جلوگیری از سفارشات بدون پشتوانه

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۸۵۶

یک کارشناس بازار سرمایه درباره سامانه مدیریت ریسک کارگزارن اعلام کرد: سامانه جلوگیری از سفارشات بدون پشتوانه بوده و اقدامی مثبت در جهت کاهش ریسک کارگزاری‌هاست.

به گزارش سنا، چندی پیش، مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس طی ابلاغیه‌ای، نحوه اجرای مرحله سوم سامانه مدیریت ریسک کارگزاران بورس را اعلام کرد. براین اساس، قرار شد تا امروز (۲۸ خرداد) گام سوم سامانه حاضر (نامک) اجرایی شود. گفتنی است، طبق قانون هر مشتری تنها در صورتی امکان خرید و معامله دارد که یا کارگزاری در روز قبل حساب آن را شارژ کرده باشد یا خود شخصا پول به حسابش ریخته باشد.

مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی با مثبت ارزیابی کردن اجرای این سامانه گفت: سامانه مدیریت ریسک با اتصال به نرم افزار معاملات، راهکاری برای جلوگیری از ارسال سفارش‌های بدون پشتوانه است. دراین راستا، هزینه خرید هر سفارشی که وارد سیستم معاملات می‌شود، باید یا از محل اعتبار یا از محل واریز وجه نقد مشتری تامین شود.

وی ادامه داد: کار این سامانه جلوگیری از سفارشات بدون پشتوانه بوده و به نظر من برای کاهش ریسک کارگزاری‌ها سودمند و موثر است.

 قاسمی اضافه کرد: اجرایی شدن این سامانه به صورت گام به گام در حال انجام است و امروز نیز با گامی دیگر از اجرای قانون مواجه بودیم؛ هرچند که اجرای کامل آن مدتی‌ است به طول انجامیده است. این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در مرحله نخست، قبل از ساعت اجرای معاملات انجام می‌شد؛ اما رفته رفته محدودیت‌ها در حال افزایش است تا جایی‌که اکنون تا ساعت ۱۱ و نیم این سامانه اجرا می‌شود و پس از آن یعنی تا ساعت ۱۲ و نیم امکان انجام سفارشات و شارژ مشتریان به شکل دستی برای کارگزاری‌ها وجود دارد.

وی اجرای گام به گام این سامانه را ناشی از درخواست فعالان بازار سرمایه و کارگزاران دانست و گفت: بر این اساس، سازمان بورس این سامانه را طی چند مرحله به اجرا درآورد.

قاسمی تاکید کرد: در خصوص نرم افزار این سامانه مشکلاتی نیز وجود دارد. هر چند که این موضوع در بیشتر نرم افزارهای بازار سرمایه وجود دارد. این مشکلات قاعداتا معاملات را دچار مشکل می‌کند. به این شکل که ممکن است با وجود واریز شدن پول برای انجام معاملات، در زمان به روز رسانی سامانه مدیریت ریسک، مانده حساب آن به دلایلی برای روز بعد، به‌روز رسانی نشود. در این حالت با وجود پول و شارژ حساب کارگزاری، امکان خرید و انجام معامله وجود نخواهد داشت، درحالی که کارگزاری‌ها باید جوابگو باشند.

مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی، در پایان خواستار ارتقای بخش نرم افزارهای بازار سرمایه در بخش‌های معاملات و پس از معاملات شد.

 

ارسال نظر