اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۰۱:۰۹:۲۵
کد خبر: ۱۳۸۱۰۵

ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی

شاتا|ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی با کیفیت، با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تا پایان برنامه ششم توسعه ممنوع شد. نمایندگان مجلس، صبح روز گذشته ماده 17 طرح «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» را با 164 رای موافق و 12 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب کردند. در متن ماده 17 این طرح آمده است: «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی، که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد را تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده یا براساس ماده 22 قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور از موانع تعرفه‌ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند.»

پیش‌فروش خودرو منوط به کسب مجوز از وزارت صنعت شد

شاتا| معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌ کرد: پیش‌فروش خودرو بدون مجوز این وزارتخانه غیرقانونی است و مردم از تایید شرکتهای مجوزدار اطمینان حاصل کنند. فرشاد مقیمی با تاکید بر اجرای ضوابط و مقررات پیش‌فروش خودرو، از مردم خواست به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده مالی شرکت‌های فاقد مجوز، قبل از سرمایه‌گذاری برای پیش‌فروش خودرو، وضعیت شرکت‌های اعلام‌کننده را بررسی کنند. او با اشاره به دستورالعمل ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و ابلاغیه‌های اخیر وزارت صمت تصریح کرد: تمام شرکت‌های تولیدکننده خودرو و نمایندگی شرکت‌های خارجی مجاز، از اقدام به پیش فروش خودرو قبل از اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت خودداری کنند. معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شرکت‌های دارای مجوز موظفند عملکرد پیش فروش خودرو را بصورت هفتگی به معاونت صنایع و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کنند. مقیمی تصریح کرد: شرکت‌ها موظفند ضمن رعایت سقف مجاز به پیش فروش از هرگونه ایجاد تعهد خارج از مجوز مربوطه امتناع کرده و نسبت به ارایه دسترسی برخط به سامانه فروش به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان دستگاه نظارتی جهت کنترل این آمار اقدام کنند. چندی پیش بود که دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص فراخوان‌های پیش فروش خودرو هشدار داده و اعلام کرده بود: هشدار دادستانی تهران مربوط به آگهی‌های پیش فروش از سوی شرکت‌های خودروسازی معتبر و دولتی همچون ایران خودرو و سایپا نیست؛ بلکه منظور شرکت‌های موهومی است که مردم را با پیش فروش فریب می‌دهند.

تفویض تصدی‌های قابل واگذاری به خانه‌های صنعت

شاتا|معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با همفکری با خانه‌های صنعت، معدن برخی از تصدی‌های قابل واگذاری وزارتخانه، تفویض می‌شود. سعید زرندی در نشست با تعدادی از روسای خانه‌های صنعت، معدن استان‌ها، افزود: تفویض واگذاری‌ها به صورت آزمایشی در چند استان اجرایی می‌شود و بعداز مدتی در تمام کشور انجام خواهد شد. اوگفت: معتقدیم بخش خصوصی و تشکل‌ها می‌توانند امور مهمی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده بگیرند. زرندی تاکید کرد: سیاست‌گذاری باید توسط ذی نفعان اصلی صورت بگیرد و نهادهای واسطی مثل خانه صنعت و معدن می‌تواند در این راه، نقش مهمی ایفاء کند. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در همه تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نظرات بخش خصوصی خصوصاً خانه صنعت و معدن اخذ می‌شود.  او گفـت: آمـوزش واحدهای صنعتی از موضوعات مهمی است که خانه‌های صنعت و معدن استان‌ها می‌تواند در این خصوص نقش پر رنگتری داشته باشند. زرندی با اشاره به رابطه خوب و منطقی خانه‌های صنعت و معدن با اتاق‌های بازرگانی افزود: در فرآیند سیاست‌گذاری آمادگی کامل داریم با همفکری این دو تشکل بزرگ، همراه شویم. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خانه‌های صنعت و معدن باید تقویت شوند و در این شرایط خاص اقتصادی که در کشور حاکم است با نگاه جدید، باید نقش‌آفرینی کنند. در ایـن جلسـه تعـدادی از روسای خانه‌های صنعت و معدن استان‌ها با ارایه گزارشی از اقدامات و توانمندی‌های موجود در این تشکل، آمادگی خود را برای قبول برخی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند.

مدیرعامل سایپا تغییر کرد

با حکم هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا، «سید‌جواد سلیمانی» مدیرعامل این شرکت شد. با تصمیم اعضای هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا، سید جواد‌‌ سلیمانی مدیرعامل این شرکت و جانشین «محمدرضا سروش» شد. در همین رابطه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست روزگذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خصوص تغییر مدیرعامل سایپا، گفت: هرگونه تغییر مدیرعامل سایپا را از هیات‌مدیره بپرسید اما اگر این تغییر برای صنعت مفید باشد، ایرادی ندارد. رضا رحمانی همچنین گفت: خواسته‌ام از خودروسازان این است که اگر تولید یک خودرو برایشان سودآوری ندارد، به سمت سایر خودروها بروند.

 

 

ارسال نظر