کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۰۲۸

صادرات نفت ایران بیشتر از حد انتظار

تسنیم| به گزارش رویترز، صادرات نفت خام ایران در ژانویه بالاتر از حد انتظار بود و حداقل در ماه جاری ثابت باقی می‌ماند. برخی مشتریان به‌خاطر معافیت‌هایی که امریکا اعطا کرده، خرید از ایران را افزایش داده‌اند.

میانگین ارسال محموله‌های نفتی در فوریه 1.25 میلیون بشکه در روز بود، ولی در ژانویه کمی کمتر از این مقدار و بین 1.1 و 1.3 میلیون بشکه در روز بود. این میزان صادرات نفت توسط ایران بالاتر از حد انتظار است.نرخ بالای صادرات نفت ایران بر قیمت نفت و هدف جهانی کاهش تولید در 2019 به رهبری اوپک تأثیر می‌گذارد. ایران که عضو اوپک است، از توافق کاهش تولید معاف شده است.افزایش صادرات جمهوری اسلامی ممکن است امریکا را وادار کند جریان نفت را مهار سازد. این کار ریسک افزایش قیمت نفت را بالا می‌برد چون واشنگتن در حال مهار صادرات نفت ونزوئلا هم هست.صادرات ایران از زمان اجرایی شدن تحریم‌ها علیه این کشور در ماه نوامبر نامشخص است. در حالی که بسیاری عقیده دارند صادرات ایران کاهش یافته، جریان نفت آمار متفاوتی را نشان می‌دهد و این اختلاف آنقدر هست که بر قیمت نفت تأثیر بگذارد.یک منبع که صادرات ایران را دنبال می‌کند، گفت که در ده روز اول فوریه صادرات ایران بیشتر از 1.1 میلیون بشکه در روز بوده و روی یک روند افزایشی قرار دارد.

افزایش بهای برق و گاز در سال آینده

ایسنا| نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند در سال ۹۸ ماهانه ۳۰۰ تومان از واحدهای مسکونی و ۱۰۰۰ تومان از واحدهای تجاری مشترک برق و گاز برای بیمه خسارات اخذ شود.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز مجلس بند ز تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن مطابق ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ دو هزار (۲۰۰۰) ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ یک هزار (۱۰۰۰) ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ده هزار (۱۰.۰۰۰) ریال أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف‌های ۱۶۰۱۸۵ و ۱۶۰۱۸۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل پنجاه‌ درصد (۵۰%) است. وجوه فوق، مشمول مالیات به نرخ صفر است.

 

ارسال نظر