اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۸:۴۱
کد خبر: ۱۵۵۶۹۲

سرمایه در گردش

 360 هزار میلیارد تومانی صنعت

شاتا| مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: سرمایه در گردش مورد نیاز بخش صنعت در سال 98 بیش از 360 هزار میلیارد تومان است که نیازمند پشتیبانی نظام بانکی جهت تامین این حجم از منابع با هدف حفظ تولید و اشتغال کشور است. احمد تشکینی گفت: نسبت تسهیلات سرمایه در گردش اعطایی به تسهیلات سرمایه در گردش موردنیاز بخش صنعت و معدن طی دوره 96-1393 به‌طور متوسط حدود 75 درصد بوده است و این بدان مفهوم که حدود 75 درصد از سرمایه در گردش موردنیاز این بخش طی دوره مذکور توسط سیستم بانکی تامین شده است. او افزود: نسبت مذکور در سال 97 به 57 درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد 57 درصد از سرمایه در گردش مورد نیاز بخش صنعت و معدن در سال مذکور توسط سیستم بانکی تامین شده است. عمده دلیل این کاهش آن است که در سال 97 میزان تسهیلات اعطایی 20 درصد ولی هزینه‌های تولید 65 درصد رشد داشته است. او گفت: سرمایه در گردش موردنیاز بخش صنعت در سال 98 برای حفظ وضع موجود 361 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نیازمند پشتیبانی نظام بانکی جهت تامین این حجم از منابع با هدف حفظ تولید و اشتغال کشور می­‌باشد.

سرانجام توقف تولید خودروهای غیراستاندارد

ایسنا| سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید خودروها تا زمانی که استانداردهای ۶۳ گانه و سایر استانداردهای الزامی را پاس کنند ادامه خواهد داشت، اعلام کرد که جلسه شورای عالی استاندارد برای تصمیم‌گیری درباره توقف تولید خودروهای غیراستاندارد به آینده موکول شده است. مهدی صادقی نیارکی با اشاره به لزوم رعایت الزامات بر اساس مقدورات صنعت، اظهار کرد: جلسات هماهنگی برگزار شده و در حال مذاکره با سازمان ملی استاندارد هستیم. او در پاسخ به اینکه نظر معاونت امور صنایع وزارت صمت درباره توقف تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ چیست، تصریح کرد: اکنون نمی‌توانم در این زمینه نظر قطعی بدهم، چراکه بحث زنجیره تامین و پاس کردن استانداردها برای ما اهمیت دارد و تا زمانی که بتوانیم استانداردهای ۶۳‌گانه که در حال حاضر رعایت می‌شود و بخش الزامی استانداردهای آتی را پاس کنیم، بحث تولید ادامه خواهد داشت، اما قطعا اگر خودرویی نتواند استانداردهای حاکم را رعایت کند، تصمیمات لازم درباره آنها اتخاذ خواهد شد. به گفته این مقام مسوول در صورتی که توقف تولید خودرویی قطعی شود، برنامه زمان‌بندی ارایه می‌شود و بر اساس این برنامه، زنجیره تامین برای جایگزین کردن آن خودرو تجهیز خواهد شد. و بعد از تصمیم‌گیری قطعی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گام‌های فولاد خوزستان

در صادرات و رفع تعهد ارزی

شاتا| رییس هیات عامل ایمیدروگفت: فولاد خوزستان در سه حوزه صادرات، رفع تعهد ارزی در بانک مرکزی و برنامه‌ریزی برای تامین مواد اولیه طی شش ماهه امسال، از شرکت‌های پیشرو معدن و صنایع معدنی بوده است. خداداد غریب پور افزود: کسب مقام نخست صادرات طی شش ماه اول امسال، تایید مسائل ارزی توسط بانک مرکزی و تامین مواد اولیه را می‌توان از اقدامات موثر فولاد خوزستان نام برد. او عنوان کرد: این اقدامات حاکی از آن است که این مجموعه فولادی رویکردهای قابل‌قبولی در جهت رونق تولید و صادرات داشته است. غریب‌پور با اشاره اقدامات توسعه‌ای فولاد خوزستان، گفت: برنامه دستیابی به ظرفیت ۶ میلیون تن تولید پایدار در فاز چهارم توسعه تا سال ۱۴۰۳توسط فولاد خوزستان هدف‌گذاری شده است که امیدواریم با همت مدیران و کارکنان این فولادساز بزرگ، محقق شود.

اقدام توامان وزارت صمت در توسعه ساخت داخل

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهم‌نامه داخلی‌سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی در راستای نهضت ساخت داخل گفت: وزارت صمت تمام تلاش خود را به‌کار بسته تا همه دستگاه‌ها و وزارتخانه مرتبط با نهضت ساخت داخل به این رویکرد ارزشمند بپیوندند و در همین راستا وزارتخانه‌هایی چون نفت، نیرو و ارتباطات از این مهم استقبال و حمایت‌های خوبی نیز داشته‌اند. رضا رحمانی افزود: برای تحقق اهداف توسعه و تعمیق ساخت داخل در برخی نیازمندی‌های داخلی‌سازی، خود واحدهای صنعتی بزرگ ازجمله خودروسازی، فولاد، مس و... و در برخی دیگر، انجمن‌ها پیشقدم شده و گام‌های خوبی نیز در این راستا برداشته‌اند. او تاکید کرد: هر کالا و محصولی که به کیفیت و کمیت در داخل تولید می‌شود یا ورود آن را ممنوع کردیم یا با تعرفه و در جهت تامین نیاز داخلی واردات را مدیریت می‌کنیم و شخصا معتقدم هر کالای ایرانی باید در اولویت مصرف هر شهروند ایرانی باشد و وظیفه داریم برای ایجاد زمینه‌های خودکفایی و قطع وابستگی، این فرهنگ ارزشمند را در سطح کشور عمومیت ببخشیم و همراهی حداکثری مردم را جلب کنیم. این عضو کابینه دولت دوازدهم در حاشیه این مراسم زمان بازنشستگی پراید را اعلام کرد و گفت: سه مدل پراید داریم که انشالله یک مدل آن دی ماه امسال و دو مدل دیگر نیز اردیبهشت و تیر سال آینده از رده تولید خارج خواهند شد. او درباره اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر فشل خواندن صنعت خودروسازی، تصریح کرد: خود رییس بانک مرکزی مساله فشل بودن خودروسازی را مطرح کرده و خودش هم باید پاسخگو باشد.

 

ارسال نظر