رویداد

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۸۲

نحوه اجرایی شدن مقررات بازار پایه بررسی شد

در جلسه مشترک فرابورس ایران با روسای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس و ‌اوراق بهادار، نحوه اجرایی شدن مقررات بازار پایه بررسی شد.‌

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی این نشست، علاوه بر بررسی نحوه اجرایی شدن مقررات ‌جدید بازار پایه، نظرات و دیدگاه‌هایی که از سوی فعالان بازار سرمایه پیرامون این تغییرات در جریان است، ‌مورد ارزیابی قرار گرفت.‌

پیش از این نیز در مراحل تدوین مقررات جدید بازار پایه، روسا و ‌اعضای هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار حضور موثری ‌داشتند.‌

گفتنی است که در حال حاضر، معاملات بازار پایه در سه تابلو الف، ب و ج در حال انجام است اما مطابق با ‌دستورالعمل جدید که در اسفندماه سال 97 ابلاغ شد، به زودی شاهد انجام معاملات سهام ناشران این بازار ‌در تابلوهای «زرد»، «نارنجی» و «قرمز» خواهیم بود.‌

در طبقه‌بندی جدید، تابلو «الف» بازار پایه حذف و تابلوهای «ب» و «ج» این بازار به تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز تبدیل شده است.‌

مصوبات کمیته گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه

بر اساس اعلام مرکز آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار، چگونگی اجرای دستورالعمل نحوه تمدید گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، مصوب هیات‌مدیره سازمان به روزرسانی شد.

رییس مرکز آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه کمیته گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه مسوولیت نظارت بر اجرای این دستورالعمل را بر عهده دارد، به سنا گفت: برای تسهیل روند اجرای تمدید گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه جلسات متعددی با حضور نمایندگان بورس‌ها و کانون‌ها، در سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد.شاهین احمدی افزود: به منظور سهولت در اجرای دستورالعمل، و رفاه متقاضیان تمدید، و با بررسی سوابق شغلی، تحصیلی، و دوره‌های آموزشی حائز امتیاز برای تمدید، تصمیماتی اتخاذ شد؛ از جمله اینکه کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه در اسرع وقت نسبت به بازنگری و ابلاغ دوره‌های آموزشی برای تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای اقدام و بر حُسن برگزاری دوره‌های آموزشی نظارت خواهد کرد .

وی ادامه داد: در خصوص احتساب امتیاز دوره‌هایی که پیش از این برای تمدید برگزار شده، به میزان ۵۰ درصد از امتیازات دوره‌های آموزشی، برای دوره جدید ملاک عمل قرار خواهد گرفت. همچنین دارندگان گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای که اعتبار گواهی‌نامه‌های آنان منقضی شده است، باید حداکثر تا پایان مهر ۱۳۹۸ برای تمدید گواهی‌نامه‌های خود اقدام کنند.

احمدی اظهار داشت: بر این اساس، متقاضیان تمدید گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای، باید سوابق تحصیلی و شغلی خود را برابر دستورالعمل تمدید به کانون مربوط ارایه دهند . کانون مربوط هم امتیازات هر یک از متقاضیان تمدید را براساس سوابق تحصیلی و شغلی در قالب فرمت پیشهادی مرکز آموزش محاسبه و به همراه تصویر مستندات دریافتی به سازمان ارسال خواهد کرد.

خاطرنشان می‌شود: مرکز آموزش پس از بررسی مستندات و امتیازات لازم، اسامی افرادی را که گواهی‌نامه آنان تمدید شده است، به منظور تصمیم‌گیری به بورس‌های مربوط اعلام خواهد کرد.

عرضه نفت خام در بورس انرژی با یک تغییر جدید

نماینده شرکت ملی نفت در بورس درباره عرضه نفت و میعانات گازی در بورس گفت: دیروز برای نخستین‌بار نفت خام سنگین بر اساس شیوه نامه ابلاغی سال ۱۳۹۸ در بورس عرضه شد.

امیرحسین تبیانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس اطلاعیه عرضه، این محصول در بورس ۶۴.۲۹ سنت در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: مبنای قیمت‌گذاری فوب خارک به مقصد مدیترانه است و بر همین اساس نیز قیمت اعلام شده و شیوه تسویه حساب و بارگیری نیز طبق شیوه نامه ابلاغی اجرا خواهد شد.

به‌گفته وی، بر اساس اطلاعیه حداقل بارگیری ۳۵ هزار بشکه و واحدهای قابل معامله نیز ۱۰۰۰ بشکه روی تابلو در نظر گرفته شده است. درباره نفت خام سبک نیز باید گفت که یک بار در هفته گذشته عرضه صورت گرفت اما هفته آینده نیز شاهد عرضه مجدد خواهیم بود.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس از عرضه نفت و میعانات گازی در بورس افزود: معمولاً عرضه، سه‌شنبه‌ها صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه سه‌شنبه هفته آینده تعطیل است، دوشنبه آتی دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی با قیمت ۹۵ درصد قیمت نفت خام دبی روی تابلو عرضه خواهد شد که اطلاعیه آن نیز منتشر شده است.تبیانیان درباره پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای استقبال از عرضه گفت: تعدادی متقاضی وجود دارد اما باید برای مشخص شدن نتیجه نهایی منتظر ماند.بیستم فروردین‌ماه برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۸ و برای نهمین بار در تاریخ بورس، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌المللی بورس انرژی عرضه شد اما در نهایت هیچ مشتری در طرف تقاضا سفارشی ثبت نکرد و نفت خام سبک ایران در بورس بی‌مشتری ماند.

 

ارسال نظر