توافق تاریخی بروکسل و مرکوسور

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۵۲۲
توافق تاریخی بروکسل و  مرکوسور

گروه جهان|

اتحادیه اروپا و کشورهای امریکای جنوبی (مرکوسور) پس از دو دهه مذاکره بر سر یک پیمان تجارت آزاد به توافق دست یافتند. این توافق می‎تواند زمینه‎ساز رونق اقتصادی در اقتصادهای منطقه امریکای جنوبی همچون برزیل و آرژانتین شود.

به‌گزارش رویترز، سیسیلیا مالمستروم کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا، همزمان با دیدار رهبران کشورهای عضو گروه۲۰ در ژاپن اعلام کرده این توافق پیام ‌رسا و روشنی در حمایت از تجارت آزاد است. این پیمان تعرفه تجاری میان اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای امریکای جنوبی را حذف می‌کند و موجب به صرفه‌تر شدن صادرات و واردات میان دو اتحادیه می‌شود. ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا نیز گفته انعقاد این توافق نشان داده که اتحادیه اروپا پشتیبان تجارت بر اساس قوانین و مقررات است.  مذاکرات اتحادیه اروپا و گروه مرکوسور یا بازار مشترک کشورهای امریکای جنوبی، اگرچه ۲۰ سال پیش آغاز شد، اما پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده و پیشرفت نداشتن مذاکرات تجاری بروکسل و واشنگتن تشدید شد. تحلیل‌گران بر این باورند که دور شدن اتحادیه اروپا از ایالات متحده عاملی شد تا این اتحادیه با کانادا، مکزیک و ژاپن بر سر تجارت آزاد به توافق‌هایی برسد. حال اروپایی‌ها پس از 40 دور مذاکرات توانستند به توافق موقتی با بلوک مرکوسور نیز برسند که آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه آن را بنیان گذاشته‌اند.

اتحادیه اروپا برای بلوک مرکوسور نخستین شریکی محسوب می‌شود که توانسته با آن به یک پیمان تجاری دست یابد. این اتحادیه هم‌اکنون نیز بزرگ‌ترین شریک تجاری و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. یورونیوز نوشته با این توافق اتحادیه اروپا حدود چهار میلیارد دلار از محل پرداخت تعرفه صرفه‌جویی می‌کند، مبلغی که چهار برابر معاملات تجاری بروکسل و توکیو است. بر اساس این توافق، تعرفه‌های کالاهای اتحادیه اروپا از جمله خودرو بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد. رهبران اتحادیه اروپا امیدوارند که با این توافق دسترسی اتحادیه اروپا به بازارهای امریکای جنوبی افزایش یابد. توافق یادشده اما فرصت‌های عظیم‌تری را برای سرمایه‌گذاری در امریکای جنوبی فراهم می‌آورد، جایی که بازارش در سال‌های اخیر صحنه رقابت چین و امریکا بوده است.

مفاد این پیمان کشورهای منطقه یورو در قاره اروپا و برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه را در بر می‌گیرد که در مجموع شامل ۸۰۰میلیون نفر می‌شوند؛ این دو منطقه در مجموع یک چهارم تولید ناخالص ملی در سطح جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. از این رو ژاییر بولسونارو رییس‌جمهوری برزیل، از این توافق به عنوان رخداد تاریخی و مهم‌ترین توافق تجاری در همه اعصار نام برده است. ونزوئلا هم عضو این بلوک بود اما در سال ۲۰۱۶ و پس از عدول از تعهداتش تعلیق شد.

به‌اعتقاد کارشناسان، تایید نهایی این توافق پیروزی بزرگی برای بولسونارو خواهد بود که سیاست‌های راست‌گرایانه دولت او چندان مورد استقبال اکثریت کشورهای جهان قرار نگرفته است. سایت اشپیگل آنلاین این توافق را در سایه چرخش در مواضع رییس‌جمهوری برزیل، بولسونارو تحلیل کرده است. رییس‌جمهور راست‌گرای برزیل از جمله کسانی است که با دیده تردید به پیمان‌های بازرگانی آزاد نگاه می‌کنند. بولسونارو از منظر اقتصادی و سیاسی بیشتر به دولت امریکا نزدیک است تا به اتحادیه اروپا. اما فشارها و مشکلات اقتصادی و دورنمای بهبود وضعیت بازرگانی خارجی و تاثیر آن بر تحول اقتصادی برزیل از جمله دلایل موافقت بولسونارو اعلام شده است. برزیل به آن امید دارد که تولید ناخالص ملی خود را در سایه این توافق تجاری ظرف ۱۵سال آینده حدود ۸۷ میلیارد دلار افزایش دهد. در صورت تحقق چنین برنامه‌ای، تولید ناخالص ملی برزیل سه برابر خواهد شد. مائوریسیو ماکری رییس‌جمهوری محافظه‌کار آرژانتین، نیز دیگر پیروز بزرگ این رویداد خواهد بود که امسال بار دیگر

در معرض رای مردم کشور خود قرار خواهد گرفت.

فایننشال‌تایمز درباره این توافق نوشته: از آنجایی که اتحادیه اروپا به‌دنبال نشان دادن خود به عنوان یک عضو پیشتاز در تجارت جهانی است، حصول این توافقنامه با مرکوسور برای آنها مهم به شمار می‌رود. این نخستین توافقنامه بین‌المللی مرکوسور در خارج از منطقه امریکای لاتین از اوایل دهه۹۰ به حساب می‌آید و برای اقتصادهای برزیل و آرژانتین مهم

 به شمار می‌رود.

یکی از موانع اتحادیه اروپا و کشورهای امریکای جنوبی برای رسیدن به توافق تجاری، دغدغه‌های محیط‌زیستی بوده است. گروه‌های مدافع محیط زیست که در بروکسل از قدرت بیشتری نسبت به امریکای جنوبی برخوردارند از رهبران اروپایی خواسته‌اند تا در این توافق دغدغه‌های محیط‌زیستی از جمله احتمال تشدید جنگل‌زدایی نیز مورد توجه قرار بگیرد. بر همین اساس دو طرف بار دیگر بر تعهد خود نسبت به توافق پاریس تاکید کرده و گفته‌اند به توسعه پایدار و مسائلی چون حفاظت از جنگل‌ها و حقوق کار توجه ویژه‌ای خواهند داشت.

اتحادیه کشاورزان اتحادیه اروپا این توافق را محکوم کرده است. در بیانیه این اتحادیه آمده: «واردات محصولات کشاورزی از مرکوسور با ایجاد استانداردهای دوگانه و رقابت ناعادلانه در بخش‌های کلیدی تولید اروپایی، زندگی بسیاری را به خطر می‌اندازد.» فیل هوگان وزیر کشاورزی اتحادیه اروپا، در واکنش به این اعتراض‌ها گفته که کاملا نگرانی محیط‌زیستی کشاورزان را از جمله در کشور خودش ایرلند، درک می‌کند اما این توافق تجارت آزاد درهای بازار را به روی تمام کشاورزان اتحادیه اروپا باز می‌کند.

 

ارسال نظر