کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۱۹

اردوغان: وابستگی به خارج خطرناک است

رییس‌جمهوری ترکیه وابستگی در محصولات کشاورزی به خارج را خطرناک توصیف کرده و گفته: «هرگز ساختار کشاورزی‌مان را زیر چرخ‌ شرکت‌های جهانی که تنها به سود خود می‌اندیشند، ویران نخواهیم کرد.» به‌گزارش آناتولی، ‌رجب طیب اردوغان در سومین شورای کشاورزی و جنگلداری گفته: «وابستگی در محصولات کشاورزی به خارج حداقل به اندازه صنایع دفاعی خطرناک است.»

بندر ام‌القصر عراق بازگشایی شد

بندر راهبردی ام‌القصر که معترضان فعالیت آن را از دوشنبه گذشته متوقف کرده بودند، جمعه از سوی نیروهای امنیتی عراق بازگشایی شد. به‌گزارش رویترز، مسوولان بندر ام‌القصر گفته‌اند نیروهای امنیتی پس از متفرق کردن معترضان که ورودی ام‌القصر را مسدود کرده بودند، توانستند بندر را بازگشایی کنند. ام‌القصر در ۶۰ کیلومتری جنوب بصره واقع شده و دارای ۱۲ سکوی اصلی و ۸ سکوی فرعی است که علاوه بر اینکه یکی از مرزهای مهم آبی عراق برای واردات کالا از جمله غلات، روغن نباتی و شکر به شمار می‌رود بیشترین نفت این کشور نیز از طریق این بندر به خارج صادر م‌ شود.

بازداشت سیاستمدار عراقی در امارات

امارات متحده عربی یک سیاستمدار مستقل عراقی به نام «عزت الشابندر» را که از فعالیت‌های تخریبی ابوظبی در کشورش پرده برداشته بود، دستگیر کرده است. به‌گزارش المیادین، او در افشاگری‌هایش علیه امارات گفته بود که امارات به چهار عشیره عراقی ساکن استان الانبار پول و سلاح داده تا با ایجاد یک نیروی نظامی زمینه جدایی این استان را از عراق فراهم کند.

گفت‌وگوی تلفنی عمران‌خان و ترامپ

عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در تماس تلفنی بر تداوم همکاری دو کشور برای کمک به پیشبرد فرآیند صلح در افغانستان به توافق رسیدند. رادیو دولتی پاکستان گزارش داده، در جریان این رایزنی تلفنی، اسلام‌آباد و واشنگتن بر ادامه همکاری مشترک در مسیر پیشبرد اهداف صلح در افغانستان تاکید کردند.

بایدن: عربستان باید منزوی شود

جو بایدن معاون نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، با انتقاد از سیاست‌های عربستان تاکید کرده ریاض باید بهای جنگ در یمن و کشتن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مطرح سعودی، را بپردازد. به‌گزارش روسیا الیوم، بایدن گفته باید کمک‌های نظامی به عربستان را متوقف و این کشور را در سطح بین‌المللی منزوی کرد. خاشقچی خبرنگار امریکایی واشنگتن‌پست اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

 

ارسال نظر