اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۵۶۹

لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج با مردان خارجی رد شد

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با خبرنگاران که در محل شورای نگهبان برگزار شد، خبر از رد شدن لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج با مردان خارجی داد.

عباسعلی کدخدایی با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: این لایحه اصولا مورد قبول هر فرد دلسوزی است و کلیت قانونی هم که فعلا داریم، با این لایحه تفاوتی نمی‌کند.

او افزود: البته تشریفاتی در قانون فعلی وجود دارد که مجلس آن تشریفات را حذف کرد و اعضای شورای نگهبان معتقد بودند که در ماده واحده این لایحه مباحث کیفری و مسائل امنیتی بطور مطلق از متن مصوبه حذف شده است و این مساله را خلاف موازین شرع تشخیص دادند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره جزییات این لایحه گفت: تبصره‌ای به این لایحه در مجلس اضافه شده بود که آن هم خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته شد.

او ادامه داد: اطلاق اعطای تابعیت نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیت وجود داشته باشد خلاف موازین شرعی و قانون اساسی اعلام شد. کدخدایی گفت: همچنین در یکی از تبصره‌های این لایحه، اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر مطرح شده است که در این مورد هم نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف موازین شرع و مغایر بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی شناخته شد.

سهم 36 درصدی واژگونی از کل تصادفات

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: در اردیبهشت ماه امسال ۳۶ درصد از کل تصادفات از شکل واژگونی بوده است.

از سوی دیگر ٩.٢ درصد از تصادفات نیز مربوط به عابران پیاده بوده است.

سرهنگ نادر رحمانی در تشریح این خبر اظهار کرد: برابر تجزیه تحلیل آمارهای اردیبهشت‌ماه ۶۵ درصد تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده و ۳۵ درصد بعد از ۳۰ کیلومتری اتفاق افتاده است.

وی افزود: عجله و شتاب برای رسیدن به مقصد، خستگی و خواب آلودگی در نزدیکی شهرها، ناکافی بودن نور در این محدوده‌ها و عدم رفع مشکلات ایمنی تردد مهم‌ترین علت رخداد تصادفات رانندگی در این محدوده است.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا تصریح کرد: برابر آمارها ۶۲ درصد تصادفات جاده‌ای در راه‌های اصلی، ۲۵ درصد در راه‌های فرعی و ۱۳ درصد در راه‌های روستایی رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه امسال ۳۶ درصد از کل تصادفات از شکل واژگونی بوده است.  از سوی دیگر ٩.٢ درصد از تصادفات نیز مربوط به عابران پیاده بوده است.

70 هزار مبتلا به ‌ام اس در کشور

یک متخصص مغز و اعصاب، از افزایش آمار مبتلایان به‌ام اس در کشور خبر داد

مژگان قهاری، در همایش روز جهانی‌ام اس در هتل المپیک تهران، گفت: شمار ثبت شده افراد مبتلا به‌ام اس ۷۰ هزار نفر است و روزانه تعداد ۸ نفر با حضور در انجمن‌ام اس به عنوان بیمار جدید ثبت نام می‌کنند.

وی افزود: بررسی و شواهد نشان می‌دهد که روز به روز آمار افراد مبتلا به‌ام اس در کشور در حال افزایش است.

قهاری گفت: اینکه بیماری‌ام اس به عنوان بیماری خاص تبدیل شود دیگر مطالبه این افراد بوده با این تفاسیر سوال این است که بنیاد بیماری‌های خاص به صورت شفاف چه جایگاهی برای درمان و حمایت از بیماری ‌ام‌اس دارد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: ۱۰درصد جامعه را افراد کم توان تشکیل می‌دهد، این آمار فقط‌ام اس را شامل نمی‌شود باید توجه داشت این دسته از بیماران نیاز به زندگی و رفت و آمد در سطح شهر دارند، بنابراین لازم است فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

قهاری گفت: متاسفانه تقریباً امکانات برای فردی که ناتوان است، در سطح شهر صفر است. در ادامه این همایش، رحمت‌الله حافظی عضو هیات‌مدیره انجمن ‌ام‌اس اظهار داشت: شهر ما معلول است چرا که نمی‌تواند پذیرای افراد کم‌توان باشد.

وی گفت: هم‌اکنون میانگین سنی

۹ و ۳دهم درصد جمعیت کشور بالای ۶۰سال است و پیش‌بینی می‌شود طی ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت کشور را افراد مسن تشکیل دهند. از شهرداری تقاضا داریم مبلمان شهری را اصلاح کند.

به‌طوری که در هر ۱۰۰ متر یک کنده درخت قرار دهد تا افراد مسن و کم‌توان خانه‌نشین نشوند. این مهم یک نگرش زیبا می‌خواهد و هزینه زیادی نمی‌خواهد.

 

 

ارسال نظر