۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر اختصاص یافت

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۵۲
۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر اختصاص یافت

گروه بنگاه ها|

رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 7 هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر در کشور خبر داد. تخصیصی که با توجه به وعده‌های مشخص روحانی برای مقابله بافقر مطلق می‌تواند به بخشی از مطالبات طبقات کمتر برخوردار را پاسخ دهد. اعتباراتی که نوبخت معتقد است دولت با همه توان به دنبال افزایش آن بوده تا بتواند بخشی از مشکلات مردم برای مقابله بافقر مطلق را پاسخ دهد.  محمدباقر نوبخت ظهر دیروز در حاشیه جلسه شورای اداری استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سند آمایش منطقه‌ای و استانی تدوین شده و سند آمایش ملی در حال تدوین است.

او تاکید کرد: توانمندی‌ها و مختصات جغرافیایی هر استان و منطقه در قالب سند آمایش استانی و منطقه‌ای آماده و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و در سازمان برنامه و بودجه سند آمایش ملی در حال تدوین است و به زودی این سند آماده می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: از ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بودجه، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برای بخش رفاه اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: براساس تبصره بودجه ۱۴۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه در نظر گرفته شده که به میزان ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود و ۷ هزار میلیارد تومان هم برای کاهش فقر مطلق در نظر گرفته شده است.

نوبخت اظهار داشت: این مبلغ برای نهاد‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین از اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به عنوان مشوق به پتروشیمی در قالب بسته‌های حمایتی  خبر داد که از افزایش درآمد‌های نفتی پرداخت می‌شود.

  اختصاص ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۶۳ مصوبه

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه گفت: در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ حدود ۱۵۸۵ میلیارد تومان اعتبار به استان گلستان اختصاص داده شده که در مقایسه دولت قبل ۲ برابر بیشتر شده است.

به گزارش پاد، نوبخت اضافه کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ حدود ۱۲۶۶ میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان پرداخت شده است. سالانه ۴۷۵ میلیارد پرداخت شده که در مقایسه با دوره قبل ۲.۳ برابر میانگین پرداختی‌ها افزایش یافته است.

نوبخت با اشاره به تعهد سازمان برنامه و بودجه کشور در دور اول سفر دولت به استان اشاره کرد و گفت: ۱۲۱ مصوبه با اعتبار ۶۳۱ میلیارد تومان به سازمان ابلاغ شد که ۷۵۴ میلیارد تومان به صورت نقد و اسناد مالی مبادله و پرداخت شده است. به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرای کامل طرح‌های دور اول سفر باید ۸۵ میلیارد تومان دیگر پرداخت کند.

نوبخت به سفر دور دوم هیات دولت به استان گلستان اشاره کرد و گفت: برای ۶۳ طرح ۲ هزار و ۸۹۴ میلیارد تعهد شده است که ۱۴۳۴ میلیارد تومان را خزانه، ۲۵۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی، ۱۵۸ میلیارد از محل منابع داخلی دستگاه‌ها و ۱۰۵۲ میلیارد تومان نیز از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: برای حذف نقاط حادثه خیز ۳۰ میلیارد تومان و زایر سرای رضوی و آسایشگاه معلولان نیز در مجموع باید ۵۰ میلیارد تومان دیگر به این اعتبارات اضافه کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان تصریح کرد: ۳ سرمایه‌گذاری بزرگ صنعتی در ۳ استان شمالی کشور اجرا می‌شود که یکی از این طرح‌های بزرگ صنعتی در استان گلستان اجرا خواهد شد.

  معضل ریشه‌دار کمبود آب

از سوی دیگر نمایندگان استان در بخش‌های مختلف هم هر کدام تلاش کردند تا بخشی از مطالبات مردم استان را به مردان اجرایی منتقل کنند. نظری نماینده آب منطقه‌ای گلستان در این مراسم که با حضور رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: ما در استان با کمبود آب مواجه هستیم و حل مشکل آب شرب در اولویت قرار دارد و ماخواهش می‌کنیم که اصلاح و توسعه سد‌ها در دستور کار و تخصیص اعتبار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: شبکه آب استان فرسوده است که اگر اصلاح شود بخشی از نیاز ما بر طرف می‌شود و ما در گرگان ۴۰ درصد هدر رفت آب به دلیل فرسودگی سیستم لوله کشی داریم.

کوسه غراوی نماینده مردم شرق گلستان در مجلس دهم هم گفت: ۵۰ روستای ما مشکل آب شرب دارند و استان ما هم شرایط گرمسیری و هم سردسیری داردکه تعرفه‌های متناسب با آن محاسبه نمی‌شود.

وی ادامه داد: اعتبار‌هایی برای مشکلات برخی روستاه مصوب شده، اما هنوز اختصاص نیافته است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

کوسه غراوی گفت: آقای رییس‌جمهور قول دهید یک جلسه با مجمع نمایندگان استان داشته باشید و کنترل نوسانات بازار اولین خواسته ماست.

وی گفت: ساختن راه آنه گرگان مشهد حداقل تا کلاله، زهکشی و پتروشیمی را جدی‌تر بگیرید و یکی دیگر از مشکلات ما راه‌های روستایی و شهری و نقاط حادثه خیز است. نماینده مردم شرق گلستان افزود: پنبه نیز نیاز به احیا دارد و خرید تضمینی محصولات کشاورزی و پرداخت‌ها تاخیر دارد و بخشودگی سود وام‌های کشاورزان زیان دیده و کود شیمیایی مشکل دیگر ماست.

وی ادامه داد: رسیدگی به مسیر جریان آب در مناطق سیل خیز استان از اولویت دیگر ماست.

  بازگشت به کشاورزی و تولید

سید مناف هاشمی استاندار گلستان گفت: رویکرد ما در گذشته بر مبنای کشاورزی بود، اما این رویکرد اکنون عوض شده است و صادرات محصولات کشاورزی ما به دیگر استان‌ها صادرات قابل توجهی است، اما چند سالی است که فعالیت‌های استان به سمت صنعت و معدن رفته است.

طیارنماینده گنبد کاووس در مجلس هم خطاب به رییس‌جمهوری گفت: : مردم گنبد در گلستان جزو قانع‌ترین مردم ایران هستند و روز گذشته مردم این شهرستان به خاطر عشق به نظام به استقبال آمدند که ما تقدیر می‌کنیم.

وی افزود: مردم گنبد بیشترین رای در کشور را به شما دادند. تقاضای ما و هدیه سفر شما به مردم گنبد دانشکده پزشکی برای شهرستان باشد.

وی افزود: در مورد تامین آب امیدواریم مشکلات کمبود آب در استان رفع شود و ما زمین‌های کشاورزی زیاد‌ی داریم اگر این وعده محقق شود استان متحول خواهد شد.

وی افزود: یکی از مسائلی که ما درخواست داریم سهم اعتباری آب و برق ما از استان مازندران جدا شود.

 

ارسال نظر