«ترزا می» به آینده خود در اتحادیه اروپا خوش‌بین نیست

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۹۴

گروه جهان| با وجود دریافت رای اعتماد از حزب محافظه‌کار، ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا نمی‌تواند نسبت به آینده خود در سیاست بریتانیا خوش‌بین باشد. رای‌گیری بر سر قرارداد برگزیت قرار است در ژانویه برگزار شود. امید او اکنون به همراهی اتحادیه اروپا است. به گزارش دویچه‎وله، ترزا می ‌چهارشنبه توانست با کسب اکثریت آرای هم‌حزبی‌هایش در پارلمان بریتانیا موقعیت خود به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار را حفظ کند و منتقدان توافق با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه را شکست دهد؛ با این حال ارزیابی‌های صورت گرفته از سمت و سوی نتایج رای‌گیری پارلمان درباره توافق برگزیت مجالی برای خوش‌بینی و امیدواری خانم نخست‌وزیر نمی‌گذارد. همین نگرانی از شکست باعث شده بود که ترزا می‌۱۰ دسامبر در سخنرانی خود در برابر نمایندگان پارلمان بریتانیا، زمان رای‌گیری بر سر قرارداد برگزیت را به تعویق بیاندازد. نخست‌وزیر بریتانیا به آن امید بسته که با جلب نظر مساعد اتحادیه اروپا درباره اعمال تغییراتی در متن این توافق، بتواند رضایت اکثریت پارلمان بریتانیا را جلب کند. اما پرسش اینجاست که آیا اتحادیه اروپا حاضر است، مجددا بر سر قرارداد برگزیت به پشت میز مذاکره بازگردد؟ شماری از سیاستمداران ارشد اتحادیه اروپا آشکارا با تجدید مذاکرات بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالفت کرده‌اند. یکی از مسوولان اتحادیه اروپا درباره انتظار ترزا می ‌از این اتحادیه گفته است که چنین انتظاری واقعی نیست. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، گفته است که هیچ پایه و اساسی برای از سرگیری مذاکره بر سر این توافق وجود ندارد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در آستانه برگزاری همایش رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده است که به باور او چیزی برای تغییر دادن در متن قرارداد وجود ندارد. مرکل گفته است که حداکثر می‌توان از پیش‌بینی تضمین‌های بیشتر به بریتانیا سخن گفت.

    مشکل دو  ایرلند

ترزا می ‌چهارشنبه توانست با به دست آوردن ۲۰۰رأی مثبت از اعضای فراکسیون حزب محافظه‌کار طرح منتقدان حزبی خود را نقش بر آب ساخته و موقعیتش به عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر بریتانیا را تثبیت کند. ۱۱۷ نماینده به او رأی منفی دادند، در حالی که برای ساقط کردن «می» نیاز به دست‌کم ۱۵۹ رأی منفی بود. این نتیجه برای یک سال الزام‌آور است و طبق قوانین حزب محافظه‌کار، تا آن زمان، حزب حق تقاضایی دیگر برای برکناری ترزا می ‌را نخواهد داشت. می‌ در پایان رأی‌گیری در مقابل دفتر نخست‌وزیری همه طرف‌ها را به اتحاد دعوت کرد و با اشاره به آرای قابل توجه منفی گفت، آن‌چه آنها گفته‌اند را شنیده است. نمایندگان مخالف توافق برگزیت در پارلمان بریتانیا بر این باورند که این توافق از جمله، با توجه به وضعیت استثنایی ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، می‌تواند باعث کاهش نفوذ و اقتدار بریتانیا در ایرلند شمالی بشود. حال آنکه سیاستمداران جمهوری ایرلند تاکید کرده‌اند که متن توافق را به شکل کنونی آن می‌پذیرند و حاضر به تغییر آن نیستند. در توافق برگزیت، برای احتراز از الزام ایجاد یک مرز کامل بین دو ایرلند، پیش‌بینی شده بود که ایرلند شمالی با وجود خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بازار مشترک اروپا و اتحاد گمرکی اروپا بماند. همین موضوع باعث نگرانی‌هایی در بریتانیا شده است. از این‌رو، نمایندگان مخالف توافق برگزیت در پارلمان اروپا بر محدود کردن دوره حضور ایرلند شمالی در بازار مشترک و اتحاد گمرگی اروپا اصرار دارند.

حال ترزا می ‌تصمیم دارد با رهبران اروپایی از جمله دونالد تاسک رییس شورای اتحادیه اروپا، و لئو وارادکار نخست‌وزیر ایرلند جنوبی، گفت‌وگو کند با این حال، ناظران شانس موفقیت ترزا می‌در رای‌گیری پارلمان بریتانیا بر سر توافق برگزیت را چندان زیاد ارزیابی نمی‌کند؛ به‌ویژه آنکه ۱۱۷ نماینده محافظه‌کار بر سر رای اعتماد به او رای منفی داده‌اند.

ابهام در سرنوشت برگزیت نگرانی فعالان اقتصادی را بیشتر کرده است. میشاییل هوتر مدیر موسسه اقتصاد آلمان پیشتر با اشاره به افزایش احتمال «برگزیت سخت» گفته، چنین اقدامی فاجعه‌ای بی‌سابقه برای اقتصاد‌های بزرگ اروپا از جمله بریتانیا و آلمان خواهد بود. اتحادیه صنعتی و ماشین‌سازی آلمان هم هشدار داده شرکت‌های تولیدی آلمان باید هر چه زودتر خود را برای خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا آماده کند. رویکرد مسوولان اقتصادی بریتانیا نیز به موضوع خروج بی‌برنامه و بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز به رویکرد مسوولان آلمان شباهت دارد. کارولین فیربرین، رییس اتحادیه صنایع بریتانیا گفته خروج بدون کسب توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا ضربه‌ای سنگین به همه آن شرکت‌هایی است که به روشن شدن و ابهام‌زدایی از برگزیت امید بسته بودند.

گفته شده، این ابهامات بسیاری از شرکت‌های بریتانیا و آلمانی را واداشته تا ظرف ۲۰ ماه گذشته، برنامه‌های خود و از جمله طرح‌های ناظر بر سرمایه‌گذاری را به حالت تعلیق درآورند و منتظر روشن شدن نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بمانند. یکی از کارشناسان مسائل مربوط به محاسبات ارزی کومرتس‌بانک آلمان از پیامدهای منفی برگزیت بدون توافق بر اقتصاد بریتانیا سخن گفته است. بر اساس ارزیابی او، پوند می‌تواند ۲۵ درصد ارزش خود را از دست بدهد. افزون بر آن، پیش‌بینی می‌شود که بهای بسیاری از املاک در بریتانیا به‌شدت کاهش یاید. شرکت بیمه‌ اعتباری اویلر هرمس پیش‌بینی کرده است بریتانیا تنها در نخستین سال پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا ۳۰ میلیارد پوند ضرر خواهد کرد. آلمان نیز در همین بازه زمانی حدود هشت میلیارد یورو متضرر خواهد شد. تنها صنایع خودروسازی آلمان باید دو میلیارد یورو در سال به بریتانیا عوارض گمرکی بپردازند.

 

ارسال نظر