آغاز بررسی «نقشه راه» بودجه 2 سال آینده

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۳۲
آغاز بررسی «نقشه راه» بودجه 2 سال آینده

گروه ایران|

رییس مجلس می‌گوید که برای لوایح بودجه در دو سال آینده نقشه راه تنظیم شده است. او این را پس از پایان نشست پرحاشیه دیروز مجلس اعلام کرد. نشستی که روحانی پس از تاخیری دو هفته‌ای سرانجام لایحه بودجه سال 98 را به مجلس داد تا مجلس دهم برای اولین‌بار لایحه بودجه در شرایط تحریم را ببندد. دلیل تاخیر دولت در ارایه لایحه هم به توصیه‌های مقام معظم رهبری باز می‌گشت؛ آنجا که به گفته علی لاریجانی ایشان خواهان پایین آمدن سقف بودجه و کاهش هزینه‌ها بودند. به گفته او « رهبری معظم انقلاب تدابیری داشتند که این بودجه باید متناسب با شرایط تحریمی مورد بازبینی قرار گیرد لذا جلساتی برگزار شد و نتیجه این شد که سقف بودجه باید پایین بیاید و هزینه‌ها کاهش یابد.»

علی لاریجانی تصریح کرد: «برخی از مواردی که رهبری روی آن تاکید داشتند علی الخصوص در زمینه اشتغال و فضای تولید این بود که بستر‌های مناسبی برای این موضوعات فراهم شود و البته ایشان به یک نکته مهم‌تری هم اشاره کردند که به نظر بنده هم خیلی کلیدی است و آن این است که باید ساختار بودجه متناسب با چالش‌هایی که در کشور وجود دارد تنظیم شود و برای این کار باید یک نقشه راهی برای بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ تنظیم شود.» او با بیان اینکه بررسی روی نقشه راه بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ آغاز شده است، افزود: «رییس‌جمهور برخی از مشخصات این نقشه راه، به مانند حل برخی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی را بیان کردند تا بازنشستگان عزیزمان بدانند این صندوق‌ها چه انضباطی دارند و چه آینده‌ای متناسب با شرایط برایشان پیش بینی شده است.»

علی لاریجانی تاکید کرد: «اگر بودجه سال ۹۸ که در حال حاضر تنظیم اولیه شده است، در این فاصله در مجلس تصویب شود و بر اساس اصلاح ساختار احتیاج به اصلاحات بعدی داشته باشد، باز هم لایحه اصلاح بودجه درطول سال ارایه خواهد شد و برای سال ۹۹ هم بر اساس همین چارچوب و نقشه راه کار جلو خواهد رفت.»

 حاشیه آبی در صحن

اما در جلسه دیروز مجلس، اولین کشمکش نمایندگان بر سر بودجه، در بحران آب نمایان شد. صبح روز گذشته، وقتی که رییس‌جمهور از لایحه بودجه سال 98 سخن می‌گفت، نمایندگان خوزستان جلوی او صف کشیدند و خواهان توجه دولت به بحران آب در این استان شدند. همین شد که از حضور روز گذشته حسن روحانی در مجلس، بیشتر حاشیه تجمع نمایندگان خوزستان دیده شد. هر چند تاکید دوباره روحانی بر دلیل خروج امریکا از برجام واکنش‌هایی هم در طبقه دوم مجلس و جایگاه خبرنگاران داشت. او بار دیگر اتفاقات دی ماه سال گذشته را دلیل خروج امریکا از برجام خواند؛ چراکه به اعتقاد او این حوادث امریکا را بر آن داشت که می‌تواند توسط این حوادث عزم ملت ایران را نابود کند و قدمی مهم برای عقب‌نشینی ایران بردارد. با این حال، حاشیه اعتراض نمایندگان خوزستان متن شد، سخنرانی روحانی هم تا حدودی به حاشیه رفت. اعتراض نمایندگان خوزستان هم از همان ورود روحانی به مجلس آغاز شد. زمانی که رییس‌جمهور وارد صحن شد تا در جایگاه بنشیند، تعدادی از نمایندگان خوزستان جلوی او را گرفتند و معترض شدند. هر چند کسی از فاصله دور متوجه دلیل اعتراض آنان نشد. اعتراض اولیه تعدادی از نمایندگان خوزستان اگرچه خیلی کوتاه بود، اما تا هنگام خروج روحانی از مجلس پایان نیافت. رییس‌جمهور که پشت تریبون رفت تا از چند و چون بودجه سال آینده بگوید، همین که به نگاه دولت به بحران آب رسید، نمایندگانی که پیش‌تر جلوی او را در هنگام ورود به صحن گرفته بودند، در کنار مانیتور صحن و رو به روحانی تجمع کردند. تجمعی که با اضافه شدن تعداد دیگری از نمایندگان، ادامه سخنرانی روحانی را با وقفه‌ای کوتاه روبرو کرد. تذکرات بهروز نعمتی و تلاش‌های وکیلی دو عضو هیات رییسه برای آرام کردن صحن هم بی‌نتیجه بود و مانع از ادامه اعتراض نمایندگان خوزستان نشد. کار تا آنجا پیش رفت که تعدادی از نمایندگان اصفهان و شهرکرد هم به جمع اضافه شدند تا مجلس شاهد بگو مگوی نمایندگان این سه استان با یکدیگر باشد. این شلوغی مجلس با اعتراض امیرآبادی روبرو شد که او از لاریجانی خواست تذکری به نمایندگان دهد. لاریجانی هم به این نمایندگان تجمع‌کننده، گفت: «این جا جمع نشوید. سر جایتان بنشینید. من قبلا با شما صحبت کرده بودم. آقای ناصری نژاد و آقای خادمی با شما هم صحبت خواهم کرد. لطفا سر جایتان بنشینید و جو مجلس شورای اسلامی را آرام نگه دارید.» روحانی که صحبت‌های خود را به پایان رسانده بود، ناصری نژاد، نماینده شادگان به کنار او رفت و در حال صحبت با او بود که لاریجانی اجازه نداد و از او خواست که سر جایش بنشیند. در آخر، روحانی در حالی لایحه بودجه را به رییس مجلس می‌داد که نمایندگان معترض همچنان کنار تریبون ایستاده و به روحانی معترض بودند.

 انتقال آب از خوزستان به اصفهان

دلیل اعتراض‌ها

 اگرچه اعتراض نمایندگان خوزستان به بحران آب در این استان مشخص بود، اما جزییات این اعتراض را عباس پاپی‌زاده پس از پایان جلسه علنی عنوان کرد. او گفت که به همراه نمایندگان خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و لرستان صحبتی با رییس‌جمهور داشته که باید جلوی تصمیمات غلط در زمینه انتقال آب بین حوضه‌ای گرفته شود.به گفته این نماینده مجلس، رییس‌جمهور هم قول داده است که موضوع را در دستور کار قرار دهد و آقایان جهانگیری و نوبخت را مامور رسیدگی به بودجه کند.

یکی دیگر از نمایندگان خوزستان هم دستور روحانی برای انتقال آب از خوزستان به اصفهان را دلیل اعتراض نمایندگان این استان عنوان کرد . به گفته هدایت‌الله خادمی، هفته گذشته رییس‌جمهور دستور داده تا منابع آبی برای تامین آب برای شرب، کشاورزی و صنعت استان اصفهان از رود کارون به این حوزه انتقال داده شود، از این رو نمایندگان استان خوزستان خواستار لغو این دستور شدند. اما آنطور که این نماینده مجلس گفته، « با وجود وعده‌های داده شده هیچ اقدامی صورت نگرفت، بنابراین نمایندگان استان خوزستان در زمان ارایه لایحه بودجه 98 در صحن علنی نسبت به این موضوع اعتراض کردند.»

با این حال، با تقدیم لایحه بودجه از سوی رییس‌جمهور به مجلس، لایحه به کمیسیون‌های تخصصی می‌رود و این کمیسیون‌ها 15 روز فرصت دارند گزارش خود را به کمیسیون تلفیق بدهند. کمیسیون تلفیق که اعضای آن را سه تن از اعضای هریک از کمیسیون‌های تخصصی و 9 تن از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل می‌دهند، موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش‌ این کمیسیون‌ها، گزارش نهایی خود را تنظیم و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

 

 

ارسال نظر