کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۴:۱۱
کد خبر: ۱۴۵۲۷۵

هدف عربستان برای حمله  به قطر میدان گاز شمال بود

وال‌استریت‌ژورنال نوشته، عربستان برای یافتن منبع گاز طبیعی سال ۲۰۱۷ نقشه‌ای برای حمله به قطر طراحی کرده بود. طرح سعودی شامل تسلط بر میدان گاز طبیعی شمال قطر بود که بزرگ‌ترین میدان گازی جهان محسوب می‌شود. تسلط بر میدان گازی قطر عربستان را به یک‌باره به دومین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان تبدیل می‌کرد. روابط عربستان و قطر در سال‌های به‌شدت متشنج بوده است.

آزادی طالبان امریکایی  از زندان

جان واکر لیند عضو سابق طالبان از زندانی در ایالت ایندیانای امریکا آزاد شد. آزادی او سه سال پیش از پایان محکومیت ۲۰ ساله‌اش صورت گرفته جنجال به پا کرده است. لیند که حالا ۳۸ سال دارد به‌گفته وکیلش سه سال پیش از پایان دوره محکومیت و با ضمانت‌های سنگین آزاد شده است. لیند در سطح بین‌المللی با عنوان طالبان امریکایی شناخته می‌شود. او ۲۰۰۱ در گرماگرم حمله امریکا به افغانستان به دست نیروهای ضدطالبان بومی دستگیر شد و به نیروهای امریکایی تحویل شد.

17 کشته و زخمی در حمله به مسجدی در کابل

بر اثر انفجاری در یکی از مساجد کابل در حین برگزاری نماز جمعه یک تن کشته و ۱۶ تن زخمی شدند. به‌گزارش رویترز، وزارت کشور افغانستان اعلام کرده که حوالی ساعت یک‌ونیم بعد از ظهر امروز انفجاری در حوزه نهم امنیتی شهر کابل رخ داد. این انفجار در مسجد استغفار صورت گرفته و در نتیجه آن مولوی سمیع‌الله ریحان امام جماعت این مسجد کشته شده است. در این رویداد ۱۶ نمازگزار نیز زخمی شدند.

تمرینات مشترک نظامی اردن و امارات

روزنامه الشرق‌الاوسط از تمرینات مشترک نظامی دریایی امارات و اردن در آینده نزدیک خبر داده است. امارات متحده عربی سه هفته پیش اعلام کرد که در حادثه انفجار و خرابکاری چهار فروند نفتکش حامل پرچم امارات، عربستان و نروژ نزدیک آب‌های ساحلی این کشور در بندر الفجیره در دریای عمان هدف حمله قرار گرفته‌اند. هنوز جزییات این حادثه و عاملان احتمالی آن مشخص نشده‌اند.

آغاز به کار سفیر جدید بریتانیا در کابل

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که اعتبارنامه سفیر جدید بریتانیا در کابل به این وزارتخانه تسلیم شده است. در اطلاعیه وزارت خارجه آمده: «الیسن ماری بلیک سفیر جدید انگلستان در کابل، اعتبارنامه‌اش را به صلاح‌الدین ربانی تقدیم کرده است.» بلیک جانشین نیکولاس کی سفیر سابق بریتانیا در کابل شده است. کی اکنون نماینده جدید غیرنظامی ناتو در افغانستان است.

 

ارسال نظر