دو پیام رسان وابسته به تلگرام هنوز مستقل نشده‌اند

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۰۰:۵۳:۱۹
کد خبر: ۱۳۸۰۸۱
دو پیام رسان وابسته به تلگرام هنوز مستقل نشده‌اند

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

 در حالی که قرار بود هاتگرام و تلگرام طلایی تا آخر آذر ماه جاری از تلگرام جدا شوند (وگرنه غیرقانونی اعلام شوند) ‌اما این مهم اتفاق نیفتاد و تلگرام طلایی و هاتگرام همچنان به فعالیت خود ادامه دادند . برخی مسوولان از مهلت دوباره و چند باره به این دو پیام رسان خبر دادند اما در نهایت اعلام شد که مهلتی به این پیام‌رسان‌ها داده نشده است و بعد از تاریخ مذکور این دو پیام رسان دیگر از سوی دولت حمایت نمی‌شوند  و هیچ مهلت دوباره‌ای از تاریخ 30 آذر به این دو پیام‌رسان داده نمی‌شود.

به‌طوری که آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: مقرر شده بود بعد از پایان مهلت و جدا نشدن هاتگرام و تلگرام طلایی از تلگرام حمایت از این دو پیام رسان برداشته شود .به عنوان مثال کانکشن‌های بدون فیلتر که دراختیار آنها قرار گرفته، دیگر به آنها ارایه نشود. در حال حاضر این اتفاق رخ داده است، ‌اما این دو پیام رسان با وجود اعمال محدودیت‌ها همچنان در حال ارایه خدمت به کاربران خود هستند.

از سویی دیگر چندی پیش معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیام‌رسان‌های داخلی ابعاد مختلفی یافته‌اند، خاطرنشان کرد: در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی همه ابعاد پیام‌رسان‌ها اعم از فنی، اجتماعی، کسب و کارها و حقوقی و حریم خصوصی دیده شده است و توجه به این پارامترها می‌تواند اغنای کاربران را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: در این صورت نیاز به فیلتر کردن پیام‌رسان‌های خارجی و هدایت آنها به سمت پیام‌رسان‌های داخلی نیست.

فتاحی با تاکید بر اینکه آنچه امروز در مورد پیام‌رسان‌ها رخ داده بیشتر سیاسی است، ادامه داد: این رویداد که با حضور نخبگان و دانشگاهیان در این حوزه برگزار می‌شود اتفاق مناسبی است چرا که در حوزه‌ای وارد می‌شوید که تلاش دارد با جلب ایده‌های خلاقانه کاربران را جذب کند.

معاون وزیر ارتباطات با تا کید برداینکه این امر در پیام‌رسان تلگرام رخ داده است، اظهار کرد: دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنم دوره ایده‌های خلاقانه و تضمین حریم خصوصی کار بران است و اگر در این سطح حرکت کنیم موفق خواهیم شد.

وی با اشاره به توسعه پیام رسان‌های هات گرام و تلگرام طلایی گفت: این دو پیام رسان از سوی شرکت‌های دانش بنیان با توسعه نسخه‌ای از تلگرام پیاده‌سازی شده است و در حال حاضر 35 میلیون نفر آنها را نصب کرده‌اند.

وی مساله اصلی پیام رسان‌های داخلی را تضمین امنیت آنها دانست و تاکید کرد: از این رو باید در رویداد پیام اورد به این سوالات پرداخته شود تا چالش‌های ما در این حوزه مرتفع شود.

در ادامه بحث جدا شدن دو پیام رسان تلگرام طلایی و هاتگرام از تلگرام دبیر شورای عالی فضای مجازی روند این جدایی را راضی‌کننده ندانست و گفت: هرچند روند سرعت آنها خوب است اما راضی‌کننده نیست.

سیدابوالحسن فیروزآبادی که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود درمورد آخرین وضعیت فعالیت پیام‌رسان‌های هاتگرام و تلگرام طلایی در کشور گفت: هاتگرام و تلگرام طلایی حرکت استقلالی خود را از تلگرام، شروع کردند و قرار ما این بود که زودتر از اینها، مستقل شوند. البته نقشه راه این پیام رسان‌ها نشان می‌دهد که روند سرعت خوبی برای استقلال از شبکه خارجی تلگرام دارند اما ما تاکنون از این روند راضی نبودیم.

وی با اشاره به برنامه حمایتی جدید از ۲ پیام رسان از میان ۷ پیام رسان بومی ادامه داد: برای ادامه توسعه پیام رسانه‌ای بومی در کشور، نیازمند پیام رسان‌هایی هستیم که بتوانند به ۵۰ میلیون نفر سرویس دهی کنند این امر، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین، فضای سرویس‌دهی و دیتاسنتر اصلی و پشتیبان در کنار یکدیگر است. براین اساس تصمیم براین شد که برای ادامه کار، مدل حمایتی خود را روی ۲ پیام رسان متمرکز کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه موافق گزاره عام برای تهدید فضای مجازی نیستیم، گفت: این درحالی است که یکی از اشکالاتی که می‌توان به سکوهای پیام رسانی در فضای مجازی گرفت این است که این شبکه‌های اجتماعی به دنبال ارزش‌گذاری و هنجارسازی در این فضا هستند. این پلتفرم‌های خارجی حتی می‌خواهند با حذف دولت‌ها اقتصاد ما را ربایش کنند.

    نمی توانیم برای اینستاگرام تصمیم بگیریم

وی در ادامه این برنامه با بیان اینکه هنجارهای ما در شبکه اینستاگرام رعایت نمی‌شود، گفت: ۲۸ میلیون نفر در حال استفاده از این شبکه اجتماعی هستند و شاهد صفحات چندمیلیون فالوئری در این پدیده ویترینی هستیم که به عنوان یک رسانه ویترینی شکل گرفته است. در اینستاگرام شاهد آن هستیم که عکس‌های خصوصی افراد به اشتراک گذاشته می‌شود و این مساله با هنجارهای ما مطابقت ندارد و خطرناک است. اما با این وجود نمی‌توانیم بدون این واقعیت که ۲۸ میلیون نفر عضو این شبکه هستند، در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم.

فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که استفاده‌کنندگان فضای مجازی دنبال چه محتوایی هستند، گفت: این موضوع متفاوت است. سکوی توئیتر سیاسی و خبری است و کاربران آن به دنبال این‌گونه محتوا هستند. این درحالی است که اینستاگرام اغلب مخصوص ورزشکاران و سلبریتی‌ها است و ما به آن سکوی نمایشی و یک پیام رسان ویترینی می‌گوییم. در همین حال پلتفرم‌هایی مانند تلگرام، مخصوص کار اداری، کسب و کار و زندگی اجتماعی افراد است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تولید محتوای فارسی در فضای مجازی شرایط خوبی دارد، افزود: تا پیش از این ۷ دهم درصد از وب جهان، در اختیار زبان فارسی بود اما هم‌اکنون این میزان به ۱.۷ درصد رسیده است. این درحالی است که در فضای مجازی، تولید محتوا به زبان انگلیسی در حال سقوط است و کشورهای درحال توسعه، تولید محتوای خود را در این فضا افزایش داده‌اند.وی توضیح داد: تا ۵ سال پیش ۸۰ تا ۹۰ درصد تعداد کاربران فضای مجازی متعلق به کشورهای توسعه یافته بود اما هم‌اکنون کاربران کشورهای در حال توسعه، بازیگر این فضا شده‌اند و در حال تولید محتوا در فضای مجازی هستند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به آخرین وضعیت توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت: با وجود شرایط تحریم، توسعه شبکه ملی اطلاعات از سرعت قابل قبولی برخوردار است اما ما هنوز راضی نیستیم.

وی با بیان اینکه در این شرایط به کارگیری استانداردهای ملی و مستقل بودن، کار سختی است، اضافه کرد: تا پیش از این وزارت ارتباطات به عنوان مجری طرح، در ارایه جدول زمان‌بندی به مرکز ملی فضای مجازی طفره می‌رفت اما به تازگی جدول خوبی از برنامه‌ریزی‌ها و مشخصات توسعه پروژه برای ما ارسال کرده‌اند.

 

ارسال نظر