حلقه مفقوده مدیریت امور مالی در شهرداری‌ها

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۴۵۵۱۶
حلقه مفقوده مدیریت امور مالی در شهرداری‌ها

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته، پرونده چند پلاک ثبتی را برای تشخیص باغ و غیرباغ بودن در صحن شورا مورد بررسی قرار دادند و پس از بررسی جزییات پرونده پنج باغ در تهران، به سه پرونده رأی باغ دادند. همچنین دراین جلسه کلیات اصلاح تابلوهای راهنمای مراکز گردشگری تهران تصویب شد.تعیین حسابرس برای شرکت‌های شهرداری از دیگر دستور جلسات روز گذشته شورای شهر بود.

به گزارش «تعادل»، مجید فراهانی عضوکمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت انتخاب حسابرس برای بررسی روند مالی شهرداری تهران گفت: نظارت بر حسن روند مالی شهرداری تهران بر عهده شورای شهر است که این وظیفه از طریق انتخاب حسابرسان انجام می‌شود.برخی مدیران در سال‌های قبل با حسابرسان همکاری لازم را نداشتند.بنابراین امسال تصمیم گرفتیم برای حسابرسی سال قبل و امسال به شکل مشترک از یک گروه حسابرسی استفاده شود.به همین منظور یک فراخوان اعلام شد و در نهایت تعدادی از موسسات و شرکت‌ها بسته خود را ارایه کردند آن هم در پنج زیرگروه مربوط به شهرداری و پنج گروه مناطق شهرداری که مجموعا ۱۰ بسته شد. امسال برای انتخاب حسابرسان علاوه بر قیمت انجام این حسابرسی معیارهای دیگری هم در نظر گرفته شد.

فراهانی با بیان اینکه فاکتورهای دیگری هم مثل سوابق شرکت و حسابرس و همچنین فاکتور توانمندی و کیفیت کار انجام شده مد نظر قرار گرفته شد، ‌توضیح داد: برای این پکیج‌ها، شرکت‌های دارای امتیاز بیشتر انتخاب شدند و تکالیفی هم در این مصوبه در نظر گرفته شد نظیر تکلیف مدیران شهرداری برای همکاری حداکثری با این حسابرسان.در گذشته شواهدی داشتیم که برخی از مدیران با حسابرسان همکاری نمی‌کردند و این باعث کند پیش رفتن مسیر حسابرسی می‌شد.بنابراین مقرر شد هر سه ماه یک‌بار گزارشی از پیشرفت کار حسابرسی در صحن شورای شهر تهران ارایه  شود.

    ضرورت تشکیل دیوان محاسبات شهری

در ادامه ابراهیم امینی، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت حسابرسی دقیق در شهرداری بر ضرورت تشکیل دیوان محاسبات در شهرداری تاکید کرد و گفت: موضوع بررسی نحوه هزینه کرد بودجه شهرداری از اهمیت بالایی برخوردار است و همان‌گونه که مجلس شورای اسلامی دیوان محاسبات دارد باید یک دیوان محاسبات شهرداری هم در شهرداری راه‌اندازی شود. درست نیست ما از طریق کار اجاره‌ای و برون سپاری کارها بخواهیم اقدام مهم حسابرسی را به عهده نهادهایی خارج از شهرداری بگذاریم.

الویری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: یک سال است ما این مورد را تذکر داده‌ایم و طرحی هم برای آن تهیه کردیم.اخیرا هم بنده با مسوولان دیوان محاسبات و آقای عادل آذر دیداری داشتم و الزامات تشکیل این دیوان را بررسی کردیم.مسوولان دیوان محاسبات معتقد بودند که باید در صورت ایجاد نهاد دیوان محاسبات در شهرداری تهران برخی از موضوعات به تصویب دیوان محاسبات کشور برسد.

تشکیل دیوان محاسبات شهری برای اداره شهر و نیز افزایش جایگاه نظارتی موضوع جدیدی نیست و در شورای چهارم نیز مطرح بود. یکی از ایراداتی که اکنون به ساختار شهرداری وارد است، نبود جایگاه نظارتی است. به همین دلیل، برخی اعضای شورای چهارم به ویژه رحمت‌الله حافظی از اصولگرایان منتقد شهردار بارها در صحن شورا خواستار تشکیل دیوان محاسبات شهری شدند تا بتوان بر عمکرد مالی شهرداری نظارت کرد. حافظی معتقد بود نه تنها شاخص‌هایی برای بررسی و ارزیابی عملکرد مدیریت شهری نداریم، بلکه هیچ دستگاهی نیز این کار را انجام نمی‌دهد و مسوولیت این کار را برعهده ندارد، به همین دلیل در پایان هر دوره مدیریت شهری، شهردار مدعی است که بهترین عملکرد را داشته است.

به گفته این عضو سابق شورای شهر تهران، هر سال گزارش‌های حسابرس (تلفیق و تفریغ بودجه) به وزارت کشور ارسال می‌شود، اما متاسفانه هیچگاه وزارت کشور، شهرداری‌ها را از حیث پایبندی به نظام بودجه‌ریزی و مصوبات بالادست مورد بررسی و مقایسه قرار نداده است. با ایجاد دیوان محاسبات شهری نظارت دقیق و جدی به دور از اغماض سیاسی و گروهی بر عملکرد مدیریت شهری اعمال خواهد شد.

اعضای شورای پنجم نیز بعد از روی کار آمدن بر ضرورت تشکیل دیوان محاسبات تاکید داشتند و حالا محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر از آن به عنوان حلقه مفقوده مدیریت شهری یاد می‌کند.به گفته سالاری ضرورت دارد که دیوانی تحت عنوان دیوان محاسبات شهری تشکیل شود. ایجاد این دیوان نیاز به مصوبه مجلس جمهوری اسلامی ایران دارد و آنچه که شورای دوره پنجم پیگیری می‌کند این است که مصوبه ایجاد دیوان محاسبات عالی را از مجلس دریافت کند تا این کار در کل کشور نهادینه شود.

حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر نیز تاسیس دیوان محاسبات شهری را برای رسیدگی به تخلفات مالی مدیران الزامی بر می‌شمارد. او قبلا در این باره گفته بود: این دیوان در نظام مدیریت شهرها و روستاهای کشور یک نقطه هدف راهبردی است که رسیدن به آن مستلزم تمهیدات مقدمات از جمله استقرار ذی‌حسابی‌ها در تمام سطوح سازمانی شهرداری‌ها اعم از ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌ها، تاسیس خزانه مشترک، استفاده بهینه از سازوکار حسابرسی و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن، مقدمه‌سازی در قالب مصوبات شورای عالی استان‌ها است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه چگونه، در چه مرجعی و با چه ضوابطی با تخلفات احتمالی برخورد شود، ما را نیازمند تشکیل دیوان محاسبات شهری می‌کند. در نظام مدیریت شهری که شوراهای اسلامی‌شهرها در آن به‌مثابه مجالس محلی فعالیت می‌کنند، از آنجا که این شوراها ناظر بر حسن اجرای امور به‌ویژه در حوزه مالی و محاسباتی در شهرداری هستند، به سازمانی شبیه به دیوان محاسبات کشور نیاز است.

به گفته رسولی، شورای پنجم شهر تهران از ابتدا رسیدن به این هدف را به عنوان یکی از اهداف و مسوولیت‌های مهم خود تعریف کرد. تحقق تاسیس دیوان محاسبات شهری مستلزم فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی است که فراهم شده و در برنامه سوم شهرداری هم باتوجه به زیرساخت‌ها بنا داریم اصل تاسیس و راه‌اندازی دیوان محاسبات شهری را در دستور کار قرار دهیم.

    جایگاه نامناسب تهران در گردشگری

همانطور که عنوان شد کلیات اصلاح تابلوهای راهنمای مراکز گردشگری تهران نیز در این جلسه به تصویب اعضای شورای شهر رسید. محمدجوادحق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری به شناسایی و اصلاح تابلوهای راهنمایی مراکز تاریخی و گردشگری شهر تهران» با اشاره به اینکه در سال‌های تهران گذشته نتوانسته جایگاه گردشگری خوب و مناسبی در بین شهرها پیدا کند، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که تهران به یکی از مبادی اصلی گردشگری کشور تبدیل شود. به گفته او گردشگران زیادی وجود دارند که وارد تهران می‌شوند، اما شهر یزد، مشهد، کرمان و ... را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند و تهران سهم کمی از مقصد گردشگری به خود اختصاص داده است.تهران ویژگی‌ها و پتانسیل‌های جدی و مشخصی دارد که با نصب تابلوهای مناسب می‌توان فضا را طوری ساماندهی کرد که شهر تهران به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی انتخاب شود.در نهایت کلیات این طرح با ۱۹ رأی موافق از ۱۹ عضو حاضر در جلسه به تصویب رسید.


طلب بخشایش از شهروندان تهرانی

محسن هاشمی رییس شورای شهر در جلسه روز گذشته این شورا با اشاره به شب‌های قدر گفت: از همه شهروندان تهرانی بابت قصور در خدمت، طلب بخشایش کرده و امیدواریم که در شب‌های قدر امسال، سرنوشتی بهتر باتوفیق خدمت بیشتر و خطای کمتر از سوی خداوند برایمان مقدر گردد. رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: در شرایط فعلی که کشور در وضعیت دشواری به سر می‌برد و مردم با تنگنای شدید اقتصادی مواجه هستند، شب قدر مسوولان در خدمت صحیح به مردم و جلوگیری از پایمال شدن حقوق عمومی باشد. ایران امروز نیاز به شناخت قدر و فراهم کردن بستر برای تعیین مقدرات خوب برای آینده کشور دارد، نباید هیچ اصل و ضرورتی قربانی اصلی دیگر شود که این موضوع مصداق رعایت قدر است. استقلال و اقتدار ایران در گرو رفاه و تأمین معیشت مردم است در عین حال که رضایت عمومی بدون حراست از حقوق و منافع ملی کشور محقق نمی‌شود. هاشمی اظهار کرد: جریانات افراطی و تفریطی، می‌خواهند با فدا کردن و عدم رعایت حق و قدر برخی از اصول، اهداف خود را محقق کنند که این مصداق تندروی و خروج از اعتدال و عقلانیت است.طبق سنت حسنه که حلالیت گرفتن از صاحبان حق را یکی از مقدمات شب قدر می‌داند از همه شهروندان تهرانی از قصور و تقصیر در خدمت طلب بخشایش کرده و امیدواریم که در شب قدر امسال، سرنوشتی بهتر با توفیق خدمت بیشتر و خطای کمتر از سوی خداوند برایمان مقدر شود.

 

 

ارسال نظر