کاهش قیمت برنت تا مرز 62 دلار

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۵۱

 گروه انرژی|

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر اظهارات رییس‌جمهور امریکا که خوش‌بینی اخیر درباره مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن را از بین برد و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت را برانگیخت، برای دومین روز متوالی به روند کاهشی خود ادامه داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و 4 سنت یا 1.65 درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۲ دلار و ۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز با 88 سنت یا 1.54 درصد کاهش، به ۵۶ دلار و 20 سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص به پایین‌ترین سطح قیمت خود پیش از حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در ۱۴ سپتامبر کاهش پیدا کردند.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، آنچه که باعث کاهش قیمت نفت شد، اظهارات دونالد ترامپ درباره تجارت بود. وی همچنان موضع تخاصمی دارد.

جان کیلداف، تحلیلگر موسسه اگین کپیتال نیز در این باره گفت: «ترامپ بار دیگر جنگ تجاری با چین را شعله ور کرد... لحن وی برای حل این مناقشه سازنده نبود و ما می‌دانیم که قیمت نفت تا چه حد به تحولات مربوط به جنگ تجاری حساس است.»

به گزارش تسنیم، رابرت یاوگر، تحلیلگر بازار نفت در نیویورک گفت، سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل این پیام منفی را به بازار نفت مخابره کرد که «قرار نیست توافقی سریع به دست بیاید» و این می‌تواند موجب تضعیف هر چه بیشتر تقاضا برای نفت شود. ترامپ روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از شیوه‌های تجاری چین انتقاد کرد و گفت وی در مذاکرات تجاری امریکا و چین، توافق بد را نخواهد پذیرفت. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان و دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان و امریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان است. بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت هفته گذشته پس از حملات هوایی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که نیمی از تولید نفت این کشور را فلج کرد، جهش پیدا کرده بود. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، برای تامین تعهدات به مشتریانش، از سایر تولیدکنندگان خاورمیانه نفت خریداری می‌کند.

به گفته هوی لی، اقتصاددان بانک OCBC، در حال حاضر بازار بسیار نگران بخش تقاضاست. اما از سوی دیگر ذخایر نفت خام عربستان سعودی ممکن است تا دو ماه دیگر به پایان برسد و این امر خریداران را وادار خواهد کرد به دنبال خرید در بازار محموله‌های تک باشند و قیمت‌ها دوباره بالا می‌رود.

به گزارش ایسنا، عامل دیگری که قیمت‌های نفت را با فشار کاهشی روبه‌رو کرد، رشد غیرمنتظره ذخایر نفت امریکا در هفته گذشته بود. گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت امریکا هفته گذشته ۱.۴ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۲۰۰ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. آمار رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا بعدازظهر روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

 

ارسال نظر