اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۳۶۰۴۶

افزایش سهمیه‌ها در حوزه پزشکی؛ تهدیدکننده سلامت

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، با انتقاد از تصمیم مجلس و دولت برای افزایش سهمیه‌ها از آن تحت عنوان عاملی برای ترویج بیسوادی مدرن یاد کرد و تاکید کرد که این موضوع در حوزه پزشکی تهدیدکننده سلامت مردم است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، در تشریح جزییات اظهارنظر خود مبنی بر اینکه مجلس و دولت گاهی در کار دانشگاه‌ها دخالت می‌کنند که این آسیب‌زننده است، به خانه ملت گفت: آنچه در این مورد مدنظر بوده، دخالت‌های تکنیکی است که در امور آموزشی اختلال ایجاد می‌کند، کما اینکه در این خصوص می‌توان به موضوع سهمیه‌ها اشاره کرد که البته منظور فرزندان شهدا و جانبازان نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را مشاهده کنید، می‌بینید در برخی رشته‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه‌های 7، 16، 18، 21، 23، 27 و ...متعلق به فرزندان شهدا و جانبازان است و نباید در حق آنها ظلم کنیم.وی تصریح کرد: هم‌اکنون انتظار نمی‌رود با وضع یک سری سهمیه‌، رتبه‌های اول کنکور در کنار رتبه‌های 114هزار در رشته داروسازی یا رتبه 84 هزار در رشته پزشکی بنشینند.هاشمی تاکید کرد: البته در مسائل مدیریتی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز چه در زمینه اداره و چه توسعه مکلف هستیم که واقعا آمایش سرزمین را در حوزه آموزش رعایت کنیم، در غیر این صورت بیسوادی مدرن را با دادن مجوزهای متعدد و فارغ‌التحصیلان کم سواد در کشور ترویج کردیم که این به صلاح کشور نیست.وی خاطرنشان کرد: این موضوع حداقل در حوزه من که با جان مردم سروکار داریم به ضرر سلامت آنها است و در این مورد هم نمی‌توانیم بگوییم دامن دولت مبری از خطا بوده است، بنابراین هم مجلس و هم دولت که در برخی موارد سهم مجلس همچون موضوع سهمیه‌ها بیشتر است باید این روند را اصلاح کنند.

کمبودهای دارویی ایران  به زیر 30   قلم رسید

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای دارویی ایران به زیر 30 قلم رسیده و در برخی هفته‌ها حتی زیر 20 قلم است که از کمبودهای دارویی خود ایالات متحده که گاهی به صد قلم می‌رسد نیز کمتر است.

کیانوش جهانپور افزود: چه در تاریخ تحریم‌های ایران و چه در تاریخ تحریم‌هایی که در هر کشوری اعمال شده است، روی کاغذ، هرگز دارو و غذا تحریم نمی‌شود. اما حقیقت این است که دارو و غذا نیز بطور غیر مستقیم تحریم هستند. اما در عمل زمانی که مناسبات مالی تحریم شود، هر چیزی از جمله غذا و دارو تحدید و تهدید شده است.

او بیان کرد: بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در درمان و پزشکی، کاربرد دوگانه دارد. بسیاری از رادیو داروها تحت عنوان کاربرد دوگانه تحریم شده است. تحریم نشدن دارو و غذا در ایران یک دروغ است. اما اینکه آنچه امریکا انتظار داشت رخ داده است یا نه بحث دیگری دارد.جهانپور به ایسنا گفت: آنچه امریکا به خصوص در حوزه دارو مد نظر داشت رخ نداد. بخشی از این دلیل به توان داخل در تولید دارو و بخشی به مسیرهای جایگزین مربوط می‌شود. برخی از این مسیرهای جایگزین نیز در حال ایجاد شدن است. امروز حتی از ماه‌های زرد مهر و آبان در خصوص دارو خارج شده‌ایم. امروز درصدی از اقلام دارویی که در کشور به صورت روزانه کمبود دارند بسیار کمتر از استاندارد جهانی است. کمبودهای دارویی ایران به زیر سی قلم رسیده و در برخی هفته‌ها حتی زیر 20 قلم است که از کمبودهای دارویی خود ایالات متحده که گاهی به صد قلم می‌رسد نیز کمتر است.سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: هیچ کشوری نیست که تهیه‌کننده 100 درصد اقلام دارویی مورد نیاز خود باشد و در برخی از داروها در حوزه بین‌المللی نیز کمبود وجود دارد. برخی داروها تولید جهانی آن با نیاز منطبق نیست. در کشور ایران در شرایطی که هیچ تحریمی وجود نداشته همواره 20 تا 25 قلم دارو کمبود داشته است.

بیمه‌ها از طرح مراقبت در منزل حمایت نمی‌کنند

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه اجرای طرح مراقبت در منزل هزینه‌های اقامتی بیمارستان و معضل کمبود پرستار و تخت بیمارستانی را تا حدودی کاهش می‌دهد از عدم حمایت بیمه‌ای مناسب از این طرح انتقاد کرد.

محمد نعیم امینی فرد درباره این موضوع بیان کرد: با وجود راه‌اندازی و افزودن 20 هزار تخت بیمارستانی در سال‌های اخیر اما هنوز با کمبود تخت مواجه هستیم به گونه‌ای که به ازای هر هزار نفر بیمار 1.9 تخت بیمارستانی وجود دارد که با توجه به تعداد بالای بیماران این تعداد تخت جوابگو نیست.

وی با بیان اینکه تراکم کاری در بیمارستان با کمبود پرسنل و پرستار خدمات رسانی را با مشکل مواجه می‌کند، ادامه داد: بی‌شک با اجرای طرح مراقبت در منزل می‌توان بخشی از معضل کمبود تخت بیمارستانی و پرستار را کاهش داد و همچنین توجه پزشکان و پرستاران معطوف به بیمارانی می‌شود که نیاز صد در صدی به خدمات بیمارستانی دارند.

وی با بیان اینکه طرح مراقبت در منزل باید در آیین نامه‌های بیمه همگانی تعریف شود، گفت: تا زمانی که تعریف این خدمات را در قالب خدمات پرستاری قابل ارایه پذیرفته شده توسط بیمه‌ها و تصویب شده در شورای عالی بیمه و هیات دولت نداشته باشیم اجرای طرح به صورت گسترده محقق نخواهد شد.او افزود: طرح مراقبت در منزل در حال اجرا است اما چون از حمایت بیمه‌ای قابل توجهی برخوردار نیست.

 

ارسال نظر