رسوایی اوکراین و تله انتخاباتی استیضاح

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۰:۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۵۳۶۱۲
رسوایی اوکراین و تله انتخاباتی استیضاح

گروه جهان|

 رییس‌جمهوری امریکا می‌گوید گفت‌وگوی تلفنی‌اش با همتای اوکراینی خود «بسیار عالی و معمولی» بوده است. افشای مکالمه تلفنی دو رهبر، در رسانه‌های امریکایی جنجالی شده است. تحلیل‌گران بر این باورند که جنجال رسوایی اوکراین احتمالا دموکرات‌ها را مجبور خواهد کرد تا با گزینه نامحبوب استیضاح رییس‌جمهوری امریکا روبرو شوند.

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ گفته ۲۵ جولای یک تماس عالی با وولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، داشت و مشکلی با شهادت دادن رودی جولیانی، وکیلش، در کنگره ندارد. گزارش شده که ترامپ در تماس تلفنی به زلنسکی گفته احتمال سوءاستفاده جو بایدن در اعمال نفوذ برای گرفتن پست ریاست یک شرکت گازی در اوکراین برای پسرش را بررسی و در این زمینه با وکیل شخصی‌اش رودی جولیانی همکاری کند.

یک مامور اطلاعاتی امریکا پیشتر به روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گفته بود که ترامپ در تماس با زلنسکی به دفعات از او خواسته است که درباره هانتر، پسر جو بایدن که مدیر یک شرکت گاز در اوکراین است، تحقیق کند و در ازای آن امریکا به اوکراین کمک نظامی خواهد کرد. این مامور اطلاعاتی گفته اظهارات ترامپ را چنان «دردسرساز و نامتعارف» تشخیص داده که به نهادهای اطلاعاتی امریکا شکایت کرده است.

جو بایدن، معاون باراک اوباما رییس‌جمهوری سابق امریکا و یکی از بخت‌های اصلی انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری امریکا و رقیب ترامپ است. این گزارش‌ها در حالی است که ترامپ گفته: «دنبال آسیب زدن به بایدن نیستم ولی او کار خیلی نادرستی کرده است. بایدن وقتی که گفت هرگز با پسرش حرف نزده است مرتکب اشتباه شد. او با پسرش حرف زده و دوباره دروغ گفت.» ترامپ گفته است به هر تقدیر باید درباره موضوع هانتر بایدن تحقیقات صورت گیرد. جو بایدن خواستار انتشار کامل فایل صوتی مذاکره ترامپ و زلنسکی شده است. از سوی دیگر، آدام شیف، رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا، گفته: «اگر تحقیقات ثابت کند که دونالد ترامپ همتای اوکراینی‌اش را تحت فشار قرار داده تا درباره جو بایدن تحقیق کند، در نتیجه استیضاح او تنها گزینه خواهد بود.»

سی‌ان‌ان در گزارشی به اجبار دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ در درام جنجالی اوکراین پرداخته و نوشته: رسوایی اوکراین ترامپ دموکرات‌ها را مجبور می‌کند تا با گزینه سرنوشت‌ساز استیضاح ترامپ روبرو شوند که نه تنها نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را مشخص خواهد کرد بلکه اثرات آن تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.

در این میان جمهوری‌خواهان که قویا از ترامپ حمایت می‌کنند سکوت کرده‌اند. با این حال میت رامنی سناتور یوتا، در توییتر نوشته که اگر ثابت شود که ترامپ تلاش کرده تا رییس‌جمهوری اوکراین را مجبور کند که علیه پسر بایدن تحقیق کند، شرایط سختی پیش خواهد آمد.

  بازی دو سر باخت

گمانه‌زنی‌ها برای استیضاح ترامپ در شرایطی بالا گرفته که پایگاه خبری هیل نوشته: یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های سیاسی در تاریخ و رسوایی بزرگ‌تر از واترگیت؛ اینها عباراتی هستند که ترامپ چندی پیش علیه اوباما استفاده کرده بود؛ آن هم در واکنش به گزارشی که بر اساس آن اوباما به سواستفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری برای تحقیق درباره نامزد ریاست‌جمهوری حزب سیاسی رقیب در سال 2016 متهم شده بود. البته سه سال پیش موضوع بر سر تحقیقات درباره دستیاران کمپین انتخاباتی ترامپ درباره یک سری معاملات تجاری خارجی و اعمال نفوذ روسیه بود. حالا ترامپ با همان جنس محکوم شدن‌ها به اتهام اعمال فشار بر رییس‌جمهور اوکراین برای تحقیق کردن درباره جو بایدن و پسرش هانتر روبرو است؛ درخواستی جنجالی که همزمان با تصمیم‌گیری در امریکا درباره دادن یا ندادن یک کمک نظامی 250 میلیون دلاری به اوکراین مطرح شده است.

در سه سال گذشته انواع رسوایی‌های گوناگون علیه ترامپ مطرح شده‌اند اما این رسوایی اخیر می‌تواند نه فقط برای ترامپ بلکه برای دموکرات‌ها نیز خسارت بار باشد... اتهام‌زنی‌های اخیر می‌توانند پایه و اساس یک اتهام با قابلیت به جریان انداختن استیضاح ترامپ همچون سواستفاده از قدرت باشند؛ همان کاری که در بند دوم استیضاح ریچارد نیکسون رییس‌جمهور اسبق امریکا، انجام شد. با این حال خیلی مسائل هنوز باید مشخص شوند و طبق معمول بسیاری در عرصه سیاست امریکا الزام برای مشاهده اسناد و مدارک عملی را نادیده گرفته‌اند؛ چیزی که در گفته‌های اخیر جولیان کاسترو، از نامزدهای دموکرات و وزیر سابق مسکن و توسعه شهری امریکا در مجرم خواندن ترامپ و تقاضایش برای آغاز فوری استیضاح ترامپ نمود دارد... اما مشکل بزرگ در اینجا به دست آوردن سند و مدرکی برای اثبات یک اتهام کیفری یا یک اتهام در سطح رقم زدن استیضاح است.  

هر چند که بازرس کل جامعه اطلاعاتی امریکا به این نتیجه رسیده که اتهام‌زنی‌های اخیر علیه ترامپ در چارچوب قانون مربوط به حمایت از افشاگران اطلاعاتی قرار می‌گیرند اما وزارت دادگستری بر طبق پایه و اساس محکمی می‌تواند این تفسیر را رد کند. این قانون برای رسیدگی به موارد مربوط به سوءمدیریت، اسراف، سواستفاده یا تهدید امنیت عمومی از سوی مقام‌های اطلاعاتی طراحی شده است. رییس‌جمهور امریکا عالی‌ترین مقام اطلاعاتی است و نمی‌توان استدلال کرد که بحث با رهبران کشورها را باید به عنوان موضوع این قانون در نظر گرفت. از طرف دیگر هر مقام اطلاعاتی نیز ممکن است مدعی شود که یک رییس‌جمهور منافع ملی را در بحث با رهبر یک کشور دیگر تضعیف کرده است. ترامپ شاید به درستی به خاطر افشای اطلاعات محرمانه به چهره‌های خارجی از سوی دیگران محکوم واقع شده باشد اما او از اختیار کامل برای از حالت محرمانه خارج کردن اطلاعات برخوردار است... مساله استیضاح ترامپ می‌تواند تله‌ای باشد که در نهایت به رویگردانی رای‌دهندگان از دموکرات‌ها منجر شود. تاکنون رهبران دموکرات نیتی برای استیضاح ترامپ نداشته‌اند. آنها شاید بخواهند ترامپ را ضعیف و نیمه‌جان ببینند اما او را برای انتخابات زنده می‌خواهند... چرا که برکناری ترامپ از ریاست‌جمهوری می‌تواند باعث خشم میلیون‌ها نفر شده و و انرژی مضاعفی به رای‌دهندگان حامی ترامپ ببخشد و در ادامه به نفع نامزد جدید و آسیب‌نخورده جمهوری‌خواهان تمام شود.

 

ارسال نظر