گزینش پزشک بومی از اولویت‌های وزارت بهداشت

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۰:۴۳:۱۷
کد خبر: ۱۵۵۱۵۱
گزینش پزشک بومی از اولویت‌های وزارت بهداشت

پزشکان، کمتر حاضر به ادامه خدمت در مناطق محروم می‌شوند. بسیاری از آنها پس از طی کردن دوره‌های الزامی، روستاها و مناطق محروم را به قصد تهران یا شهرهای بزرگ ترک می‌کنند و همین موضوع باعث کمبود شدید پزشک به‌ویژه پزشک متخصص در مناطق محروم می‌شود. ازطرفی، بیمارستان‌های مناطق دورافتاده نیز مجهز به امکانات پیشرفته نیستند و بیماران و خانواده‌هایشان ناچارند برای مراجعه به پزشکان متخصص و همچنین با تجربه یا استفاده از امکانات درمانی پیشرفته، به شهرهای بزرگ بروند.

وزیر بهداشت درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای رفع کمبود پزشک در مناطق محروم و ماندگاری پزشکان در این مناطق، می‌گوید: گزینش پزشک بومی و ایجاد انگیزه برای ماندگاری در مناطق محروم از اولویت‌های ما است و در نظر داریم تا اواخر سال ۱۳۹۹ دیگر کشور با چالشی به اسم کمبود پزشک در نقاط محروم روبرو نباشد.

سعید نمکی در حاشیه همایش کشوری پوشش همگانی سلامت همچنین در رابطه با طرح “هر خانه یک پایگاه سلامت “، اظهار کرد: به دنبال جامعه محور کردن خدمات سلامت از طریق اجرای این طرح هستیم و به دنبال آن ۲۰ میلیون نفر داوطلب از دل خانه‌ها انتخاب کرده و آموزش می‌دهیم که در این راستا از ظرفیت‌های آموزشی و خدماتی دانشگاه‌های علوم پزشکی به خوبی استفاده خواهد شد.

او در خصوص طرح بسیج ملی کنترل فشارخون و ارایه دستاوردهای آن در این نشست، تصریح کرد: این بسیج یک رویکرد بی‌بدیل در عرصه جهانی بود که در یکی از محورهای نشست به عنوان یک تجربه موفق به آن پرداخته می‌شود. نمکی در رابطه با برنامه‌های وزارت بهداشت برای طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ادامه داد: گزینش پزشک بومی و ایجاد انگیزه برای ماندگاری در مناطق محروم از اولویت‌های ما است. بنده معتقدم با توزیع مناسب و ایجاد انگیزه در فارغ‌التحصیلان، مشکل پزشک نقاط محروم برطرف می‌شود. همچنین در نظر داریم تا اواخر سال ۱۳۹۹ دیگر کشور با چالشی به اسم کمبود پزشک در نقاط محروم روبرو نباشد.

او در مورد واردات دارو نیز گفت: در حاشیه این مراسم، نشست‌های دو جانبه و مساعدی با کشورهای لیبی، عراق، افغانستان و... داشتیم که امیدوارم به برداشتن گام‌هایی موفق در این زمینه منجر شود. نمکی در مورد فروش صندلی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اظهار کرد: تیم حرفه‌ای برای رسیدگی به موضوع فروش صندلی پزشکی قرار دادیم تا به پرونده‌ها رسیدگی کند. وی درباره برخی مباحث مطرح مبنی بر انتقال ۱۳۰ نفر از رشته دامپزشکی به پزشکی در دانشگاه آزاد بیان کرد: از عدد دقیق آن خبر ندارم، اما مواردی غیر موازین از انتقال رشته غیر پزشکی به پزشکی گزارش شده بود و باید اعلام کنم همکاران من در وزارت بهداشت در برابر هیچ تخلفی عقب‌نشینی نمی‌کنند.

وزیر بهداشت همچنین در این مراسم اظهار کرد: امروز اگر به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران برای گام برداشتن به سوی پوشش همگانی سلامت، مصمم قدم بر می‌داریم، به خاطر استقرار مراقبت‌های بهداشتی اولیه مستحکم است. سال‌ها پیش به خاطر استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه بسیار خوب درخشیدیم و مورد توجه کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بودیم. ایران به عنوان الگو برای کشورهای در حال توسعه مطرح شد و این اتفاق را مدیون کسانی هستیم که شاید در خاک خفته‌اند، اما در یادها مانده‌اند. بهورزان عزیزی که در اقصی نقاط کشور به عنوان سربازان خط مقدم این فعالیت ملی تلاش کردند. پرستاران، پزشکان، تکنیسین‌های اورژانس و تمام معلمان دانشگاه‌های علوم پزشکی که در ادغام آموزش پزشکی در نظام ارایه خدمت تلاش کردند.

او ادامه داد: حدود ۳۰ سال پیش با دکتر وزیریان برای سلامت خانواده فعالیت کردیم و هیچ‌وقت طرح ضربتی کنترل مالاریا را فراموش نمی‌کنم که با دکتر آزموده انجام دادیم. امروز کاندیدای دریافت گواهی ریشه کنی مالاریا در منطقه هستیم و این حاصل زحمت عزیزانی است که در این راستا تلاش کردند. نمکی بیان کرد: امسال کارهای بزرگی در حوزه سلامت در کشور شکل گرفت. مدیریت سیلاب‌ها در استان‌های گرفتار، بدون هرگونه کمک خارجی و بدون حتی یک مورد اپیدمی انجام شد. همچنین پرونده الکترونیک سلامت به عنوان ریل‌گذاری موثر در ارایه خدمت و ورود پزشکی خانواده و نظام ارجاع و اعمال راهنماهای بالینی برای مدیریت اقتصاد سلامت و مصرف بهینه منابع مستقر شد.وزیر بهداشت افزود: همچنین برنامه کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق هایپراندمیک را داریم و نباید فراموش کنیم که فقط بیماری‌های غیرواگیر ما را تهدید نمی‌کند. حدود ۲۹ سال پیش اداره کل بیماری‌های غیرواگیر را در وزارت بهداشت مستقر کردیم، اما نباید فراموش کنیم به اندازه تنوع و گستردگی اقلیم، تنوع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر داریم. برای کنترل اچ‌آی وی و بیماری‌های مشترک انسان و دام و بیماری‌هایی که ممکن است از مرزهای غربی و شرقی وارد کشور شود، گام‌های موثری بر می‌داریم و امیدواریم سازمان جهانی بهداشت نیز با نشست‌های منطقه‌ای به ما کمک کنند. نمکی اظهار کرد: در پوشش واکسیناسیون، واکسن اچ پی وی را به صورت آزمایشی و در قالب کار پژوهشی با واکسنی که در شرکت داخلی ساختیم، آغاز کردیم. در هفته‌های گذشته گواهی نامه حذف سرخک را گرفتیم و این افتخار و مدالی بر سینه پیشتازان نظام سلامت و پیشگیری کشور است.

او ادامه داد: در عرصه درمان حرکت‌های مهمی با اجرای طرح تحول سلامت انجام شد که آن را هم در بستر اقتصادی و منطقی و منطبق بر بضاعت‌های اقتصادی دنبال می‌کنیم. پرداختن به بهداشت دهان و دندان را به عنوان شاخص مورد مطالبه دنبال می‌کنیم و مدارس بدون پوسیدگی دندان به عنوان یکی از اهداف مهم دنبال می‌شود. نمکی گفت: عشایر کوچ رو هم در نقطه هدف ارایه خدمت قرار گرفته و حدود ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری راه‌اندازی می‌شود.

 

ارسال نظر