کشاورزی ایران، نیازمند رژیم حقوقی

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۹۴

ایانا

کشاورزی برای قرار گرفتن در مدار توسعه، نیازمند اصلاح مدیریت آب، زمین و رژیم حقوقی است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علم و صنعت با اعلام این خبر گفت: کشاورزی دچار مشکلات زیادی است که نبود اراضی یکپارچه، پراکنده بودن منابع آب و تولید سنتی مهم‌ترین آنها است.

عطاءالله رفیعی‌آتانی افزود: اکنون مساله کشاورزی کشور آب است. دهه آینده دهه جنگ آب لقب گرفته، چرا‌که همه دنیا با محدودیت موانع آب روبه‌رو است.

وی خاطرنشان کرد: در آینده‌یی نزدیک، یک بطری آب معادل یک بطری نفت قیمت پیدا می‌کند؛ لذا ضروری است برای قرار گرفتن کشاورزی در حوزه پیشرفت، برای مدیریت آب برنامه‌ریزی کنیم.

رفیعی‌آتانی ادامه داد: پراکنده بودن زمین و نبود اراضی یکپارچه در قطعات بزرگ باعث شده نتوان از تکنولوژی و ماشین‌آلات پیشرفته حداکثر بهره‌وری را به‌عمل آورد. وی تصریح کرد: نبود زمین مرغوب و فراوان یا حداقل آماده کشت و نبود منابع آب طی سال‌های اخیر مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی بوده است که باید برای آن راه‌حل‌های اقتصادی پیدا شود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: برای بهره‌گیری از اراضی کشاورزی، هرچند قانون جلوگیری از خرد‌شدن اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفته، اما به‌نظر می‌رسد برای تبدیل کشاورزی سنتی ایران به کشاورزی صنعتی، باید رژیم حقوقی جدیدی تعریف شود.

رفیعی‌آتانی تاکید کرد: انقلابی که در بخش صنعتی مورد تاکید دولتمردان قرار گرفته، باید متوجه بخش کشاورزی هم باشد.

وی اظهار داشت: به‌لحاظ عقلایی، توسعه بدون بخش کشاورزی نمی‌تواند معنی اخص پیدا کند، چرا که استقلال غذایی مبتنی بر خودکفایی داخلی است.

رفیعی‌آتانی مدیریت آب، پیشرفت تکنولوژی و رژیم حقوقی در عرصه کشاورزی را پیش‌نیاز اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تلاشی که باید از سوی دولت‌ها طی سال‌های اخیر در حوزه تولید دیده می‌شد، کمتر از حد شعار فراتر رفته و باید به‌شکل اختصاص منابع مالی و اعتباری، فاینانس، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و همچنین به‌روز کردن تکنولوژی در حوزه روستایی مورد تاکید قرار گیرد.

وی همچنین افزود: اکنون یکی از سرمایه‌های کشور نیروی‌انسانی متخصص است که بدون‌استفاده رها شده، در‌حالی‌که دانش‌آموختگان بخش کشاورزی با سرمایه کشور و با صرف هزینه و وقت بسیار توانسته‌اند در این حوزه متخصص شوند؛ لذا ضمن تعریف نظام حقوقی برای عرصه کشاورزی باید استفاده از دانش‌آموختگان بخش کشاورزی نیز به‌جز چند مورد محدود مثل طرح ناظران گندم مورد واکاوی قرار گیرد.

لازم به ذکر است رفیعی‌آتانی که دارای تحصیلات حوزوی است، مدرس دروس اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، اقتصاد بخش عمومی، اقتصاد توسعه، اقتصاد ریاضی، کلیات اقتصاد، روش تحقیق، اقتصاد اسلامی و جامعه‌شناسی در دوره کارشناسی و دروس اقتصاد خرد، اقتصاد ریاضی، اقتصادسنجی و فلسفه اسلامی در دوره کارشناسی‌ارشد نیز بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر