بازارهای مالی جهان همچنان روند نزولی دارند

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۱:۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۳۶۳۸۶
بازارهای مالی جهان همچنان روند نزولی دارند

گروه جهان|

 با ادامه سقوط سهام بازارهای مالی امریکا، دونالد ترامپ بار دیگر از سیاست‌های بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) به‌شدت انتقاد کرده و گفته این بانک نرخ بهره دلار را بیش از حد سریع بالا می‌برد. روز چهارشنبه نیز بازارهای آسیایی به‌دلیل تحولات بازارهای امریکایی و پیش‌بینی درباره ادامه سقوط بازارهای امریکا پس از تعطیلات کریسمس، روندی نزولی داشته‌اند.

به‌گزارش رویترز، رییس‌جمهوری امریکا پس از‌‌‌‌‌ تمجید از وزیر خزانه‌داری دولت خود و برخی شرکت‌های امریکایی باز هم از نقش فدرال رزرو در سقوط بازارهای سهام انتقاد کرده است. ترامپ همچنین هشدار داده تا زمانی که دموکرات‌ها پیشنهاد بودجه او برای ساخت دیوار مرزی مکزیک را تصویب نکنند، دولت همچنان نیمه‎تعطیل خواهد ماند.

رییس‌جمهوری امریکا در شرایطی از استیو منوچین وزیر خزانه‌داری خود، تمجید کرده که بلومبرگ سه‌شنبه در گزارشی از احتمال برکناری او توسط ترامپ خبر داده بود. بلومبرگ نوشته بود با توجه به اینکه ترامپ متوجه شده نمی‌تواند جرومی پاول رییس فدرال رزرو را اخراج کند و از آنجایی که برای آشوب این روزهای بازار دنبال یک قربانی می‌گردد، گزینه احتمالی برای برکناری استیو منوچین خواهد بود، کسی که تلاش‌هایش برای آرام کردن بازارهای امریکا تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

 رویترز چهارشنبه نوشت که ترامپ مجددا با تکرار انتقادهای خود از فدرال رزرو گفته: «آنها بیش از حد سریع نرخ بهره دلار را بالا می‌برند؛ چراکه فکر می‌کنند اقتصاد در شرایط خیلی خوبی قرار دارد، اما فکر می‌کنم آنها به زودی متوجه اشتباه خود می‌شوند.» او پیشتر هم گفته بود که تنها مشکل امریکا بانک مرکزی است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از زمان افزایش نرخ بهره دلار از سوی بانک مرکزی که در هفته گذشته برای چهارمین بار در سال جاری انجام شد، بازارهای بورس امریکا منفی شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. به اعتقاد ناظران، سرمایه‌گذاران نگران آشفتگی‌های سیاسی امریکا از جمله تعطیلی بخش‌های از دولت و مواضع خصمانه ترامپ نسبت به فدرال‌رزرو هستند. این در حالی است که تشکیل تیم بحران توسط وزیر خزانه‌داری نیز نتوانسته به آرام شدن شرایط کمک کند. رویترز نوشته، در زمان فعالیت بازارهای آسیایی، شاخص اس‌اندپی امریکا بارها بین منطقه منفی و مثبت نوسان داشته که این مساله نشان می‌دهد بازارهای وال‌استریت پس از تعطیلات کریسمس شروع متزلزلی خواهند داشت.

بنا بر این گزارش، شاخص «ام‌اس‌سی‌آی» که بزرگ‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه در خارج از ژاپن به شمار می‌رود ۰.۱۵ درصد افت کرده است. شاخص «کامپوزیت شانگهای» هم ۰.۱درصد پایین آمده و «کاسپی» کره‌جنوبی ۱ درصد سقوط کرده است. اما شاخص سهام «نیکی» ژاپن که سه‌شنبه با سقوط سنگین ۵درصدی وارد منطقه تحمل فنی خود شده و به کمترین سطح ۲۰ماهه خود رسیده بود، چهارشنبه توانست ۰.۷۵درصد از آن را جبران کند. بلومبرگ با اشاره به نگرانی سرمایه‌گذاران از جمله درباره جنگ تجاری اقتصاد اول و دوم جهان هشدار داده، روند کاهش معاملات و تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی که به‌دلیل تعرفه‌های واشنگتن و پکن بر روی کالاهای تولید طرف مقابل، کاهش یافته سال آینده بیشتر خودنمایی خواهد کرد. این در حالی است که بازارهای مالی غرب و شرق از اواسط سال جاری ضربه خود را از این جنگ دریافت کرده و روند معاملات در آنها نزولی شده است. گفته شده، ارزش سهام در بازارهای بورس اوراق بهادار چین درسال جاری 2 تریلیون دلار کاهش یافته و در صورت شروع دوباره جنگ تعرفه‌ها با روند نزولی بیشتری روبرو خواهند شد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده حجم تجارت در 2019 میلادی از 4.2 درصد در سال جاری به 4درصد کاهش خواهد یافت.

      نگرانی‌های سیاسی

بحران‌های سیاسی امریکا هم یکی از دلایل مهم نگرانی سرمایه‌گذاران است. ترامپ در تازه‌ترین واکنش به تعطیلی بخش‌هایی از دولت به دموکرات‌ها هشدار داده تا زمانی که بودجه لازم برای ساخت دیوار مرزی را تصویب نکنند، دولت نیمه تعطیل خواهد بود. ترامپ پیش‌تر گفته بود در صورت عدم تصویب بودجه برای تعطیلی طولانی مدت دولت آمادگی دارد.

به‌گزارش دویچه‌وله، بخش‌هایی از دولت امریکا از شنبه به‌دلیل مخالفت دموکرات‌ها در مجلس سنا با ساخت دیوار مرزی مکزیک به حالت تعطیل درآمده است. حدود ۸۰۰ هزار کارمند دولت تحت تأثیر این تعطیلی قرار گرفته‌اند و با اینکه تعداد زیادی از آنان همچنان به کار ادامه می‌دهند، اما عملا حقوقی دریافت نمی‌کنند.

ترامپ در روز کریسمس مجددا از قصد خود برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک دفاع کرده و آن را تنها راه برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و قاچاقچیان انسان به خاک ایالات متحده دانسته است. ترامپ گفته می‌خواهد ساخت دیوار تا زمان انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده باشد. ساخت دیوار حائل مرزی میان امریکا و مکزیک یکی از وعده‌های اصلی کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود. ترامپ گفته بود کشور مکزیک باید هزینه ساخت این دیوار را بپردازد. مکزیک این درخواست را رد کرده است.

رییس‌جمهور امریکا مدعی شده تعداد زیادی از کارمندانی که تعطیلی دولت بر شغل آنان اثر داشته، در تماس با او گفته‌اند که از ساخت دیوار حمایت می‌کنند. ترامپ گفته: «تنها کسانی که با ساخت دیوار مخالفند، دموکرات‌ها هستند.» این در حالی است که یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های کارگری امریکا که ۱۵۰هزار عضو دارد، گفته یک نظرسنجی از اعضای این اتحادیه نشان می‌دهد تعطیلی دولت بسیاری از کارگران را با مشکل مالی مواجه کرده و موجب نگرانی آنان شده است.

 

ارسال نظر