پرونده نرخ کرایه تاکسی 98 روی میز دولت

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۱:۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۴۳۳۲۲

گروه راه و شهرسازی|

 پیروز حناچی، شهردار تهران موضوع افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها را در جلسه امروز هیات دولت مطرح می‌کند. هر سال شورای شهر تهران با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی دولت میزان کرایه‌ها را بین 12 تا 15 درصد افزایش می‌دهد. اما با وجود گذشت دو ماه از سال هنوز تکلیف کرایه‌ها مشخص نشده است. با توجه به افزایش چند برابری قیمت‌ها در سال گذشته و حتی دو ماه ابتدایی سال 98 و نیز با توجه به اینکه رانندگان تاکسی از اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند دولت و شهرداری باید در این خصوص سرعت عمل بیشتری به خرج دهند. افزایش تاکسی‌های اینترنتی و استقبال مردم از این تاکسی‌ها باعث کاهش اقبال عمومی به تاکسیران‌ها شده است. از سوی دیگر، به دلیل شرایط بد اقتصادی بسیاری از کسانی که خودرو دارند نیز به صف مسافربرهای شخصی پیوسته و اقدام به جابه‌جایی شهروندان در سطح شهر می‌کنند تا از این طریق بتوانند بخشی از نیازهای مادی خود را جبران کنند. در چنین شرایطی کم توجهی به تاکسیران‌ها باعث می‌شود تا فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و شریط بد اقتصادی بر آنها دو چندان شود. بنابراین بهتر آن است تا افزایش کرایه‌های تاکسی همانند افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان از اوایل سال انجام گیرد.

اکنون تاکسیران‌ها منتظرند تا دولت میزان نرخ تورم سالانه را اعلام کند. دلیل دیگر مطرح نشدن این موضوع در صحن شورای شهر هم مصوبه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است. سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده بخشنامه‌ای دارد که بر اساس آن افزایش نرخ تاکسی‌ها تنها باید با موافقت دولت و فرمانداری باشد. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در این باره توضیح داده بود: سال گذشته افزایش نرخ مترو صورت گرفت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده شکایتی به سازمان تعزیرات فرستاد و چون ما بدون مجوز دولت این اقدام را انجام دادیم، اکنون در این زمینه پرونده داریم. در حال حاضر به دلیل این مساله محافظه‌کارانه عمل کرده تا تکلیف مشخص شود و شهردار در دولت باید این موضوع را مطرح کند تا مساله از بلاتکلیفی درآید و حضور شهردار در دولت به همین مساله است.  اما همان‌طور که عنوان شد پیروز حناچی شهردار تهران امروز این موضوع را در هیات دولت مطرح می‌کند و انتظار می‌رود تا به زودی افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی مصوب شود. البته اواخرسال گذشته محسن پورسیدآقایی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران از ارایه پیشنهاد تعیین نرخ کرایه وسایل حمل ونقل عمومی در سال ۹۸ کمتر از نرخ تورم رسمی کشور خبرداد. محسن پور سیدآقایی در این باره گفت: برای اولین‌بار رقم مشخصی را برای افزایش نرخ کرایه پیشنهاد ندادیم و به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه پیشنهاد شد تا شورا به شهرداری اجازه دهد کمتر از نرخ تورم رسمی کشور نرخ کرایه را افزایش دهد. بر اساس این پیشنهاد باید تا پایان سال و زمان اعلام رسمی نرخ تورم صبر کنیم تا نرخ تورم اعلام شود و بر اساس آن نرخ کرایه‌ها تعیین شود. علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز این موضوع را پذیرفته است . او قبلا در گفت‌وگو با «تعادل» درباره پیشنهاد تاکسیرانی برای تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال 98 گفته بود: پیشنهاد سازمان تاکسیرانی برای افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها بر اساس نرخ تورم بود اما جمع‌بندی این است که به دلیل وضعیت بد اقتصادی شهروندان بتوانیم نرخ تمام شده را نسبت به نرخ تورم کاهش دهیم.البته برنامه‌هایی برای رانندگان تاکسی نیز خواهیم داشت تا فشار کمتری بر آنها وارد شود. به گفته علی کرونی، دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهرتهران در سال‌های گذشته یک روال همیشگی برای تعیین نرخ کرایه تاکسی رعایت شده و نرخ کرایه‌ها حدود 12.5 درصد بطور متوسط افزایش یافته است اما اینکه امسال معاونت حمل و نقل موضوعی جدید را مطرح کرده است، باید دید که چه عددی برای نرخ تورم مد نظر قرار می‌گیرد. بررسی آمار بانک مرکزی نشان از این دارد که نرخ تورم نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت. بنابراین شهرداری باید کسری ناشی از عدم افزایش به اندازه نرخ تورم را از محل‌های دیگر جبران کند.

  افزایش کرایه‌ براساس میزان تورم

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور روز گذشته صحبت‌های جدیدی عنوان کرد و با اشاره به اینکه در غالب شهرهای کشور نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مبنای افزایش کرایه‌ها قرار داده می‌شود، گفت: با این وجود، در برخی از شهرها رانندگان پیشنهاد دادند که کرایه‌ها افزایش داده نشود و آنان به منظور رقابت با سایر ارایه‌دهندگان خدمات در این بخش با همان نرخ کرایه قبلی به فعالیت خود ادامه دهند. به گزارش ایسنا، ضامنی در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی اظهارکرد: فرآیند افزایش نرخ کرایه طبق قانون فرآیند مشخصی است. بطوری که شهرداری‌ها باید کرایه تاکسی‌ها را در اسفندماه هرسال کارشناسی و در قالب لایحه تنظیم کنند سپس این لایحه به شورای اسلامی شهر فرستاده می‌شود و پس از تایید و تصویب شورا به فرمانداری ارسال خواهد شد. در نهایت پس از تصویب در فرمانداری این مصوبه قابل اعمال می‌شود. وی ادامه داد: در چند سال گذشته بحث افزایش نرخ کرایه‌ها در ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان عاملی که مستقیماً در زندگی عموم جامعه تاثیر دارد توسط دولت رصد شده است و در برخی مواقع نیز درصدهایی اعلام کردند. در حال حاضر نیز عرفی که شهرداری‌ها طبق آن عمل می‌کنند میزان تورم اعلامی توسط بانک مرکزی است و افزایش قیمت مطابق با آن خواهد بود. چندی پیش نیز دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد درصد افزایش نرخ کرایه‌های حمل ونقل عمومی توضیحاتی ارایه کرده و گفته بود: به مرکز آمار ایران برای اعلام نرخ رسمی تورم استعلام کردیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر پاسخ نامه داده شود و تا اواخر فروردین ماه یا در نهایت اول اردیبهشت بتوانیم نرخ جدید کرایه‌های تاکسی را اعمال کنیم. هرچند که مقدمات کار برای تغییر برچسب‌ها و اصلاح قیمت‌ها در پایانه‌ها در دستور قرار گرفته است. او همچنین گفته بود که فرمول نرخ‌گذاری در سال گذشته تغییر کرد و بر اساس مسافت و زمان سفر نرخ مشخص می‌شود. البته رانندگان تاکسی نمی‌توانند تا زمانی که برچسب کرایه روی خودروی آنها نصب نشده یا تابلوی اعلام نرخ پایانه‌ها نصب نشده است نسبت به افزایش کرایه اقدام کنند.

   شهردار: پدرم راننده تاکسی بود

حناچی همچنین روز گذشته در مراسم افتتاحیه جشنواره تاکسیرانی تهران، با بیان اینکه پدر من در دهه‌ 1350 تاکسی نارنجی داشت و ما هم جزو خانواده تاکسیران هستیم، گفت: در حال حاضر ۷۹ هزار تاکسی در سطح شهر تهران هستند که با احتساب خانواده‌ 4 نفره آنها می‌توانیم بگوییم که ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان عضوی از خانواده تاکسیرانی هستند. او با بیان اینکه تاکسی نقش ۲۲ درصدی در حمل و نقل عمومی مردم دارد، گفت: تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد که هم کیفیت و هم سرویس‌دهی بیشتری را در تاکسی شاهد باشیم.در دنیای امروز بسیاری از سرویس‌ها و خدمات روی گوشی‌های هوشمند انجام می‌گیرد و این یک واقعیت است و نمی‌توانیم از آن فرار کنیم؛ چرا که بسیاری از اتفاقات در اکثر موبایل‌های هوشمند رخ می‌دهد و ما نیز باید در سرویس دهی بر بستر موبایل پیشتاز باشیم. شهردار تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت اپلیکیشن‌های خدمات‌رسان برای بهره‌گیری از رقابتی سالم و عادلانه بهره بگیریم، گفت: بی‌توجهی به تکنولوژی می‌تواند موجب عقب ماندگی‌مان در خدمت رسانی شود.

حناچی با بیان اینکه با کمک دولت رقابت عادلانه در میان تاکسی‌ها ایجاد می‌کنیم، گفت: خودروی آلاینده یا خودرویی که پلاک تهران ندارد، نمی‌تواند به صورت آزادانه در شهر تردد کند. چرا باید سرویس دهی کند و باید شرایط و مقررات برای همه یکسان باشد و برای آنها هم الزامی شود.

شهردار با بیان اینکه نوسازی تاکسی‌های شهر باید پیگیری شود، گفت: امسال و سال گذشته به دلیل بارندگی‌ها و تلاش همکاران‌مان توانستیم هوای پاکی را تجربه کنیم و مطالعات نشان داد که ذرات معلق ۲۰ درصد کاهش یافته است.توسعه‌ تکنولوژی و استفاده از ناوگان پاک در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با همکاری تاکسیرانان سرویس بهتری به مردم بدهیم.

 

ارسال نظر