افزایش 30 هزار کیلومتر مسیرهوایی طی سال‌های اخیر

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۳۹
افزایش 30 هزار کیلومتر مسیرهوایی طی سال‌های اخیر

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به نقش افزایش راه‌های هوایی در بهبود شرایط زیست محیطی کشور می‌گوید: در سال‌های اخیر ۳۰ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید در کشور ایجاد شد، این افزایش مسیر باعث شد که راه‌های هوایی ما از ۶۰ هزار کیلومتر به ۹۴ هزار کیلومتر افزایش یابد که ویژگی آن کوتاه شدن مسیرها و استفاده از سیستم ناوبری هوایی ماهواره‌ای است. سحر تاجبخش در ششمین کنفرانس بین‌المللی - منطقه‌ای تغییر اقلیم می‌افزاید: حوزه‌های مختلف سهم متفاوتی در تغییر اقلیم دارند که سهم حمل و نقل ۱۴ درصد است که در این بخش منابع سوخت متعددی دخالت دارد که مهم‌ترین آن حمل و نقل زمینی است.

او با اشاره به نقش حمل و نقل هوایی در تغییر اقلیم می‌گوید: امیدواریم با تبدیل فضای ایران به شاهراه هوایی در چارچوب توسعه پایدار، رونق اقتصادی و مسائل زیست محیطی از جمله تولید گازهای گلخانه‌ای بتوانیم راه را برای پیشرفت به سوی پروازها و حمل و نقل سبز توسعه دهیم. این مقام مسوول به تاثیر آن در کاهش گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال پرواز بندرعباس به تبریز را در نظر می‌گیریم که ۱۲۱ دقیقه و مسافت آن ۹۷۰ مایل بود که در مسیر جدید زمان به ۱۰۴ دقیقه و فاصله به ۸۳۶ مایل کاهش یافت که این کوتاه شدن مسیر و زمان، به کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود.

تاجبخش اضافه می‌کند: اگر روزانه در این مسیر ۵ پرواز داشته باشیم با این حساب حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فقط در این مسیر صرفه‌جویی خواهیم داشت. او تصریح می‌کند: با افزایش یک درجه‌ای دما، درآمد ناخالص ملی در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته، حال اگر با افزایش ۲ تا ۴ درجه‌ای دما مواجه شویم، ناامنی غذایی را در کشورها منجر خواهد شد.

رییس سازمان هواشناسی بیان می‌کند: امروز تغییر اقلیم جزو مسائل امنیتی کشور محسوب می‌شود، اتفاقی که در اقلیم افتاده افزایش رویدادهای حدی را در بسیاری از نقاط به دنبال داشته است که کشور ما نیز از آن متاثر شده است. تاجبخش اظهار می‌کند: یکی از مسائل تاثیرگذار در تغییر اقلیم، حمل و نقل است و در این میان حمل و نقل هوایی یکی از عوامل و حوزه‌هایی است که تاثیر زیادی در تولید گاز دی اکسید کربن دارد.

او تصریح می‌کند: امروز مساله تغییر اقلیم و رخدادهای حدی جزو پرریسک‌ترین مسائل اقتصادی در دنیا است که تاثیر آن را در قالب سیلاب، توفان و خشکسالی می‌بینیم. معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: ۴.۵ میلیارد نفر در دنیا از مخاطرات طبیعی متاثر هستند و حدود ۹۶ درصد این مخاطرات مربوط به پدیده‌های وضع هوا مانند سیلاب، خشکسالی و گرد و غبار است و آمارها نشان می‌دهد تلفات در این زمینه از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ روند افزایشی داشته است.

تاجبخش اظهار می‌کند: گرمایش زمین رخدادهای حدی را افزایش داده که این مساله به آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن تراز آب دریاها منجر شده است. همچنین این تغییرات، تغییر بارش را در دنیا به دنبال داشته که قسمت‌هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین تاثیر را گرفته‌اند. او بیان می‌کند: این تغییرات به دنبال افزایش یک درجه‌ای دما اتفاق افتاده است، حال اگر به دمای ۳ درجه افزایش برسیم بخش زیادی از کشورها تحت تاثیر توفان‌های حاره‌ای و ناامنی غذایی قرار خواهند گرفت که امسال در ایران در بخش‌های جنوبی شاهد این تغییرات بودیم. رییس سازمان هواشناسی می‌گوید: اثر دیگر آن، افزایش تراز آب دریاها خواهد بود و به دنبال آن برای شهرهای حاشیه دریاها مشکل ایجاد خواهد شد. تاجبخش ادامه می‌دهد: روند افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است که اگر این روند ادامه یابد مخاطرات اقلیمی بیشتر خواهد شد که یکی از نتایج آن تولید امواج گرمایی است.

 

ارسال نظر