کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۶۹

ژاپن در تلاش برای حفظ واردات نفت ایران

شانا| اتحادیه نفت ژاپن اعلام کرد که پالایشگران نفت این کشور در حال فراهم کردن مقدمات ادامه واردات نفت خام از ایران در سال آینده میلادی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو، تاکاشی توکیوکا، رییس اتحادیه نفت ژاپن، اعلام کرد که پالایشگران این کشور در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی به واردات نفت خام از ایران ادامه می‌دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال واردات نفت از ایران با وجود موانع بیمه‌ای، گفت: با وجود رویارویی با موانع گوناگون، باور داریم با توجه به معافیت از تحریم‌های امریکا، به سوی واردات نفت (ایران) حرکت می‌کنیم.

رییس اتحادیه نفت ژاپن افزود: هدف ما این است که در دوره ژانویه تا مارس تا حد ممکن نفت وارد کنیم تا امید خود برای (دوره) آینده را حفظ کنیم.

ژاپن از جمله هشت کشوری است که از تحریم‌های نفتی امریکا ضد ایران معاف شد.

پارس جنوبی در آستانه ثبت رکورد

ایرنا| مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از افزایش روزانه 56 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از میدان پارس‌جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: با دستیابی به این ظرفیت، رکورد تازه‌ای در تولید از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان ثبت می‌شود. محمد مشکین‌فام افزود: اکنون ایران از میدان مشترک پارس جنوبی، روزانه 580 میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند که با تحقق برنامه‌های توسعه‌ای، این رقم تا پایان امسال افزایش قابل توجهی می‌یابد. وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از هر یک از فازهای پارس جنوبی تولید ناخالص ملی به میزان یک درصد افزایش می‌یابد، در حالی که هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی در سطح ملی چنین تاثیری را در بهبود شاخص اقتصادی کشور ندارند.

در بخش ایرانی این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.

تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره‌برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 560 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

درآمد روسیه از کاهش تولید نفت

تسنیم| روسیه در 10 ماه اول سال 2018 به خاطر امضای توافقنامه کاهش تولید نفت با اوپک، 36.65 میلیون بشکه (5 میلیون تن) نفت خام کمتر صادر کرده است.

به گزارش اویل پرایس، این کاهش تولید نفت به اندازه کافی قیمت نفت را بالا برد که روسیه از صادرات نفت خود درآمد بالایی به دست آورد. طبق اطلاعات گمرک، این افزایش درآمد 38.6 درصد بوده است و به 106.59 میلیارد دلار می‌رسد. روسیه، اول در اواخر 2016، وقتی مشخص شد قیمت جهانی نفت بدون دخالت این کشور روند صعودی پیدا نمی‌کند، توافق کرد به همراه اوپک تولید خود را کاهش دهد. در آن زمان روسیه متعهد شد 300 هزار بشکه در روز از اوج تولید خود که بیش از 11.2 میلیون بشکه در روز بود پایین بیاید.

در سال جاری پس از اینکه اوپک و تولید‌کنندگان غیر اوپک به توافق رسیدند که یک بار دیگر تولید جهانی نفت را در پاسخ به کاهش قیمت آن پایین بیاورند، روسیه اعلام کرد که 200 هزار بشکه از رقم کلی 1.2 میلیون بشکه کاهش تولید را متقبل می‌شود.

کمی بعد از گزارش توافق کاهش تولید، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت ماه‌ها طول می‌کشد شرکت‌های نفت روسیه تولید خود را تا سطح مورد نظر پایین بیاورند. نواک عوامل فصلی را مقصر دانست که مانع کاهش سریع تولید می‌شوند.

باج‌خواهی نفتی معترضان لیبی

تسنیم| شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که با پرداخت باج به یک گروه مسلح که تولید نفت را در بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور متوقف کرده‌اند مخالفت کرده است.

به گزارش رویترز، مصطفی سانالا، رییس شرکت نفت لیبی طی بیانیه‌ای گفت: هر تلاشی برای پرداخت باج به این گروه مسلح که میدان نفتی الشراره را بسته، روال خطرناکی به وجود می‌آورد که بهبود اقتصاد لیبی را تهدید می‌کند.

شرکت ملی نفت لیبی در روز دوشنبه برای صادرات از این میدان نفتی با ظرفیت 315 هزار بشکه در روز، پس از تصرف آن توسط یک گروه شبه نظامی محلی، وضع اضطراری اعلام کرد.

از سال 2013 لیبی با موجی از توقف میادین نفتی و پایانه‌های صادراتی توسط گروه‌ها و غیر نظامیان مسلح روبرو بوده است که سعی دارند دولت ضعیف این کشور را وادار به اعطای امتیازاتی کنند.

مقامات تمایل دارند با پرداخت باج به معترضان به این اقدامات پایان دهند‌. تقاضای معترضان اضافه شدن به فهرست حقوق‌بگیران است.

در الشراره در جنوب لیبی، ترکیبی از محافظان و گارد دولتی، غیرنظامیان و ایلیاتی‌ها این میدان نفتی را از روز شنبه اشغال کرده‌اند. معترضان به صورت شیفتی کار می‌کنند و برخی شب‌ها به خانه‌هایشان می‌روند.

 

ارسال نظر