حساب‌های قوه قضاییه به 5 حساب تقلیل یافت

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۹۰
حساب‌های قوه قضاییه به 5 حساب تقلیل یافت

گروه ایران|

«شفاف‌سازی حساب‌های قوه قضاییه» بخشی از برنامه‌هایی است که رییس دستگاه قضا با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره آن صحبت کرد. حجت‌الاسلام رییسی در پاسخ به سوالی درباره ۶۳ حساب بانکی و تصمیم‌گیری درباره آن گفت: آن حساب‌ها ۶۳ حساب نیست و این عدد درستی نبود که اعلام شد. این حساب‌ها امکانی برای قوه قضاییه بود و آنجایی که بودجه دولتی و مصوب نمی‌تواند مشکلات را حل کند، از آن برای رفع مشکلات و ارایه خدمات به مردم در قوه قضاییه استفاده کند.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: ما به دلیل همین ذهنیت‌هایی که در جامعه ایجاد شده، این حساب‌ها را به ۵ حساب تقلیل دادیم و برای اینکه که مردم عزیزمان در جریان باشند، سالانه هم درآمد از این حساب‌ها و هم هزینه‌های آن را برای عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: تاکنون هم این حساب‌ها در اختیار روسای قوه قضاییه وقت بوده و مصارف آن در ارتباط با خدمات قضایی به مردم بوده است.

حجت‌الاسلام رییسی در پاسخ به پرسش مجری درباره نحوه استفاده از این حساب‌ها ادامه داد: استفاده از این حساب‌ها با امضای رییس قوه قضاییه بوده؛ اما از روزی که من آمده‌ام، سه امضاء برای این چک‌ها قرار دادم و کار را به این شکل ساماندهی کردیم که این مبالغ از طریق بخش اداری - مالی قوه قضاییه به بخش‌های مختلف تخصیص پیدا کند. رییس قوه قضاییه افزود: به نظر می‌رسد موضوع حساب‌های قوه قضاییه تا حدی بُعد سیاسی پیدا کرده است؛ اما چون در افکار عمومی مطرح شده، بنده آمادگی دارم نسبت به سنوات گذشته نیز گزارش این حساب‌ها را برای مردم اعلام کنم. این حساب‌ها و درآمد‌ها در سنوات سابق، مشخص و هزینه‌های مربوط به آنها هم کاملا روشن است. در عین حال در دوره خودم یعنی از این دوره، بنده ان‌شاءالله در پایان سال گزارش امسال را خواهم داد و در سال‌های آتی هم تا روزی که توفیق خدمتگزاری در این قوه را داشته باشم، پایان هر سال به صورت شفاف گزارشی از درآمد‌ها و هزینه‌ها را در اختیار عموم قرار خواهم داد.

حجت‌الاسلام رییسی در پاسخ به اینکه آنچه امروز موضوع مهم اقتصادی و گلایه مردم است، رانت و فساد است؛ در سند تحول قضایی درباره این موضوع چه اقداماتی خواهید داشت، تصریح کرد: فساد به هیچ عنوان زیبنده نظام نیست چه در درون دستگاه قضایی و چه در جامعه یا سازمان اداری کشور باشد.

اما نشست سفرا و کارداران کشور‌های خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی با حجت‌الاسلام رییسی رییس دستگاه قضا هم دیروز برگزار شد.

به گزارش میزان، رییس قوه قضاییه در نشست سفرا و کارداران کشور‌های خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی با تشریح اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه ارتقای  حقوق بشر و توجه به کرامت انسان گفت: عقلانیت اسلامی و مردم سالاری که از ابتکارات و نوآوری‌های حضرت امام خمینی (ره) بوده است، در نظام قضایی جمهوری اسلامی تجلی روشنی دارد و این تجلی در ساختار قانونی آن منعکس شده است.

وی ادامه داد: در این راستا قانون اساسی ایران یکی از فصول خود را به حقوق مردم اختصاص داده است و قوانین متعددی در حمایت از برخی حقوق شهروندی نظیر حق دسترسی به عدالت، حق دادرسی منصفانه، قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، منشور صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری در مجامع قانونگذاری و تقنینی تصویب شده است. حجت‌الاسلام رییسی تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز با ارایه سیاست‌های کلی کشور در زمینه‌های انتخابات، خانواده، جمعیت، سلامت و همچنین با تعیین خطوط کلی دستگاه قضایی در ایران به سوی تحقق حقوق عمومی گام‌های مهمی را در جهت صیانت از کرامت انسان برداشته و روند پیشرفت را مدیریت می‌کند.

وی اضافه کرد: اینجانب با تجربه در حوزه قضا در جمهوری اسلامی با صراحت و دقت کامل می‌گویم آیین دادرسی در نظام قضایی جمهوری اسلامی یکی از دقیق‌ترین و به روز‌ترین آیین‌های دادرسی است که در آن حقوق متهم و حقوق عامه و ریزه کاری‌های فراوان قضایی به نحو روشن و وسیع رعایت شده است.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نظارت‌های متعدد و مکانیزم‌های قانونی مانند دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور میدان‎های روشن برای پاسداری از حقوق شهروندان و اجرای عدالت را باز نموده است؛ از سوی دیگر نظارت بر محاکم و دادگاه‌ها و دادسراها، اقدامات ضابطین قوه قضاییه و نظارت بر زندان‌ها به نحو مستمر و ویژه بوده و در این حوزه به تربیت و تادیب توجه ویژه شده است. بسیاری از شما از مراکز تادیبی زندان‌های ما بازدید کردید و از نزدیک با آن آشنا شده‌اید.

وی تصریح کرد: طبق اصل ششم قانون اساسی همه نهاد‌های حاکمیتی در جمهوری اسلامی با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم تشکیل می‌شود. اصول متعدد قانون اساسی به تبیین حقوق ملت و شهروندان پرداخته است و فصل سوم قانون اساسی تماما به احصای حقوق مردم و لزوم احترام و پاسداشت آن اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام رییسی اضافه کرد: با وجود تمامی این دستاورد‌ها در جمهوری اسلامی ایران برخی از کشور‌ها به واسطه غلبه نگرش‌های سیاسی همواره تلاش می‌کنند تا ایران را به واسطه ادعای نقض حقوق بشر محکوم کنند؛ این در حالی است که شهروندان در جمهوری اسلامی ایران در طول چهل ساله گذشته با نقض سیستماتیک حقوق‌شان از سوی کشور‌های متخاصم مواجه بوده‌اند.

وی اظهار کرد: آیا کشور‌های غربی که با امریکا علیه ملت ایران همراهی کرده‌اند و حتی از ارایه مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران خودداری می‌کنند دلسوزان و حامیان حقوق بشر هستند؟

رییس قوه قضاییه در بخشی از اظهاراتش با بیان اینکه همین کشور‌های غربی که مانع دسترسی ایران به دارو و تجهیزات پزشکی هستند، محور اصلی تصویب قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران هستند، اظهار کرد: امریکا و متحدان کلیدی‌اش در منطقه، مهم‌ترین ناقضان حقوق بشر در فلسطین و یمن هستند.

 

ارسال نظر