اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۵۱

ساخت اولین «مدرسه سبز» کشور

 مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران از آغاز عملیات ساخت اولین مدرسه سبز سطح کشور با زیربنای 7 هزار متر در تهران خبر داد و گفت: اولین کار ترویجی زیست محیطی در سطح کشور را نیز در ۵۰ مدرسه تهران در سال جاری برای آموزش معلمان و دانش‌آموزان انجام خواهیم داد و رویکرد ما عمدتا صرفه‌جویی در مصرف انرژی و به ویژه آب است.

علی شهری درباره روند ساخت مدارس سبز تهران که از سال گذشته در دستور کار نوسازی مدارس تهران قرار گرفته اظهار کرد: عملیات ساخت مدرسه سبز به‌تازگی شروع شده و اولین استانی هستیم که آن را اجرا می‌کنیم. او افزود: یک مدرسه نوساز در منطقه ۵ تهران را با رویکرد سبز،  باکمک مشاورین امر  طراحی کرده‌ایم. ساخت مدارس سبز به سازمان نوسازی مدارس سپرده شده و ما باید از ابتدای ساخت، فاکتورهای مدیریت سبز را اعمال کنیم. مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه باید مدارس سبز را از ابتدا به گونه‌ای بسازیم که کاهش مصرف انرژی و آب در آن محسوس بوده و ضمن دارا بودن نور مناسب، به تامین فضای سبز در محوطه منجر شود گفت: پروژه جدید ما در منطقه ۵، 7 هزار  متر زیربنا دارد و بسیار بزرگ است و تکمیل آن بیش از دو سال به طول می‌انجامد. شهری به ایسنا گفت: البته تنها ساختمان فیزیکی مدنظر نیست و دانش‌آموزان و کادر مدرسه نیز در حین اجرای این طرح تحت آموزش‌هایی برای مصرف بهینه انرژی قرار می‌گیرند و به عبارتی آموزش‌های زیست محیطی نیز در دستورکار است. وی با اشاره به دیگر پروژه‌های زیست محیطی تهران گفت: پروژه دیگری داریم که آن هم در نوع خودش اولین است. قصد داریم مدرسه موجودی در منطقه ۲۲ را به مدرسه سبز تبدیل کنیم و اقداماتی در راستای مدیریت سبز در مدارس انجام دهیم.

هزینه‌کرد ۱۶ درصد بودجه سلامت برای اهوازی‌ها

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست از هزینه‌کرد ۱۶ درصد بودجه سلامت کشور در شهر اهواز خبر داد. مسعود تجریشی درباره اجرای طرح جدید ترافیک که از ابتدای تیرماه در شهر تهران آغاز شده و اثرات آن در کاهش آلودگی هوا گفت: در مستندات بانک جهانی این موضوع به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا ارایه شده است، البته در پژوهش‌هایی که در خصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوا در بانک جهانی وجود دارد، در خصوص اقدامات زیرساختی مانند استفاده از فیلتر بالا بردن کیفیت سوخت اجماع بیشتری وجود دارد، اما در خصوص موضوعاتی که در کاهش آلودگی هوا به رفتارهای انسانی مربوط می‌شود، در برخی از کشورها نتایج مثبتی داشته است و در برخی از کشورها پاسخگو نبوده است. او ادامه داد: در خصوص اجرای طرح جدید ترافیک و تاثیرات آن در کاهش آلودگی هوا معتقدم باید حداقل یک الی دو ماه از شروع طرح بگذرد تا بتوانیم تاثیرات این طرح را در مقایسه با سال‌های قبل و همچنین ماه گذشته مقایسه کرده و ارزیابی مناسبی به دست آوریم. در حال حاضر دوربین‌ها نیز به‌طور کامل فعال شده‌اند و می‌توانیم با بررسی‌ آنها متوجه شویم که آیا تردد به این مناطق کمتر شده است یا خیر. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه درباره این طرح نمی‌توانیم با پیش‌بینی اظهارنظر کنیم، به ایلنا گفت: قطعا براساس آنچه که دوربین‌ها ثبت و ایستگاه‌های آلودگی هوا ثبت کرده‌اند، در دو ماه آینده این طرح را ارزیابی خواهیم کرد. تجریشی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بارها گفته شده ۸۰ درصد آلودگی هوا به دلیل خودروهای سنگین است آیا این طرح با توجه به اینکه محدودیت‌هایی را برای خودروهای شخصی ایجاد می‌کند می‌تواند اثربخشی داشته باشد، خاطرنشان کرد: قطعا سهم اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در آلودگی هوا بیشتر از دیگر خودروها است، چراکه مهم‌ترین مشکل ما ذرات معلق است و سهم خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها در ایجاد ذرات معلق بسیار زیاد است .

جدا کردن اتباع خارجی از دانش‌آموزان ایرانی ممنوع شد

معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش گفت: در شیوه نامه‌ای که به کل مدارس ارسال شده است ذکر شده که هیچ‌گونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی نباید وجود داشته باشد. رضوان حکیم‌زاده در مورد اینکه آیا مشکلات مربوط به ثبت نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس مرتفع شده است و سال تحصیلی جدید بدون مشکلی را خواهند داشت یا نه، گفت: می‌توانم این خبر خوشحال‌کننده را بدهم که با پیگیری‌هایی که صورت گرفته  و  زحماتی که مرکز بین‌الملل آموزش و پرورش کشیدند و همچنین پیگیری‌های مفصلی معاونت آموزش ابتدایی با وزارت کشور انجام داد که چالش‌های گذشته در خصوص عدم پذیرش فرزندان اتباع خارجی برای تحصیل رفع شود، دستورالعملی به تصویب رسید و به مدارس ابلاغ شد که امسال برای اتباع خارجی و ثبت نام آنها دارای کمترین چالش باشیم. او ادامه داد: معاونت ابتدایی پیگیری‌هایی مفصلی انجام داد و در این خصوص فرهنگ‌سازی‌هایی نیز در سطح جامعه صورت گرفته است. با فرمان تاریخی مقام معظم رهبری، چالش‌های ما در این خصوص کمتر شد.

حکیم‌زاده اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر صحبت ما روی این است که چگونه کیفیت حضور این دانش‌آموزان در فضای آموزشی را ارتقا دهیم. در شیوه‌نامه‌ای که به کل مدارس ارسال شده است ذکر شده که هیچ‌گونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی نباید وجود داشته باشد. این دانش‌آموزان می‌توانند در تمام مسابقات فرهنگی هنری، اردوها و... شرکت کنند.

 

ارسال نظر