خبر داد. قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: براساس آمارها در ۷ ماهه نخست سال جاری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه شده است. به گزارش خانه ملت، اکبر کمیجانی در نشست علنی روز سه‌شنبه ۱۹ آذرماه مجلس در جریان بررسی دستاوردها و مشکلات اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه گفت: خوشبختانه بانک‌ها و موسسات مالی در چند سال اخیر اقدامات خوبی را در ارایه تسهیلات به استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت داده‌اند، به‌طوری که براساس آمارها تا پایان مهرماه سال ۹۷ در حدود یکصدهزار و ۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات ارایه شده که نشان‌دهنده رشد ۵۱ درصدی است. وی ادامه داد: همچنین براساس آمارها میزان تسهیلات در ۷ ماهه نخست سال ۹۸ در حدود ۶۱ هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به ۷ ماهه نخست سال گذشته ۵۲ درصد رشد کرده است. همچنین تسهیلات پرداختی در مهرماه سال جاری به ۲۰۲ شرکت دانش‌بنیان حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

روش‌های افزایش امنیت کارت‌های بانکی

با افزایش میزان سوءاستفاده‌ از کارت‌های بانکی، مشتریان می‌توانند با اقدامات امنیتی، از احتمال قربانی‌ شدن در این حملات بکاهند.

به گزارش ایسنا، سوءاستفاده از حساب‌های بانکی یکی از چالش‌هایی است که نظام بانکداری کشور این روزها بیش از هر موقع دیگری با آن دست و پنجه نرم می‌کند و راهکارهای موجود برای کاهش این سوءاستفاده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این میان، بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات بانکی بر این باورند که نقش مردم در کاهش میزان سوءاستفاده‌های بانکی بسیار مهم است و افراد می‌توانند با رعایت مسائل امنیتی، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

الزامی‌شدن استفاده از رمز دوم پویا یا یک‌بار مصرف از ابتدای دی‌ امسال یکی از طرح‌هایی است که بانک مرکزی با اجرای آن به دنبال کاهش سوءاستفاده‌ها از حساب‌های بانکی افراد و کاهش حملات فیشینگ است.

برای استفاده از رمز دوم پویا دو راه پیامک و اپلیکیشن‌های بانکی وجود دارد، اما با توجه به امنیت بیشتر اپ‌های بانکی، پیشنهاد می‌شود تا جایی که ممکن است، از سیستم پیامک این سرویس استفاده نکنید.

علاوه بر این موضوع لازم است گوشی خود را به صورتی تنظیم کنید که محتوای پیامک و سایر اعلان‌ها در حالت قفل صفحه نمایش، قابل رویت نباشد.

علاوه بر این به مشتریان بانک‌ها توصیه می‌شود که کارت بانکی خریدهای اینترنتی خود را از سایر کارت‌ها جدا کرده و مبالغ کمتری در کارت‌های بانکی که از آن برای خرید اینترنتی استفاده می‌کنند، داشته باشند.

در واقع مشتریان بانکی بهتر است یکی از کارت‌های خود را به تراکنش‌های بدون حضور کارت اختصاص داده و میزان مبلغی که برای این تراکنش‌ها نیاز دارند را به این کارت واریز کنند.

جزییات کانال مالی سوییس برای ایران

کانال مالی سوییس برای ایران احیای کانال مالی قبلی این کشور است و زمان راه‌اندازی این کانال مشخص نیست. به گزارش ایبنا، دولت سوییس قصد دارد برای کار با ایران کانال مالی راه‌اندازی کند، در مرحله قبلی تحریم‌ها دولت سوییس کانالی مالی را برای تبادل غذا و دارو با ایران داشت و به گفته سفیر این کشور در تهران، سوییس قصد دارد بار دیگر این کانال را احیا کند.در دفعه قبلی تحریم‌ها دولت سوییس از طریق این کانال مالی اقلام بشردوستانه، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در اختیار ایران قرار می‌داد و قصد دارد تا بار دیگر این کانال را راه‌اندازی کند. زمان راه‌اندازی این کانال مشخص نیست. البته این کانال سوای ساز وکار اینستکس است و توسط دولت سویس راه‌اندازی می‌شود. ایران در سال بین ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی وارد می‌کند، ولی آماری از اینکه چه میزان از این رقم از سوییس تهیه می‌شود، مشخص نیست.از سوی دیگر دولت سوییس هنوز اعلام نکرده که آیا از طریق این کانال مالی تنها می‌توان غذا و دارو را از شرکت‌های سوییسی خریداری کرد یا امکان خرید از سایر شرکت‌های متعلق به کشورهای دیگر اروپایی نیز وجود دارد؟

 

ارسال نظر