توجه به ظرفیت استان‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۹۰
توجه به ظرفیت استان‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

وزیر اقتصاد آخر هفته خود را در استان هرمزگان گذراند و جلسات گوناگونی را با فعالان اقتصادی، مسوولان و دانشگاهیان این استان داشت. در این جلسات او هم به تشویق دست اندرکاران استان برای جذب سرمایه‌گذار خارجی پرداخت و هم از دانشگاهیان خواست بدون هیچ سانسوری مشکلات را بیان کنند و از ایجاد یک کانال دو سویه برای تبادل اطلاعات میان وزارتخانه متبوع خود و دانشگاهیان خبر داد. او همچنین تاکید کرد که با وجود محدودیت‌های مالی، صادرات غیر نفتی کشور افزایش داشته است. وی همچنین با تاکید بر اینکه برای افزایش رشد اقتصادی باید به ظرفیت استان‌ها توجه کرد این را هم گفت که امروز و با توجه به تحریم‌ها زمانی است که استان‌ها می‌توانند بر ظرفیت خود برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کنند.

به گزارش «تعادل»، فرهاد دژپسند در نشست با انجمن‌های سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی هرمزگان که در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، بیان کرد: سعی کرده‌ام وزارت اقتصاد را از یک وزارت ستادی به یک وزارتخانه ستادی عملیاتی تبدیل کنم، بنابراین بعد از زیارت امام رضا‌(ع) اولین استانی که برای بررسی مشکلات آن سفر کرده‌ام هرمزگان بوده است.

وی عنوان کرد: مطالعات آمایش سرزمینی باید طرحی باشد که اگر ۳۰ سال دیگر کسی ما را قضاوت کرد به خوبی و نیکی یاد کند. اگر تمامی نیازهای استان در طرح آمایش سرزمینی دیده شود می‌تواند به بسیاری از نیازها و مشکلات این استان پاسخ مناسب داد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه هرمزگان این قابلیت را نه فقط در عرصه ویژگی‌های جغرافیایی بلکه به خاطر داشتن انسان‌های باهوش و پرتحرک و نجیب برای توسعه و پیشرفت دارد، اظهار کرد: نیروی انسانی خوبی در این استان وجود دارد که به عنوان یک گنج و موتور محرک اقتصادی می‌توان از آن استفاده بهینه کرد و باید این قابلیت‌ها و توانمندی‌های انسانی را در کنار قابلیت‌های جغرافیایی و خدادادی به بهترین شکل بهره گرفت. در این استان، بندر شهید رجایی به تنهایی حدود ۳۷ درصد واردات و ۳۲ درصد صادرات کشور از آن انجام می‌شود. ۸۵ درصد کالاهای وارداتی مصرفی است. اگر سایر توانمندی‌ها را در این مجرا به‌کار بگیریم می‌توانیم نقش بالنده استان را در اقتصاد کشور به تصویر بکشانیم.

دژپسند اظهار کرد: اگر امروز با وجود شیطنت‌های دشمنان انقلاب و کشور و تمام محدودیت‌های انتقال و تبادلات مالی ایجاد کرده‌اند صادرات غیرنفتی نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته افزایش داشته است. حتی صادرات نفتی کشور هم قابل قبول است. دشمنان با وجود تمام شعارها و تلاش‌ها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. مناطق آزاد کم ظرفیتی نیست و باید این مناطق آزاد را در راستای اهداف توسعه استان و کشور به خوبی به کار بگیریم. باید مناطق آزاد به جایگاهی برسیم که استان هم از این سرریز تحت تاثیر مثبت قرار بگیرد.

    تورم هرمزگان نسبت به متوسط کشوری ۷۵ درصد است

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به جنبه‌های گوناگون اقتصاد استان هرمزگان گفت: تورم استان هرمزگان نسبت به متوسط کشور در ۱۰ ماهه امسال از متوسط کشور کمتر است و نرخ بیکاری در هرمزگان هم تک‌رقمی است. دارایی‌هایی که دولت در هرمزگان دارد باید اهرمی برای رشد و توسعه اقتصادی استان شود. باید این ایده به یک طرح و برنامه تبدیل شود. ظرفیت‌هایی که در استان داریم باید به‌گونه‌ای باشد که کشور را اداره کند. بنده تا زمانی‌که مورد استیضاح نمایندگان قرار نگرفته‌ام به عنوان وزیر اقتصاد پای کار هستم و تا جایی‌که قانون اجازه می‌دهد اختیارات همکاران وزارت اقتصاد و دارایی را در استان‌ها افزایش خواهم داد.

دژپسند تصریح کرد: برای سرمایه‌گذاری خارجی باید منطقه‌ای عمل کنیم و استان هرمزگان یکی از مقاصد بسیار مناسب و جذاب برای سرمایه‌گذاری است. مسوولان استانی و سرمایه‌گذاران هرمزگان از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کنند و برای علاقه‌مند کردن سرمایه‌گذاران خارجی باید از ظرفیت‌های فراوان این استان در دسترسی به آب‌های آزاد، مسائل گمرکی و ظرفیت‌های زیرساختی استفاده کنید. یکی از پارامترهای ارزیابی مدیرکل‌های استانی را در جلب و جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌دانم و برای استان هرمزگان تاکید من بیشتر است و سال آینده هرمزگان باید رتبه اول جذب سرمایه‌گذار خارجی کسب کند.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، اگر سرمایه‌گذار خارجی بداند این ظرفیت‌ها و علاقه‌مندی در مسوولان و فعالان اقتصادی در هرمزگان وجود دارد حتما استقبال خواهند کرد.

وی افزود: نظام بانکی کشور دچار یک عارضه شده است. معوقات بانکی زیاد است و باید ببینیم چه کسانی گرفته‌اند و چرا تاکنون به بانک‌ها برنگردانده‌اند. راه برگرداندن پولی که در دستان عده‌ای است را باید ابتدا پیدا کنیم.

    گمرکات به سیستم‌های نوین

تجهیز می‌شوند

دژپسند همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پدیده قاچاق بیان کرد: همچنان که باید برای تولید‌کننده فرش قرمز پهن کنیم باید به همان اندازه به قاچاق بادی چشم عقاب داشته باشیم. باید جلوی قاچاق را بگیریم. گمرکات به سیستم‌های هوشمند تجهیز می‌شوند.

وی با اظهار اینکه می‌توانیم اقتصاد کشور را از خطر نجات بدهیم و جلوی تعبیر خواب‌های آشفته برخی را بگیریم، تاکید کرد: هر کسی هر توانی دارد به میدان بیاید و برای درست کردن کشور آستین‌ها را باید بالا بزنیم. راه‌ها را بر همدیگر باید هموار کنیم.

وزیر اقتصاد اصافه کرد: در چشم‌انداز آینده هرمزگان باید به یک استان مهاجرپذیر متخصص تبدیل شود. باید به حدی از رشد و توسعه برسیم که از تحصیلکرده‌ها و متخصصان کشور دعوت کنیم که به استان بیایند و در حوزه‌های مختلف فعال شوند.

    خودسانسوری نکنید

فرهاد دژپسند همچنین در جمع اساتید دانشگاه‌های استان هرمزگان با اشاره به برخی انتقادات در خصوص سامانه ارزی نیما، گفت: ممکن است برخی مشکلات در این خصوص وجود داشته باشد اما در شرایطی که کشور با تنگناهایی در خصوص ورود ارز به ایران مواجه است، اتخاذ تدابیری برای مدیریت تقاضای ارز، ضروری است. انتظار من از جامعه دانشگاهی و صاحب نظران حیطه اقتصاد، این است که به دور از حاشیه‌ها، پیشنهادات و انتقادات خود به وضع موجود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه خودسانسوری به اندازه خود تحریمی، کاری اشتباه است، تاکید کرد: شما برای ادای دین به جامعه، تمام حرف‌های خود را مطرح کنید و مطمئن باشید من همه آنها را به رییس‌جمهور منتقل می‌کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی پیرامون تاثیر نرخ ارز پیش‌بینی شده در بودجه سال آتی بر قیمت‌ها تصریح کرد: نرخ ارز درج شده در بودجه را نباید به عنوان نماگر قیمت ارز در اقتصاد کشور درنظر گرفت، بلکه تنها معیاری برای محاسبه نرخ ریال محسوب می‌شود. به عنوان مثال، ما زمانی که نرخ ارز در بازار معادل ۳۵۰۰ تومان بود، در قانون بودجه، نرخ ارز را ۳۳۰۰ تومان نوشتیم، در حالی که با نگاه بدبینانه برخی صاحب نظران به دولت، دست کم باید همان نرخ بازار را در قانون مذکور می‌گنجاندیم.

وزیر اقتصاد در ادامه با دعوت مجدد از اساتید دانشگاه برای انتقال نظرات خود به وزارت اقتصاد، از ایجاد یک کانال دو سویه به همین منظور در آینده نزدیک خبر داد.

وزیر اقتصاد با اشاره به راه‌اندازی ۱۰ هسته اندیشه‌ورزی در وزارت اقتصاد با موضوعات مختلف که اساتید دانشگاه نیز در این هسته‌ها نقش پررنگی دارند، تشکیل این هسته‌ها را مصداق عملی تقید خود به بهره‌مندی از نظرات دانشگاهیان در سیاست‌سازی‌های اقتصادی عنوان کرد.

دژپسند با تاکید بر اینکه اقتضائات اقتصادی و سیاسی دنیا حاکی از این است اگر عقل جمعی و شبکه اندیشه‌ای شکل نگیرد نمی‌توان موفق شد، اظهار کرد: تکرار یک مفهوم از زوایای گوناگون از ابعاد متفاوت به فهم آن موضوع و ملکه شدن در ذهن انسان کمک می‌کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تلاش جدی وزارت متبوع برای ساماندهی شبکه علمی کشور به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، گفت: من تمایل دارم از شما نخبگان اقتصادی ایده بگیرم و پای این ایده بایستم.

 

 

ارسال نظر