اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۵۳

آخرین فرصت برای ثبت کالای مسافری

خبرگزاری فارس| طبق اعلام سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رجیستری موبایل مسافری به شکل فعلی از اول خرداد لغو می‌شود و از ماه آینده این سامانه فقط پذیرای گوشی‌های مسافران واقعی خواهد بود که این مهلت به هیچ‌وجه تمدید نمی‌شود. حمیدرضا دهقانی‌نیا در توضیح این مطلب گفت: رجیستری موبایل مسافری از اول خرداد لغو می‌شود و انتهای اردیبهشت آخرین مرحله راه‌اندازی سامانه رجیستری گوشی مسافری خواهد بود؛ به این ترتیب قرار است از ماه آینده این سامانه دیگر روی گوشی‌های غیرمسافری بسته شود. به گفته او، این زمان مشخص آخرین مهلت برای راه‌اندازی اتصال سامانه گمرک به نیروی انتظامی است و با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد و تمامی فعالان بازار باید تا انتهای این بازه دستگاه‌های تلفن همراه خریداری شده خود را یا بفروشند یا به طریقی رجیستر کنند. این در حالی است که نیاز گوشی تلفن همراه کشور بطور معمول چیزی حدود 1 میلیون و 500 هزار دستگاه در ماه است که با توجه به شرایط ارزی کشور در حال حاضر به 900 هزار گوشی در ماه رسیده، اما بر اساس آمار‌های ثبت شده در سامانه «همتا» از شهریور 97 تا 4 اردیبهشت 98 حدود 4 میلیون و 100 هزار گوشی تلفن همراه از طریق مسافر وارد کشور شده است.

ارز واردات برنج ۴۲۰۰ تومانی ماند

ایسنا|مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: میزان ذخایر برنج کشور دو برابر سال گذشته است و این محصول همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود. محمدرضا کلامی با اعلام این مطلب افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر بود عرضه خرما با قیمتی ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از بهای مصوب میادین میوه و تره‌بار عرضه شود و اقدامات لازم در این حوزه طبق اعلام مسوولان این حوزه صورت گرفته است. او با اشاره به اینکه با هدف حمایت از سفره خانوار عرضه بسیاری از اقلام مهم و پرمصرف در میادین میوه و تره‌بار با قیمت‌هایی پایین‌تر از سطح شهر آغاز شده است، گفت: خوش‌بختانه مرغ در بازار بدون مشکل در حال توزیع است و کمبودی در این بخش وجود ندارد. کلامی ادامه داد: بسیاری از کالاهای اساسی با نرخ‌های ترجیحی در میادین توزیع می‌شوند، به عنوان مثال برنج تولید داخل نیز در تخفیفات ماه مبارک رمضان در میادین عرضه می‌شود. او در پاسخ به این سوال که ارز مبنای واردات برنج آیا تغییر کرده است یا خیر، گفت: واردات برنج همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید برنج در سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود. کلامی تاکید کرد: بازار با کمبودی مواجه نیست، بررسی‌ها نشان می‌دهد سیل آسیبی به تولید برنج کشور نزده است از این رو دستگاه‌های نظارتی با کسانی که قصد آشفته کردن بازار برنج را دارند، برخورد لازم را خواهند کرد. کلامی در توضیح این مطلب ادامه داد: نه‌تنها میزان ذخایر برنج کشور دو برابر سال گذشته است بلکه آمار موید رشد قابل توجه میزان واردات برنج در سال ۹۷ است. او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در راستای مدیریت تأمین برنج کشور و با توجه به ضرورت جلوگیری از سوء‌استفاده برخی از اعمال ممنوعیت فصلی و از طرفی قابل نگهداری بودن کالایی مانند برنج در سال جاری، ممنوعیت فصلی واردات برنج لغو گردیده است.

افزایش صدور گواهی و پروانه تحقیق و توسعه

شاتا| معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۳۸۷ گواهی و پروانه تحقیق و توسعه در سال 1397 توسط مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته این معاونت صادر شده است. برات قبادیان با بیان این مطلب، افزود: ۱۸۹ گواهی صادر شده در زمینه تحقیق و توسعه و ۱۹۸ فقره دیگر پروانه تحقیق و توسعه بوده است. او با بیان اینکه در سال گذشته ۳۳۸ پرونده تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: این پرونده‌ها شامل ۱۴۲ پرسشنامه مرکز تحقیق و توسعه و ۱۹۶ پرسشنامه محصول تحقیق و توسعه بوده است. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بررسی ۲۲ طرح مشترک میان واحدهای صنعتی و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای بهرمندی از مزایای بند س ماده31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، گفت: درسال گذشته ۴۸۰ عنوان نیاز پژوهشی بخش صنعت، معدن و تجارت در راستای تفاهم نامه با صندوق پژوهشگران و فناوران کشور احصا شد. قبادیان همچنین بیان کرد: سال گذشته ۲۹۸ نیاز فناورانه بخش صنعت، معدن و تجارت در راستای به‌کارگیری ظرفیت مراکز پژوهشی، جهاد دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان احصا شد. او با اشاره به برنامه اجرایی استقرار و حمایت از ۱۵۰ بنگاه صنایع پیشرفته و شرکت دانش‌بنیان در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی، گفت: ۸۷ طرح متقاضی دریافت جواز تاسیس با پروانه بهره‌برداری صنایع پیشرفته مورد بررسی قرار گرفت و سطح فناوری ۵۴ طرح متقاضی تایید شد و در نهایت جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری برای ۴۹ طرح صادر شد. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان تأیید صلاحیت دانش بنیانی ۹۱۷ بنگاه صنعتی در سال ۹۷ در ادامه عضویت وزارت صنعت در کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشنهاد سرفصل دانش‌بنیان صنعتی را از دیگر اقدامات سال 97 دانست.

 

ارسال نظر