اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۵۸

از خشکیدگی درختان تا زوال بلوط

خرم آباد | معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: 250 هزار هکتار از جنگل‌های استان دچار خشکیدگی شده و این نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین عوامل اولیه خشکیدگی و زوال بلوط گردوغبارهایی است که میزبان آن هستیم.

 الهام برنا در شورای سلامت و امنیت غذایی استان با اشاره به وضعیت گردوغبار در جهان، ایران و به‌تبع آن در استان اظهار کرد: از چهار دهه پیش تاکنون در مناطق وسیعی از جهان ازجمله جنوب غرب آسیا و امریکای شمالی و شمال آفریقا این پدیده به فراوانی دیده شده است. متأسفانه کشور ما نیز جزو این کمربند گردوغبار است و 22 استان با فراوانی گردوغبار مواجه هستند. معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه بروز پدیده خشکسالی در ایران و تشدید آن در سال 85 سبب شد منشأهای جدید داخلی و فرامرزی در نواحی غرب و جنوب غرب داشته باشیم، عنوان کرد: بخش اعظمی از این کانون‌ها در کشورهای همسایه (عراق، شرق سوریه، اردن، کویت و شمال عربستان) است.

لجن فاضلاب دورریز نیست

زنجان| مجری طرح‌های فاضلاب استان زنجان گفت: آن‌چه به عنوان کیک لجن از فرآیند تصفیه فاضلاب حاصل می‌شود، کودی بسیار مغذی برای اراضی کشاورزی است. امیرحسین غلامی در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان، در جمع خبرنگاران، با اشاره به این‌که تصفیه‌خانه شهر زنجان در سه مدول طراحی شده است، اظهار کرد: ظرفیت مدول اول 125 هزار نفر و 320 لیتر در ثانیه است و نزدیک به 400 لیتر در ثانیه فاضلاب جهت تصفیه به آن وارد می‌شود؛ در واقع سعی بر این است که طبق فرآیندهایی، از ورود 400 لیتر فاضلاب به زنجان‌رود جلوگیری شود. وی ادامه داد: با توجه به محدودیت اعتبار در سطح کشور، به سمت مشارکت بخش خصوصی رفتیم و قرارداد BOT سرمایه‌گذاری در راستای ارتقای مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان منعقد شد.

ایران در عرصه طراحی طلا و جواهر خودکفا  می شود

مشهد|معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: با افتتاح واحد طراحی طلا و جواهر بسیاری از مشکلات مربوط به طراحی و توسعه گوهر سنگ‌ها برای ورود به بازار‌های خارجی برطرف خواهد شد. ایران کشور چهارم گوهرسنگ‌ها است. مجید علیخواه در حاشیه افتتاح واحد طراحی طلا و جواهر با حضور معاون وزیر در شهرک صنعتی توس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، با بیان اینکه ایران کشور چهارم گوهرسنگ‌ها است، گفت: صادرات کشورمان در این حوزه هشت صدم درصد (٠/٠٨) است که این فرصت بسیار خوبی برای کشورمان است تا در این حوزه فعالیت‌های بیشتری کند. وی با بیان اینکه پیش از این در حوزه گوهرسنگ‌ها تمامی طرح‌ها از کشور‌های خارجی خریداری می‌شد، افزود: برای اولین بار در استان با حضور استاد بین المللی نحوه طراحی جواهر، طلا و گوهرسنگ‌ها آموزش داده می شود.

کارگروه فرش در آذربایجان‌شرقی تشکیل می‌شود

تبریز| معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌شرقی از تشکیل کارگروه فرش در استان خبر داد. «علی جهانگیری» در نشست تخصصی بررسی وضعیت صنعت فرش با حضور مدیران ارشد استانی، نماینده اتاق بازرگانی، رئیس اتاق اصناف و رئیس اتاق تعاون در سالن جلسات معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: آیین‌نامه تشکیل این کارگروه طی هفته آینده تدوین و نسبت به تشکیل رسمی این کارگروه اقدام می‌شود. او، با تأکید بر ضرورت تبیین دقیق شرح وظایف این کارگروه با رویکرد بررسی و حل مشکلات اساسی صنعت و هنر فرش در استان خاطرنشان کرد: ساختارهای این کارگروه باید با رویکرد عملیاتی و به‌صورت دقیق تدوین شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌شرقی، با اشاره به تعامل بین بخش‌های مختلف درگیر در این صنعت خاطرنشان کرد: توسعه این صنعت و هنر در استان نیازمند ساماندهی دقیق فعالان این بخش و تشکل‌های مرتبط است.

تولید ۷۴ هزار تن گوشت قرمز در خراسان رضوی

مشهد| معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با تولید سالانه ۷۴ هزار تن گوشت قرمز رتبه اول کشور را دارد.

سعادت علی نیا معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون با تولید روزانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن شیر در دامداری‌های خراسان رضوی، میزان تولید این محصول پروتئینی به ۹۹۰ هزار تن در سال رسیده است که نسبت به تولید سال ۵۷ (۲۲۵ هزارتن) چهار برابر شده است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی بیشترین تعداد دام سبک در سطح کشور را داراست تصریح کرد: این استان سالانه ۷۴ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند که نسبت به تولید سال ۵۷ (۲۳ هزارتن)، سه برابر افزایش تولید را نشان می‌دهد و رتبه اول تولید در کشور هستیم.

 

ارسال نظر