اونس جهانی سقوط کرد

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۴

عصر روز جمعه 17بهمن93 نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی به حول‌وحوش 1238 تا 1243 دلار رسید که نسبت به نرخ 1268دلار روز پنج‌شنبه 16بهمن، با سقوط 26دلاری مواجه شده است.

کارشناسان معتقدند که این کاهش قابل توجه نرخ طلای جهانی، به‌خاطر انتشار گزارش وزارت کار امریکا در مورد اشتغال و بیکاری در اقتصاد امریکا بوده است. زیرا این گزارش مثبت از وضعیت اشتغال، نشان می‌دهد که در روزهای آینده، نرخ رشد اقتصادی و جذابیت سهام در بازارهای بورس افزایش خواهد یافت و در نتیجه صاحبان سرمایه و پول تقاضای بیشتری برای سهام و دارایی‌های دارای ریسک خواهند داشت و لذا توجه و تقاضای کمتری نسبت به طلا نشان خواهند داد.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا پس از انتشار گزارش وزارت کار امریکا در روز جمعه با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

بهای طلا در بازارهای جهانی در انتظار گزارش وزارت کار امریکا است که روز جمعه 17بهمن منتشر شد.

گزارش وزارت کار امریکا نشانگر بهبود وضعیت بازار اشتغال است و این مساله گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را بیشتر خواهد کرد و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود. بر اساس این گزارش، تحلیلگران پیش‌بینی کردند که اقتصاد امریکا طی ماه ژانویه بیش از 250هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

موسسه ‌‌ای‌دی‌پی روز گذشته اعلام کرد که بخش خصوصی امریکا طی ماه گذشته 213هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. این رقم گرچه کمتر از پیش‌بینی اولیه 224هزار فرصت شغلی از سوی کارشناسان بوده ولی به‌نظر می‌رسد عملکرد اقتصادی امریکا هنوز مثبت است.

کاهش یک‌تومانی نرخ‌دلار، و 20دلاری هر اونس طلا در بازار جهانی طی هفته گذشته، منجر به کاهش 1400تومانی نرخ هر گرم طلای 18عیار و کاهش 14هزار تومان قیمت هر سکه، در اواخر هفته نسبت به اول هفته شد و برخی فعالان بازار ارز و طلا اعلام کردند که بازار طلا به‌خاطر این کاهش‌ها و همچنین پیش‌بینی تقویت نرخ‌دلار، با رکود مواجه شده و مردم ترجیح می‌دهند که به‌جای طلا، از هدایای دیگری استفاده کنند.

برخی کارشناسان، چند عامل عمده را دلیل نوسانات نرخ طلا در روزهای اخیر و در آینده ارزیابی کرده‌اند. آنها معتقدند که تقویت نرخ‌دلار امریکا، گزارش وزارت کار امریکا مبنی بر افزایش رشد اقتصادی و اشتغال در این کشور، وضعیت اقتصاد یونان و صرف‌نظر‌‌کردن یونان از بخشش بدهی‌های این کشور، سیاست انبساطی چین و اروپا، افزایش گرایش بازار به ریسک‌پذیری دارایی‌هایی مانند سهام و افزایش نرخ سهام در بورس‌های مختلف جهان، همگی از دلایل نوسان قیمت طلا است.

به‌عبارت دیگر، در‌حالی‌که عده‌یی معتقدند تقاضا برای طلا به‌خاطر جذاب‌شدن سهام و دارایی‌های ریسک‌پذیر، کاهش خواهد یافت و اقتصاد جهان باید تقویت نرخ‌دلار را به‌خاطر کاهش قیمت نفت و بهبود اقتصاد امریکا بپذیرد. اما در عین‌حال عده‌یی دیگر از کارشناسان باتوجه به وضعیت اقتصاد یونان و کاهش رشد اقتصادی چین و سیاست انبساطی چین و اروپا، معتقدند که تقاضا برای طلا افزایش خواهد یافت و کاهش‌های اخیر دلیلی محکم برای کاهش قیمت طلا در آینده نیست و احتمال افزایش نرخ طلا به‌خاطر وضعیت اقتصاد جهانی در حال تقویت‌شدن است. اما به‌نظر می‌رسد که این افزایش نرخ طلا اندک و تدریجی باشد زیرا کاهش قیمت نفت و بهبود بازار سهام و همچنین بهبود اقتصاد امریکا، باعث خواهد شد که مردم به‌سمت دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند سهام بیش از دارایی سنتی یعنی طلا تمایل نشان دهند.


کاهش نرخ طلا در هفته گذشته

محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر از حاکم‌شدن رکود در بازار داخلی طلا خبر داد و گفت: در هفته گذشته تقویت ارزش‌دلار در بازار جهانی باعث کاهش قیمت طلا شد. شرایط بازارهای نفتی به تعادل رسیده و تقویت ارزش‌دلار باعث کاهش قیمت طلا شده است.

وی گفت: رکودی که در بازار حاکم شده منجر به افزایش تقاضا نشده است و ظاهرا مردم ترجیح می‌دهند به‌جای سکه از کالاهای دیگری برای دادن هدیه استفاده کنند. البته حباب قیمتی را در سکه شاهد نیستیم و قیمت‌های داخلی همپای بازار جهانی نوسان دارند. رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در هفته گذشته به‌طور متوسط در اونس جهانی 30‌دلار کاهش قیمت داشتیم و به‌طور میانگین 15‌هزار تومان کاهش قیمت سکه را شاهد بودیم. این در حالی است که قیمت ارز نوسان زیادی نداشت. هرگرم‌ طلای 18عیار در اول هفته گذشته 104‌هزار و 823تومان بود که در آخر هفته به 103‌هزار و 439تومان رسید. هر مثقال طلا نیز در اول هفته گذشته 454‌هزار و 500تومان بود که در آخر هفته به 448‌هزار و 500تومان رسید. اونس جهانی طلا نیز در اول هفته گذشته 1284‌دلار و 10سنت بود که در آخر هفته به 1264دلار و 90سنت رسید. سکه‌ تمام‌ طرح‌ جدید نیز در اول هفته گذشته یک‌میلیون و 33‌هزار تومان بود که در آخر هفته به یک‌میلیون و 19‌هزار تومان رسید.سکه‌ تمام‌بهار‌ طرح‌ قدیم نیز در اول هفته گذشته یک‌میلیون و 28‌هزار تومان بود که در آخر هفته به یک‌میلیون و 15‌هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز در اول هفته گذشته 518‌هزار تومان بود که در آخر هفته به 512‌هزار تومان رسید. همچنین ربع‌سکه در اول هفته گذشته 269‌هزار تومان بود که در آخر هفته به 268‌هزار تومان رسید. دلار امریکا نیز در اول هفته گذشته3458تومان بود که در آخر هفته به 3457 تومان رسید. یورو نیز در اول هفته گذشته 396 تومان بود که در آخر هفته به 3995تومان رسید.


افزایش نرخ طلا در ماه‌های آینده

قیمت جهانی طلا در سه هفته نخست 2015میلادی با رشد 10‌درصدی روبه‌رو شد و به بیش از 1308‌دلار در هر اونس رسید.

براساس این گزارش ادوارد میر تحلیلگر ارشد اف‌سی‌استون تصریح کرد: نگرانی‌های زیادی درخصوص وضعیت اقتصادی جهان وجود دارد و این مساله موجب افزایش قیمت طلا در ماه فوریه خواهد شد. وی افزود: به نظر من ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک‌های مرکزی اروپا، چین و ژاپن تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا خواهد داشت. نگرانی‌های مربوط به اوضاع یونان نیز تقاضا برای طلا را افزایش خواهد داد.

برپایه گزارش سایت طلا، موسسه اف‌سی‌استون پیش‌بینی کرده که قیمت طلا در ماه فوریه بین 1225 تا 1310‌دلار در نوسان خواهد بود. قیمت هر اونس نقره نیز در ماه جاری میلادی بین 16.40 تا 18.25‌دلار در نوسان است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی انتشار گزارش روز جمعه وزارت کار امریکا نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر