سیب‌زمینی و پیاز، دردسرهای جدید «مودی»

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۱:۰۲:۲۵
کد خبر: ۱۳۶۴۷۰
سیب‌زمینی و پیاز، دردسرهای جدید «مودی»

گروه جهان|

 افزایش شدید قیمت مواد اولیه در هند با پیش‌بینی‌ها درباره احتمال شکست نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، در انتخابات سراسری سال آینده میلادی همراه بود، اما این مرتبه کاهش شدید قیمت اقلامی مانند سیب‌زمینی و پیاز به اقتصاد روستایی در بسیاری از ایالت‌های بزرگ آسیب ‌رسانده و شرایط اقتصادی و سیاسی را برای نارندرا مودی و حزب حاکم بهاراتیا جاناتا دشوار کرده است. با توجه به اینکه دولت‌های هند پیش‌تر شکست در انتخابات در نتیجه افزایش شدید قیمت‌ پیاز را تجربه کرده‌اند، نخست‌وزیر هند سه گزینه برای تخصیص بسته‌های کمک‌های مالی به کشاورزان آسیب دیده در نتیجه کاهش هزینه این محصولات کشاورزی در نظر گرفته است. طبق تخمین‌های دولت هند، میزان خسارت‌های وارد آمده به کشاورزان حدود سه هزار میلیارد روپیه (42.82 میلیارد دلار) است.

به‌گزارش رویترز، گزینه‌های محتمل در کمک به کشاورزان پرداخت مستقیم به همه کشاورزان صاحب زمین، پرداخت غرامت به آنهایی که محصولات خود را زیر قیمت تعیین شده از سوی دولت فروخته‌اند، و برنامه پرداخت وام‌های بلاعوض هستند. حزب حاکم بهاراتیا جاناتا اوایل این ماه در سه ایالت اصلی و مهم هند قدرت خود را به حزب اپوزیسیون کنگره واگذار کرده است و به‌ نظر می‌رسد با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات سراسری در هند، استیصال مودی هم برای جلب مجدد حمایت‌های 263 میلیون کشاورز هند و چند میلیون نفر دیگر از افراد وابسته به آنها بیشتر می‌شود. انتخابات سراسری قرار است در ماه مه برگزار شود.

دولت مشتاق یافتن راهی برای رساندن هرچه سریع‌تر و هرچه آسان‌تر پول به کشاورزان است تا آنها بتوانند مزایای این کمک‌ها را قبل از رسیدن موعد انتخابات حس کنند. اما این مساله می‌تواند بهای زیادی در زمینه بودجه برای دولت داشته باشد چراکه همین حالا هم در پی درآمدهای مالیاتی کمتر از حد انتظار، دولت از نظر بودجه تحت فشار قرار دارد و اجرای برنامه‌های کمک‌های مالی به کشاورزان می‌تواند دستیابی به اهداف کسری بودجه را تا پایان سال جاری میلادی (که در ماه مارس به پایان می‌رسد)، دشوارتر کند.

حزب بهاراتیا جاناتا در انتخابات قبلی در سال 2014 توانست آرای زیادی در روستاها به دست آورد، اما این اواخر خشم فزاینده ساکنان حومه شهرها و روستاها از دولت به دلیل تلاش‌های مودی برای وادار کردن بازارها با ایفای نقش بزرگ‌تر در تعیین قیمت و تلاش برای کاهش مداخله‌های دولت کاملا مشهود بوده است. تولیدات سالم‌تر کشاورزی و سطح پایین‌تر از انتظار صادرات کشاورزی درست در زمانی به کاهش قیمت محصولات انجامیدند که کشاورزان هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند. اکنون سریع‌ترین و محبوب‌ترین گزینه از نظر مقامات دولت مودی پرداخت مستقیم 1700 تا 2000 روپیه در ازای هر هکتار به کشاورزان صاحب زمین است که طبق برآوردهای وزارت دارایی نزدیک به یک هزار میلیارد روپیه برای دولت هزینه در بر خواهد داشت. گزینه دوم که پرداخت غرامت به کشاورزانی است که محصولات خود را ارزان‌تر از نرخ مصوب دولت فروخته‌اند، حدود 500 میلیارد روپیه هزینه خواهد داشت، اما دولت در اجرای طرح‌های اینچنینی اعتبار ندارد چراکه پیش‌تر عملکرد خوبی در این زمینه نداشته است. پر هزینه‌ترین گزینه که حدود 3 هزار میلیارد روپیه برای دولت خرج برمی‌دارد و از کمترین محبوبیت در میان اعضای دولت برخوردار است، پرداخت وام‌های بلاعوض 100 هزار روپیه‌ای به کشاورزان است. حزب اپوزیسیون کنگره به‌شدت برای پیشبرد این سیاست تلاش می‌کند.

   محدودیت‌های تجارت الکترونیک

اما چالش شدید قیمت محصولات کشاورزی و مشکلات کشاورزان تنها مشکل دولت مودی و حزب بهاراتیا جاناتا نیست. اعمال محدودیت‌های جدید دولت مودی بر شرکت‌های تجارت الکترونیک احتمالا برای جلب حمایت صاحبان فروشگاه‌های کوچک و تاجران خرد در انتخابات سراسری آتی کافی نخواهد بود چراکه همه آنچه این رای‌دهندگان کلیدی به حزب بهاراتیا جاناتا می‌بینند، وعده‌های زیر پا گذاشته شده نارندرا مودی است.

شرکت‌های تجارت الکترونیک مانند آمازون و گروه فلیپکارت متعلق به والمارت از 1 فوریه دیگر قادر به فروش محصولات شرکت‌هایی که سود سهام دریافت می‌کنند یا توافقنامه‌های انحصاری با فروشندگان می‌بندند، نخواهند بود. این محدودیت با لابی‌گری‌های میلیون‌ها خرده‌فروش و واسطه‌هایی که با آنها کار می‌کنند و با هدف ممانعت از قیمت‌گذاری‌های رقابتی و تخفیف‌های بالا اعمال شده است.

این بخش که حدود 25 میلیون خرده‌فروش را شامل می‌شود، در انتخابات سراسری سال 2014 بطور گسترده از مودی پشتیبانی کرده است. اگرچه آنها قوانین جدید دولت را یک قدم مثبت در مسیر درست می‌بینند، اما هنوز بسیاری از خرده‌فروشان این احساس را دارند که مودی در پیگیری وعده‌های خود مبنی بر جلوگیری از آسیب دیدن بخش خرده‌فروشی داخلی در نتیجه ورود شرکت‌های خارجی به کشور، به اندازه کافی جدی نبوده است. بسیاری از خرده‌فروشان بر این عقیده‌اند که مودی چشم خود را به استفاده شرکت‌های تجارت الکترونیک از نقاط ضعف سیاست‌گذاری‌های هند که امکان تخفیف‌های گسترده را فراهم می‌آورد، بسته است.

حزب ملی‌گرای مودی در پی شکست‌های پی در پی در انتخابات ایالاتی به وحشت افتاده و نگران از دست دادن اکثریت خود در انتخابات ماه مه است. طبق نتایج نظرسنجی‌ای که اخیرا توسط شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌پی نیوز» برگزار شده، اگر اپوزیسیون هند در انتخابات اتی ائتلافی کارآمد تشکیل دهد، حزب مودی اکثریت خود را از دست خواهد داد.

 

 

ارسال نظر