کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۰۲

آرامکو از اروپا «نفتا» خرید

تسنیم| آرامکوی عربستان در اقدامی نادر حداقل ۱۲۰ هزار تن نفتا برای بارگیری از اروپا در ماه سپتامبر سفارش داد.به گزارش رویترز، عربستان به دنبال پر کردن جای خالی عرضه نفت و محصولات نفتی خود پس از حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی این کشور است.طبق گزارش مرکز تحقیقات ریفینیتیو اویل، شرکت آرامکو کشتی بریتیش ریزولوشن را برای حمل 80 هزار تن نفتا از تواپسه روسیه در 17 سپتامبر اجاره کرده است. 60 هزار تن هم در 24 سپتامبر از الوسیس یونان سفارش داده است.اطلاعات نشان می‌دهد اینها اولین محموله‌های اروپایی هستند که از فوریه توسط آرامکو به آسیا فرستاده شده‌اند. به گفته یکی از تاجران، خرید محموله‌های اروپایی برای آرامکو معمول نیست ولی این شرکت کمبود A310 دارد. وی اضافه کرد برخی محموله‌ها هم قرار است به کره جنوبی فرستاده شوند.A310 یک درجه نفتا است که از رأس تنوره عربستان می‌آید. آرامکو در این شهر پالایشگاه نفت و گاز دارد. از زمان حمله به تاسیسات نفتی عربستان، بازار نفتای آسیا بی‌ثبات شده است.یک تاجر نفتای اروپایی گفت آرامکو مزایده‌ای را برای خرید 38 هزار تن محموله نفتا از مصر برای بارگیری در اواخر اکتبر در سوئز برده است. علاوه بر محموله‌های اروپایی، آرامکو در همین هفته 60 هزار تن نفتا از شرکت هیندوستان پترولیوم هند خرید است.

توضیحات شرکت ملی پالایش و پخش درباره کیفیت بنزین تهران

شانا| شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای در پاسخ به مسائل مطرح شده درباره کیفیت بنزین در تهران تاکید کرد: کل بنزین توزیعی در کلان‌شهر تهران استاندارد یورو ۴ دارد و گوگرد آن نیز کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام است.

در متن این اطلاعیه آمده است: «تمام بنزین توزیعی در کلان‌شهر تهران دارای استاندارد یورو ۴ بوده و گوگرد آن زیر ۵۰ ppm است. شایان یادآوری است که مطابق با قانون، تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد یا نهادهای مورد تایید آن است؛ چگونگی انجام نمونه‌گیری، روش آزمون و بقیه جزییات مربوط به آزمایش نمونه‌های بنزین امری تخصصی است، بنابراین اظهارنظر دیگر نهادها فاقد صلاحیت است. تازه‌ترین گزارش سازمان ملی استاندارد، میانگین گوگرد بنزین توزیعی در سطح کلان‌شهر تهران را زیر ۵۰ پی‌پی‌ام نشان می‌دهد، بنابراین ادعاهای مطرح شده درباره میزان گوگرد بالا در هوای تهران بطور کامل رد می‌شود. انتشار اینگونه اخبار کذب و بدون منبع مشخص مصداق تشویش اذهان عمومی است، بنابراین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیگیری منابع این خبرسازی در مراجع قضایی را حق خود دانسته و نتیجه آن را از طریق رسانه‌ها به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رساند».

دزدی میلیارد دلاری نفت در نیجریه

شانا| دولت نیجریه اعلام کرد که در نیمه نخست سال جاری میلادی این کشور بیش از یک میلیارد دلار از دزدی نفت خسارت دیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ابوجا، یک کمیته دولتی در نیجریه اعلام کرد در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی نیجریه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار از سرقت‌ نفت خسارت دیده و لازم است کارگروهی حقوقی و دادگاه‌هایی ویژه برای حل این مشکل ایجاد شود.

این کمیته که برای بررسی سرقت‌ نفت از کیلومترها خط لوله در منطقه دلتا در نیجریه تشکیل شده است، اعلام کرد که اگر دولت اقدام‌هایی ویژه برای مبارزه با سرقت نفتی انجام ندهد، این پدیده گسترش بیشتری می‌یابد.کمیته یادشده اعلام کرد افزون بر یک کارگروه ویژه همراه با دادگاه‌های اختصاصی، گروه‌های دادستانی و قضات آموزش‌دیده، نگهداری و مالکیت خطوط لوله نیز باید دوباره سازماندهی شود.در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی، چهار خط لوله اصلی این کشور در مجموع ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت از دست دادند که حدود ۶ درصد از تولید نفت روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای نیجریه است.

ارزش ذخایر نفت روسیه 1‚2 تریلیون دلار

تسنیم| وزارت منابع طبیعی و محیط زیست روسیه تخمین زده است که ارزش ذخایر نفتی این کشور ۷۴.۵ تریلیون روبل (۱.۲تریلیون دلار) است.

به گزارش راشاتودی، طبق اطلاعات این وزارتخانه، ارزش ذخایر نفتی روسیه 88 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ارزش مجموع هیدروکربن‌ها، طلا، الماس، مس و سنگ معدن آهن هم مجدداً ارزیابی شده و حدود 93.4 تریلیون روبل (1.5 تریلیون دلار) تخمین زده می‌شود. افزایش ذخایر نفتی که جدیداً اکتشاف شده از نظر مقدار چندان قابل توجه نیست و تنها 8.7 درصد نسبت به 9.04 میلیارد تن سال گذشته افزایش یافته و حالا به 9.83 میلیارد تن می‌رسد. همچنین، ارزش ذخایر نفتی روسیه در 2018 به 71.7 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسید.ارزش ذخایر گاز روسیه هم 25 درصد افزایش یافته و از 11.31 تریلیون روبل (177 میلیارد دلار) به 14.11 تریلیون روبل (221 میلیارد دلار) رسیده است. ذخایر گاز روسیه از نظر مقدار 3.6 درصد بالا رفته و به 15 تریلیون مترمکعب رسیده است.وزارت منابع طبیعی روسیه ارزیابی ذخایر معدنی این کشور را برای اولین‌بار در سال گذشته انجام داد و ارزش بازار آنها را برای 2017 تخمین زد.

 

ارسال نظر