جهان شهر اصفهان برای همه افتخار آفریده است

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۷۷

مراسم رسمی نکوداشت روز اصفهان با حضور نمایندگان ۱۰ کشور، اعضای شورای شهر و برخی از مدیران شهری و کشوری در روز اصفهان در هتل عباسی اصفهان برگزار شد.

شهردار اصفهان در این مراسم ضمن برشمردن ویژگی‌های این کلان‌شهر تاریخی گفت:

جهان‌شهر اصفهان برای همه افتخار آفریده و معیار سنجش هویت بشری است، بنابراین همه وظیفه داریم این جهان شهر را پاس بداریم.

قدرت‌الله نوروزی در پاسخ به این پرسش که چرا باید اصفهان را گرامی داشت و برای آن اینگونه جشن نکوداشت برپا کرد ؟ گفت: اگر دو ویژگی در کسی یا چیزی وجود داشته باشد، شایسته قدردانی و نکوداشت است، اول آنکه اگر آن کس یا آن چیز برای بشریت افتخاری به ارمغان آورده باشد بطوری که انسان به آن ببالد، دوم آنکه آن کس از چنان مبنا و معنایی برخوردار باشد که انسان هویت خود را تعریف و بر اساس آن موقعیت خود را ارزیابی کند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان نه یک ویژگی بلکه هر دو خصوصیت را یک جا در خود جمع کرده است همه برای همه افتخار آفریده و هم معیارسنجش هویت بشری است، بنابراین همه وظیفه داریم این شهر را پاس بداریم.نوروزی اضافه کرد: نکوداشت فقط توسط شهروندان انجام نمی‌شود، بلکه وظیفه همه ایرانیان و جهانیان است تا این جهان شهر را گرامی بدارند؛ این اسطوره شهر را باید با تمام دستاوردهای مدنی، شکوه فرهنگی و نیز تجربه غنی و منحصر به فرد شهرسازی که از خلال هزاره‌ها تکرار و تکثیر شده است، گرامی داشت.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان هم هویت آفرین است و هم افتخار آمیز، تصریح کرد: نخستین ظرفیت افتخارآفرین اصفهان، جهان‌شهر بودن آن است که به دلیل پیشینه‌ تاریخی، نقش اثرگذار در مسیر جاده ابریشم و توانایی گفت‌وگو در سطح بین‌المللی میسر شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به آنکه جهانی را می‌توان در اصفهان دید، ادامه داد: دومین ظرفیت اصفهان، ویژگی اسطوره شهری این سرزمین مقدس است که قابلیت نمادین برای الگو شدن را دارد؛ این اسطوره به دست اهالی هنرمند، عالم و

باریک‌اندیش این شهر شکل گرفته است.

نوروزی گفت: اصفهان اسطوره شهری دارای هویت‌های گوناگون است که برای جهان امروز، هنوز هم تازگی دارد.نوروزی ادامه داد: فرصت سوم آن است که گذشته و حال را دست مایه تدوین فرایندهای آتی کرده و با اجماع همگرایانه و همدلانه برای ساماندهی شهری فرهنگی و خلاق اقدام کنیم.در این مراسم رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به سابقه تاریخی شهر اصفهان، افزود: برخی آثار همچون بناهای محور آتشگاه و قسمتی از مسجد جامع، متعلق به پیش از اسلام است و این مطلب نشان‌دهنده تمدن بیش از ۱۵۰۰ اصفهان است که نظیر آن در کمتر شهری در دنیا دیده می‌شود.

فتح‌الله معین ادامه داد: آنچه درخشش اصفهان را پس از اسلام نیز ادامه داد، پایبندی مردم آن به دین پیامبر اسلام و نیز رواداری و زندگی مسالمت‌آمیز

با پیروان سایر ادیان بوده‌ است و امروز نیز افتخار داریم که پیروان دین یهود، مسیحیت و زرتشت، در این شهر همچنان به راحتی زندگی و کسب‌وکار می‌کنند، احساس مضیقه نکرده و در ساخت شهر با اهالی دیگر اصفهان همراه بوده‌اند.وی تصریح کرد: آنچه امروز از شهر اصفهان می‌بینیم ساخته دست مردمی است که با همه وجودشان معتقد به کار فرهنگی همراه با اصول اخلاقی و مبتنی بر علم و کوشش بوده‌اند که این امر در حفظ آثار تاریخی این شهر مشهود است؛ آثاری که در قرون مختلف دست به دست چرخیده تا میراثی برای ما باشد.معاون اداری مالی وزیر امور خارجه نیز در این مراسم گفت: وزارت امور خارجه ایران با تقویت دفاتر نمایندگی خود در مراکز استان‌های کشور به خصوص اصفهان در راستای حمایت از تقویت و توسعه روابط دیپلماسی شهری در کنار مسوولان و شهروندان اصفهان در رشد و پیشرفت آوازه اصفهان مشارکت فعال خواهد داشت. محمدتقی صابری اظهار کرد: در این مراسم بطور رسمی سلام وزیر امور خارجه، دکتر ظریف را به مناسبت بزرگداشت روز اصفهان به مردم شریف و مسوولان این کلان‌شهر ابلاغ می‌کنم.

وی با بیان اینکه ثمره این تلاش‌های نوآورانه و خستگی ناپذیر خلق مکاتب علمی ملی و حتی بین‌المللی است، اظهار کرد: اصفهان در زمینه معماری، هنر، فرش، شعر و صنایع دستی خوش درخشیده و اینها نمونه‌ای از هنرهای فاخر است که گواه خلاقیت اصفهان است.

صابری تأکید کرد: اصفهان از ابعاد مختلف اقتصادی از جمله صنعت و کشاورزی دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است و قطب مهم هنر، صنعت، گردشگری، صنایع دستی و چهاراه ارتباطی ایران پهناور است.

معاون اداری و مالی وزیر امور خارجه با بیان اینکه اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی ثبت شده در جهان، مشهور به شهر جهانی صنایع دستی است، گفت: در مسیر تحولات تاریخی، اصفهان همواره جزو پیشتازان تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.

معاون اداری و مالی وزیر امور خارجه افزود: بزرگداشت روز اصفهان برای معرفی چنین گنجینه ارزشمندی از آثار تاریخی، فرهنگی، هنری و شناساندن خلاقیت‌های فرهنگی در این محدوده جغرافیایی و نشان دادن هم زیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف نشان‌دهنده افق‌های روشن در اصفهان است و همه اینها حاصل سرمایه‌های ارزشمند انسانی این شهر و دیار است.

وی با بیان اینکه در جهان امروز شهرهای خلاق نقش مهمی در عرصه‌های اقتصادی و انسانی ایفا می‌کنند، گفت: تقویت توسعه دیپلماسی شهری می‌تواند بین مردم کشورها روابط دوستی و مودت ایجاد کند.

معاون اداری و مالی وزیر امور خارجه ادامه داد: تعاملات شهری در بخش‌های فرهنگی اقتصادی و دانشگاهی باید تقویت شود تا تأثیرات مثبتی در روابط دولت‌ها داشته باشد.صابری با بیان اینکه دیپلماسی عمومی یکی از موضوعات مهمی است که در جهان امروز باید به آن توجه خاص شود، تصریح کرد: برگزاری این نشست‌ها و بین‌المللی کردن این رویدادها آثار سودمندی برای شهروندان اصفهانی خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر