تولید ارز دیجیتال زیر ذره‌بین

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۴۷
تولید ارز دیجیتال زیر ذره‌بین

این روزها موضوع ارزهای دیجیتال و ارز رمزها به بحث اصلی محافل اقتصادی بدل شده است؛ از کارشناسان خبره اقتصادی تا مردم عادی کوچه و بازار همگی در حال تجزیه و تحلیل موضوعی هستند که هنوز ابعاد و زویای آن چندان شناخته شده و موثر نیست.

مطابق معمول در چنین شرایطی که پدیده‌های جدید و ناشناخته در ابتدای امر با موافقت‌ها و مخالفت‌های دامنه داری مواجه می‌شوند؛ ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین هم موافقت‌ها و مخالفت‌های دامنه داری را در میان مخاطبان ایجاد کرده و اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص آن ارایه می‌شود. کافی است هر روز نگاهی به لینک‌های مرتبط خبرگزاری‌ها در این زمینه بیندازید تا با دامنه وسیعی از اخباری مواجه شوید که با موضوع مزرعه‌های تولید بیت‌کوین و... در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های عمومی کشورمان پردازش می‌شوند.

اما پرسشی که با این توضیحات به ذهن خطور می‌کند آن است که ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی چنین پدیده‌هایی چیست که اینگونه افکار عمومی را به خود مشغول داشته و از طریق چه راهکارهایی می‌توان جهت‌گیری اقتصادی این پدیده را در راستای سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی کشور چون رونق تولید و مقابله با بیکاری به کار گرفت؟ خبرنگار تعادل با چنین پرسش‌هایی در این گزارش سراغ فردی رفته که از نزدیک در فرآیند تولید ارز رمزها فعالیت می‌کند.

ابوالفضل یکی از فعالان تولیدی فعال در استان تهران است که سابقه سال‌ها فعالیت در حوزه قطعه‌سازی خودرو را دارد. این فعال اقتصادی که از چند ماه قبل در کنار فعالیت تولیدی خود در کارگاهش در منطقه قلعه حسن خان اقدام به راه‌اندازی مزرعه‌ای برای تولید ارزهای دیجیتالی کرده و از این طریق درآمدزایی می‌کند در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص چگونگی آشنایی با این نوع فعالیت می‌گوید: از طریق یکی از دوستانم که در این زمینه قبلا کار کرده بود، متوجه سودده بودن این حوزه کاری شدم؛ ابتدا اطلاعات جامعی در خصوص دستگاه مورد نیاز کسب کردم و بعد از آشنایی با ابعاد مختلف کار در نهایت دستگاه را خریداری و مشغول به فعالیت در این حوزه شدم.  از این فعال اقتصادی دلیل سرمایه‌گذاری در این حوزه را با وجود سابقه‌ای که در زمینه قطعه‌سازی خودرو دارد می‌پرسم که می‌گوید: حوزه قطعه‌سازی خودرو ریسک بالایی دارد و سود ناچیزی نصیب فعالان تولیدی می‌شود. ما به عنوان پیمانکار با خودروسازان بزرگ کار می‌کنیم در برخی موارد پرداخت‌ها بسیار دیر و زمانبر است. این مشکلات باعث می‌شود تا در بسیاری از موارد ناچار به تعدیل نیرو و کاستن از بار فعالیت هایمان شویم.

سرمایه‌گذاری در حوزه ارز مجازی و سودی که در این بخش می‌بریم باعث شده تا بتوانیم خودمان را سرپا نگه داریم و بخشی از نیازهایمان را از این طریق جبران کنیم. طبیعی است که دوست داریم در حوزه قطعه‌سازی کارمان را گسترش دهیم ولی چون مشکلات زیادی پیش روی فعالیت‌های تولیدی وجود دارد؛ ناچاریم تا از روش‌های جایگزین هم به فکر درآمدزایی باشیم.»

ابوالفضل درباره این موضوع که آیا هر شخصی می‌تواند در زمینه تولید ارزهای دیجیتال ورود کند می‌گوید: استخراج بیت‌کوین در شرایط خاصی می‌تواند سودآور باشد به شرطی که برق و سخت افزار مناسب این کار را داشته باشید.

به یاد داشته باشید با افرادی که بصورت غیرمجاز و غیراصولی بخواهند از انشعابات برق یارانه‌ای اقدام به این عمل نمایند توسط مقامات قضایی برخورد می‌شود و تبعات دامنه داری نصیب فعالان این حوزه می‌شود.

  ویژگی ارز دیجیتال

او در ادامه درباره ویژگی‌های این نوع ارز دیجیتال می‌گوید: اما اگر بخواهیم توضیح دهیم، بیت‌کوین یک ارز غیرمتمرکز است و وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست.

غیرمتمرکز بودن یعنی اینکه هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند با وصل شدن به شبکه بیت‌کوین جزئی از شبکه شود. علت اینکه امیدواری به آینده بیت‌کوین زیاد است همین مساله غیرمتمرکز بودن آن است. شبکه بیت‌کوین برای فعالیت فقط به مردم و کاربرانش وابسته است نه هیچ کس دیگری.

این فعال اقتصادی در ادامه می‌گوید: در این عملیات کامپیوترهای ویژه این حوزه باید طی فرآیند ریاضی پیچیده، معادلات ریاضی را حل کنند و هر کس که زودتر به جواب برسد، بیت‌کوین تولید شده و به عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد. این کار نیازمند داشتن سیستم‌های سخت افزاری قدرتمند و برق است. به منظور حفظ شبکه و تاخیر در تولید واحدهای جدید بیت‌کوین، استخراج بیت‌کوین به مرور زمان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و پاداش استخراج کم‌تر می‌شود. بنابراین بیت‌کوین به مروز زمان کمیاب‌تر می‌شود.

ابوالفضل –خ در پاسخ به میزان سرمایه‌گذاری که برای این منظور ترتیب داده است به خبرنگار تعادل می‌گوید: برخی دستگاه‌های خانگی وجود دارد که ارزان قیمت‌ترین دستگاه‌ها برای این منظور هستند که به برق خانگی هم متصل می‌شوند؛ البته عمر این دستگاه‌ها کوتاه است؛ قیمت این دستگاه‌ها 5میلیون تومان است و ماهانه قادرند تا 3میلیون تومان ارز دیجیتال تولید کنند. دستگاه‌های بزرگ‌تر تا 150میلیون تومان قیمت دارند و ماهانه تا 30میلیون تومان ارز دیجیتال تولید می‌کنند. البته این سود زمانی محقق می‌شود که از برق مطلوب استفاده شود.

او در خصوص چشم‌انداز آینده فعالیت‌های این حوزه هم می‌گوید: به هر حال ارزهای دیجیتال نقش مهمی در اشتغالزایی ایفا می‌کنند. من خودم زمانی که فقط قطعه‌سازی خودرو می‌کردم ناچار شدم تا کارگران کارگاهم را از 20 نفر به 8نفر کاهش دهم اما از طریق تولید ارز دیجیتال تعداد بیشتری نیرو استخدام کرده‌ام. به نظرم این حوزه در زمینه اشتغالزایی اثرگذاری مطلوبی دارد. مقامات مسوول هم اعلام کرده‌اند به زودی قوانین مربوط به این نوع فعالیت را تدوین می‌کنند.

 

ارسال نظر