تاثیر آنتن‌های موبایل بر سلامتی

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۶۲
تاثیر آنتن‌های موبایل بر سلامتی

گروه دانش و فن   

با افزایش ایستگاه‌های آنتن تلفن همراه یا بی‌تی‌اس بر اثر افزایش کاربران، نگرانی‌ها از بابت خطراتی که این آنتن‌ها می‌توانند بر سلامت انسان داشته باشند هم روبه افزایش است، اگرچه هنوز شواهد مستدل و قانع‌‌‌کننده‌ای درباره تاثیراتی که دکل‌‌های مخابراتی بر سلامتی انسان دارند، پیدا نشده، اما تاثیرات منفی دکل‌های تلفن همراه بر سلامتی را، چه از لحاظ جسمی و بروز سرطان‌های مختلف و چه از بابت روانی و نگرانی‌ افراد در مجاورت این آنتن‌‌ها، نمی‌توان به صورت کامل انکار کرد.

استفاده از تلفن همراه در سراسر جهان به سرعت در حال گسترش است. پیش‌بینی‌ می‌شود که استفاده کاربران از تلفن همراه در سراسر جهان، تا سال آینده به بیش از پنج میلیارد برسد.

در حال حاضر 90 درصد بزرگسالان در امریکا دارای تلفن همراه هستند و این نرخ در بین کودکان 10 ساله، تقریبا 50 درصد است. بنابراین جای تعجب نیست که با وجود بسیاری از دستگاه‌های تلفن همراه، زیرساخت‌های پشتیبانی از آنها نیز رشد چشمگیری داشته است و برج‌های سلولی همچنان در همه جا به نمایش در می‌آیند. به گزارش thehealthyhomeeconomist، در امریکا برخی از این برج‌های سلولی به صورت درختان مبدل درآمده‌اند، خصوصا اگر این برج‌ها در یک منطقه مسکونی قرار داشته باشند. دیزنی ورلد هم با دکل‌های تلفن همراهش که مانند درخت و با شاخ و برگ واقعی وجود دارد، مشهور شده است. اما خبر خوب این است که تعداد زیادی از مردم اکنون برای جلوگیری از امواج الکترومغناطیسی (EMF) اقدامات احتیاط‌آمیز انجام می‌دهند.

 ایربادهای بدون تشعشع و محافظ لپ‌تاپ از مواردی هستند که برای جلوگیری از امواج مورد استفاده قرار می‌گیرند و خاموش کردن وای‌فای در طول شب هم از اقدامات عاقلانه‌ای است که انجام می‌شود و کنتور هوشمند اندازه‌گیری تشعشع هم از دیگر دستگاه‌هایی است که افراد برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیگنال‌های قوی 24 ساعته و هفت روز در هفته امواج الکترومغناطیسی، از آن بهره می‌گیرند. اما در مقابله با دکل‌های تلفن همراه و آنتن‌های موبایل که همه جا وجود دارند، چه می‌تواند کرد؟ چرا که این دکل‌ها گاهی حتی در مجاورت مدارس و بیمارستان‌ها هم ساخته شده‌اند.

برخی معتقدند تابش‌های الکترومغناطیس می‌تواند به سلول‌ها نفوذ کند و با آسیب رساندن به آنها، موجب افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی شود، هرچند ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و آسیب‌های مغزی هنوز ثابت نشده است؛ البته شایعات زیادی در مورد آسیب‌های ناشی از تابش‌های الکترومغناطیس و دستگاه‌های مخابراتی وجود دارد و احتمالا یکی از بحث‌برانگیزترین این شایعات به آنتن‌هایی مربوط می‌شود که عموما روی دکل‌های مخابراتی نصب می‌شوند و شواهد ضد و نقیضی درباره این شایعات وجود دارد و بسیاری معتقدند قرار گرفتن در معرض تابش‌های الکترومغناطیس ناشی از آنتن‌های دکل‌های مخابراتی تاثیر منفی روی سلامتی انسان بگذارد و حتی منجر به بروز سرطان بود.

  تحقیقات درباره ایمنی برج‌های سلولی

اگرچه بسیاری از مردم نگرانی زیادی از بابت زندگی و کار کردن در نزدیکی برج‌های سلولی و آنتن‌های مخابراتی ندارند، با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که این دکل‌ها می‌توانند خطراتی داشته باشند و حتی زندگی در نزدیکی یک برج سلولی، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه آلمانی، پزشکان نزدیک به 1000 بیمار را معاینه کردند تا ببینند آیا زندگی به مدت 10 سال در مجاورت برج‌های سلولی، می‌تواند چه تاثیری در خطر ابتلا به سرطان داشته باشد. آنها دریافتند که نسبت موارد سرطانی جدیدا توسعه‌یافته برای افرادی که در فاصله 400 متری از فرستنده‌های سلولی قرار داشتند، سه برابر کسانی بود که دورتر از این فاصله زندگی می‌کردند. علاوه بر این، آنها دریافتند که بیماران بطور متوسط هشت سال زودتر مبتلا به سرطان می‌شوند. فاصله 400 متر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دلیل آن هم این است که شبیه‌سازی رایانه و اندازه‌گیری‌های مورد استفاده در مطالعه نشان می‌دهد که تشعشعات در این فاصله و کمتر از آن، 100 برابر بیشتر از میزان انتشار در آن فاصله‌ای بیشتر است. یکی دیگر از مشاهدات مهم این تحقیق این است که در پنج سال اول زندگی در نزدیکی یک برج تلفن همراه، خطرات هیچ فرقی با کسی که دورتر از این ناحیه زندگی می‌کند، ندارد، اما در سال‌های شش تا 10، خطر ابتلا به سرطان برای افرادی که در فاصله 400 متری از برج تلفن همراه زندگی می‌کنند، سه برابر بیشتر می‌شود. حتی موضوع نگران‌کننده‌تر این است که میانگین سنی تشخیص سرطان بسیار جوان بوده و خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات، لوزالمعده، روده، پوست، ریه و سرطان خون به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. تحقیقات دیگری 622 نفر از افرادی که در فاصله 350 متری یا کمتر از ایستگاه‌های مخابراتی تلفن همراه زندگی می‌کردند، را با 1222 نفر از کسانی که دورتر از این فاصله قرار داشتند، مورد مطالعه قرار داد. از گروه اول، هشت مورد سرطان تنها در یک سال تشخیص داده شد، اما از گروه دوم که جمعیت آن دو برابر جمعیت دوم بود، تنها دو مورد سرطان یافت شد. براساس این نتایج، محققان خطر نسبی سرطان را برای افرادی که 350 متر یا کمتر از این فاصله از برج‌های تلفن همراه قرار داشتند، چهار برابر خطرناک‌تر یافتند. همچنین طبق این گزارش، زنان بیشتر از مردان نسبت به پرتوهای برج‌های سلولی حساس‌تر بودند، زیرا هفت مورد از هشت سرطانی که در طول یک سال کشف شد، مربوط به زنان بود، یعنی زنانی که یک پنجم مایل (حدود 300 متر) یا کمتر از یک برج سلولی فاصله داشتند، 10 برابر بیشتر از گروه دیگر، در معرض خطر سرطان قرار داشتند.

  خطر تلفن همراه در آنتن‌دهی ضعیف

در مقابل، این موضوع هم بارها مطرح شده که قرار گرفتن در معرض امواج تابشی، هم به فاصله از دکل مخابراتی و هم به قدرت سیگنال تلفن همراه بستگی دارد. درواقع زمانی که وضعیت آنتن‌دهی ضعیف است، تلفن همراه بطور خودکار سیگنال‌های قوی‌تری را دریافت و ارسال می‌کند تا بتواند به نزدیک‌ترین دکل مخابراتی متصل شود و کیفیت ارتباطی بالاتری را دریافت کند. این بدین معناست که در صورت دور بودن از دکل مخابراتی، فرد بیشترین پرتوگیری را از خودِ دستگاه تلفن همراه خواهد داشت. بنابراین در فاصله دورتر از دکل‌های مخابراتی، اگرچه پرتوگیری از این آنتن‌ها کمتر می‌شود، اما پرتوگیری بدن شما از گوشی تلفن همراهتان افزایش می‌یابد؛ بنابراین به توصیه محققان در چنین شرایطی و زمانی که میزان آنتن‌دهی کم است، بهتر است با تلفن همراه صحبت نکنید تا وضعیت آنتن‌دهی بهتر شود. درنهایت اگرچه در حال حاضر تحقیقاتی انجام نمی‌شود که با قطعیت کامل، خطر امواج الکترومغناطیس را به اثبات برساند، اما همانطور که دانشمندان فعال در حوزه تابش‌های الکترومغناطیسی می‌گویند، واضح است که استفاده کم‌تر از تلفن‌های همراه هم ضرری ندارد، در مقابل، قرار گرفتن زیاد در معرض تلفن همراه و نمایشگرهای مختلف از لپ‌تاپ و تبلت و دیگر دستگا‌ه‌های هوشمند، می‌تواند علاوه بر تاثیرات منفی روی سلامت جسمی، برای سلامت روحی و روانی فرد هم مضر باشد.

 

ارسال نظر