اجرای گام سوم به نتیجه سفر گروه اقتصادی به فرانسه بستگی دارد

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۹۶
اجرای گام سوم به نتیجه سفر گروه اقتصادی به فرانسه بستگی دارد

دژپسند: روند کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت

گروه ایران |

«اجرای گام سوم به نتیجه سفر یک هیات اقتصادی ایرانی به فرانسه بستگی دارد.» این پاسخی است که رییس دفتر و یکی از مردان نزدیک به رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش‌هایی که خبرنگاران در خصوص گام سوم تعهدات مطرح می‌کنند، می‌دهد. هیاتی اقتصادی که از منظر واعظی قرار است برنامه‌های اروپا برای استیفای منافع برجامی ایران را در گفت‌وگو با طرف فرانسوی بررسی و گزارش نهایی آن را در اختیار دولت قرار دهند. همزمان با افزایش مناسبات ارتباطی ایران با شرکای اروپایی‌اش بر سر برجام و گمانه زنی‌هایی که در خصوص گفت‌وگو و مذاکره با کشورهای تاثیرگذار در این زمینه می‌شود، اعضای کابینه دوازدهم نیز دیروز پس از پایان نشست هیات دولت حاضر شدند تا به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده توسط خبرنگاران پاسخ دهند. پرسش‌هایی که هرچند دامنه وسیعی از موضوعات مختلف را در بر می‌گرفت، اما اکثریت قریب به اتفاق آنها حول محور مساله مذاکرات احتمالی بر سر برجام و موضوعات اقتصادی و معیشتی مطرح می‌شدند.

از میان چهره‌های اقتصادی دولت؛ محمد نهاوندیان (معاون اقتصادی رییس‌جمهوری)، دژپسند (وزیر اقتصاد)، همتی (رییس کل بانک مرکزی)، رحمانی (وزیر صنعت) و... با حضور در حیاط پاستور به پرسش‌های اقتصادی روز پاسخ گفتند و از سوی دیگر محمود واعظی (رییس دفتر رییس‌جمهوری)، رحمانی فضلی (وزیر کشور)، امیری (معاون پارلمانی) و... با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌های مطرح شده در حزوه‌های سیاسی و دیپلماسی پاسخ گفتند.

حضور مونسان و حاجی‌میرزایی به عنوان وزرای معرفی شده برای وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و گردشگری و آموزش و پرورش و معرفی آنان به خبرنگاران از حاشیه‌های دیگر نشست روز گذشته بود.  رییس دفتر رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه انتشار جزییات پیشنهاد فرانسه پیش از دستیابی به توافق کار صحیحی نیست از سفر گروه اقتصادی از سوی جمهوری اسلامی ایران به فرانسه طی هفته آینده خبر داد.‌ محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره‌ جزییات بسته پیشنهادی فرانسه به ایران جهت عدم اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: تا زمانی که توافق انجام نشود، اعلام جزییات پیشنهادات به‌طور رسمی کار درستی نیست. وی اظهار کرد: در حال حاضر ما و فرانسه هر کدام دیدگاه‌هایی داریم و ما در داخل و فرانسوی‌ها در اتحادیه اروپا در حال مشورت هستیم، بنابراین تا زمان نهایی شدن موضوع جزییاتی را اعلام نخواهیم کرد. رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه همواره درباره موضوعات مهم گمانه زنی‌هایی مطرح می‌شود، ادامه داد: ما نباید مواقعی که موضوع بسیار مهمی در حال مذاکره است، به دلیل مسائل تبلیغاتی جزییات آن را به هم بزنیم.

واعظی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ روند مذاکرات ایران و اروپا در برجام اظهار کرد: روند این مذاکرات از هفته گذشته تاکنون با پیشرفت نسبتا خوبی همراه بوده است. وی در پاسخ به این پرسش که احتمال اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران چقدر است، خاطرنشان کرد: ‌هفته آینده گروهی اقتصادی از ایران به فرانسه می‌روند تا راجع به جزییات پیشنهاد این کشور صحبت کنند، بعد از بازگشت این گروه بهتر می‌توانیم راجع به احتمال اجرا یا عدم اجرای گام سوم کاهش تعهدات صحبت کنیم.

رییس دفتر ریاست‌جمهوری درباره سفر امانوئل مکرون به تهران خاطرنشان کرد: هیچ‌وقت بحث جدی برای سفر ایشان به تهران را نداشتیم. سفر هم‌زمانی انجام می‌شود که از پی آن، دستاورد روشنی به دست آید. خود سفر برای سفر معنی ندارد بلکه سفر باید برای هدفی باشد. وی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و فرانسه گفت: آنچه با فرانسه طی چند هفته و به ویژه چند روز گذشته در پیش گرفته‌ایم، برای آن است که حقوق ایران در برجام محقق شود و تحریم‌های ظالمانه‌ای که از طرف امریکا اعمال می‌شود، رفع شود؛ وزیر امور خارجه نیز در سفرهای اروپایی و آسیایی برای تحقق این هدف گام برمی‌دارد. واعظی درباره اعلام آمادگی امریکایی هوایی‌ها برای ملاقات با رییس‌جمهوری کشورمان اظهار کرد: ما همواره گفته‌ایم ملاقات برای ملاقات مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه ملاقات باید برای هدفی انجام شود؛ تا وقتی در این رابطه اعتماد پیدا نکنیم که هدفی که دنبال می‌کنیم، محقق می‌شود، صحبت از ملاقات صحیح نیست. وی شرط مذاکره ایران و امریکا را بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای عنوان کرد و گفت: امریکا باید به میز مذاکره ۱+۵ برگردد و به توافقات پایبند باشد تا مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بتوانند از همه مزایایی که در برجام است، استفاده کنند. اگر امریکا به دنبال روش دیگر است، ابتدا باید اشتباهی که در تحریم‌ها کرده را اصلاح کند و سپس وارد گفت‌وگو شود. رییس دفتر رییس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره جزییات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خاطرنشان کرد: درباره جزییات در همان زمان اجرا اعلام می‌شود ولی آنچه امروز می‌توان گفت این است که اگر پیشرفتی نداشته باشیم، گام سوم را قطعا اجرا خواهیم کرد.

  پروژه تخریب دولت

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار تعادل درباره انتقادات و هجمه‌های وارد شده نسبت به اظهارات رییس‌جمهوری گفت: در شرایطی که کشور با دشمن خارجی مواجه است و شدیدترین تحریم‌ها علیه ملت ما اعمال شده است، بیش از هر چیزی به انسجام، یکپارچگی و صمیمیت در داخل کشور نیازمند هستیم و پیامی که از ایران به خارج ارسال می‌شود، باید پیام وحدت باشد.

واعظی افزود: به هر حال یک اشتباهی را گروه اندکی انجام می‌دهند و تمام دستاوردهای دولت را که از نظر من دستاوردهای نظام و ملت است برای یکسری اهداف جناحی و انتخابات پیش رو هست، زیرسوال می‌برند؛ ما نباید مانند آنها عمل کنیم چراکه منافع ملی و امنیت ملی از همه‌چیز مهم‌تر است. وی تصریح کرد: مردم باید جواب این گروه اندک را بدهند؛ چرا که در شرایطی که ما نیازمند وحدت هستیم این افراد شعار تفرقه می‌دهند. رییس دفتر رییس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سید احمد عراقچی، معاون سابق بانک مرکزی مبنی بر اینکه مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز به دستور ریاست‌جمهوری بوده است با بیان اینکه «دستور رییس‌جمهوری را خدمت رییس قوه قضاییه فرستاده‌ایم»، اظهار کرد: رییس‌جمهوری همواره در شش سال گذشته بر تقویت پول ملی کشور، مدیریت بازار ارز و ثبات آن تاکید داشته‌اند؛ در این مساله تردیدی نیست؛ ایشان کتبی و شفاهی چنین اعتقادی داشته‌اند و هم در دوران سیف و هم در دوران همتی بر این مساله تاکید کرده‌اند. واعظی ادامه داد: بانک مرکزی به صورت ذاتی وظایفی دارد که ربطی به دوران ما ندارد، یعنی از دوران گذشته و مرحوم نوربخش تا به امروز، هر کسی که رییس بانک مرکزی یا معاون ارزی آن بوده است، برای کنترل و مدیریت بازار ارز در داخل کشور تمهیداتی را انجام می‌داده است. اعتقاد ما بر این است آنچه بانک مرکزی هم در دوران سیف و هم امروز انجام می‌دهد، وظایف ذاتی‌اش است.

  افزایش 29 درصدی وزن صادرات کشور

چهره دیگری که برای گفت‌وگو با خبرنگاران راهی حیاط پاستور شد، علی ربیعی بود که با اشاره به ثبات اقتصادی کشور گفت: صادرات ما به لحاظ وزنی نسبت به دوره قبل بیشتر شده است. علی ربیعی با اشاره به اینکه گزارشی از تولید ملی در جلسه‌ هیات دولت مطرح شد، اظهار کرد: بر اساس این گزارش صادرات کشور به لحاظ وزنی 29 درصد نسبت به دوره قبل بیشتر شده و تراز تجاری کشور هم مثبت است. این نشان می‌دهد که ما در دوران مقاومت واردات کمتر و صادرات بیشتری داشته‌ایم. وی همچنین با اشاره به شایعه استعفای رییس سازمان هلال احمر تصریح کرد: هیچ استعفایی در این زمینه به دولت داده نشده و من این شایعه را تکذیب می‌کنم.

  طرح رتبه‌بندی فرهنگیان از ابتدای مهرماه اجرا می‌شود

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه‌بندی در سطح فرهنگیان از ابتدای مهرماه اجرا خواهد شد. محسن حاجی میرزایی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره زمان اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: براساس تمهیدات دولت و هماهنگی که با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است، ان شا‌ءالله از ابتدای مهرماه طرح رتبه‌بندی در سطح فرهنگیان اجرا خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت: امیدواریم در شروع سال جدید شاهد افزایش حقوق فرهنگیان عزیز باشیم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در معرفی سوابق و برنامه‌های خود نیز  اظهار داشت: دوستانی که با من آشنا هستند، می‌دانند که سبقه اصلی من آموزشی و فرهنگی است. بنده بیش از ۲۰ سال است که سابقه فعالیت‌هایم به کارهای آموزشی اختصاص داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با موافقت رییس‌جمهور ارز مربوط به تامین کاغذ مورد نیاز کتب درسی که یکی از دغدغه‌های اصلی فرهنگیان و سازمان پژوهش کتب درسی بود و نگرانی‌هایی داشتند که به موقع نتوانند نیازهایش را برای سال آینده تامین کنند، با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تامین و برطرف شد؛ خوشبختانه مشکل کاغذ کتب درسی هم برطرف شد.

  روند کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت

وزیر اقتصاد با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها کنترل شده است، گفت: روند کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های دولت این است که سعی کند ثبات در بازار کالا و خدمات ایجاد شود. خوشبختانه در دولت یازدهم موفقیت بی‌نظیری حاصل شد که طی دو و سه سال تورم تک رقمی را تجربه کردیم اما متاسفانه به دلیل ناپایداری‌هایی که در سال گذشته داشتیم، قیمت‌ها مقداری جهش داشت. وزیر اقتصاد گفت: در ماه‌های اخیر با اقدامات و سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرد، خوشبختانه روند افزایش قیمت متوقف و نزولی شد، به‌طوری که تورم ماهانه و نقطه به نقطه از تیر ماه روند نزولی پیدا کرد و در حال ادامه یافتن است. وی با بیان اینکه امیدواریم این روند تداوم یابد، گفت: کاهش نرخ تورم که مورد اشاره ما قرار می‌گیرد، به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، البته در برخی مواقع با کاهش قیمت‌ها هم مواجه بودیم. دژپسند تصریح کرد: با توجه به گزارشی که وزیر صمت داد، در مورد تعداد قلم کالاهایی که مستمرا پایش می‌شود، ۸۳ قلم کالا در هفته‌های گذشته قیمتش کاهش پیدا کرد اما در مجموع آنچه مسلم است کاهش روند افزایشی قیمت‌ها است و افزایش قیمت‌ها کنترل شده است.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما برای آینده چیست، گفت: پیش‌بینی ما این است که با توجه به ثباتی که وجود دارد، این روند در ماه‌های آینده هم ادامه پیدا می‌کند. علت آن یکی برقراری ثبات در کشور و دوم اینکه عرضه افزایش پیدا کرده است.

 

ارسال نظر