نقدینگی ذوب‌آهن مشکلی که تمامی ندارد

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۷۸۷

مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن با بیان اینکه دولت به جای وضع عوارض بر سنگ آهن، کنسانتره و مواد معدنی بهتر است نقدینگی ذوب‌آهن را تقویت کند، گفت: اگر به واسطه اتخاذ تصمیماتی عوارض را نادیده بگیریم، نه تنها بین سنگ آهن‌ها مانند سنگ آهن هماتیت و مگنتیت و عیار پایین و عیار بالا و ناخالصی‌های مختلف تفاوتی قائل نمی‌شویم، بلکه تفاوتی بین سنگ آهن دانه‌بندی و کنسانتره و گندله هم قائل نمی‌شویم.

او بیان کرد: حتی تفاوتی بین سنگ آهن، کرومیت، منگنز و سنگ تزیینی هم قائل نشویم و عوارض ۲۵ درصدی برای آنها اختصاص دهیم، نشان می‌دهد کفایت لازم برای کار کارشناسی در رابطه با این تصمیمات از طریق وزارت صمت اتخاذ نشده و یک کار علی الحساب بوده که انجام شده است.

اکبریان افزود: عوارض در نهایت باید به نفع صنعت و فولاد کشور باشد. منافع بلندمدت و میان مدت را نباید فدای منافع کوتاه‌مدت کنیم.

او تشریح کرد: ممکن است روزی چهار واحد فولادی از اینکه در یک ماه گذشته مثلا به فرض سنگ‌آهن و کنستانتره ارزان قیمت‌تری نسبت به شهریور می‌توانستند بخرند، خوشحال شوند، ولی باور کنید که ضرر و خسارت این سیستم در آینده به چشم همین فولادی‌ها هم خواهد رفت.

رییس انجمن سنگ آهن با تاکید بر اینکه قیمت‌ها باید واقعی شود، گفت: ما نه تنها برای عرضه محصول معدنی با واقعی کردن قیمت‌ها موافق هستیم بلکه در تمام حلقه‌های زنجیره از جمله شمش، آهن سنگین و ... اعتقاد داریم.

 تمام آنها محصول نهایی یک واحد و مواد خام واحد بعدی هستند و باید در قیمت‌گذاری دقت زیادی داشته باشیم.

اکبریان بیان کرد: به‌طوری که باید توجیه اقتصادی برای واحد تولید‌کننده این محصول کاملا رعایت شود و یک قیمت منصفانه برای واحد بعدی که به عنوان ماده خام دریافت می‌کند، در نظر گرفته شود. اگر این مدیریت را نتوانیم انجام دهیم، در این زنجیره ضعیف خواهیم شد و در نهایت جایی از این حلقه پاره می‌شود و به نتایجی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، نخواهیم رسید.

 

ارسال نظر