اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۱۷

اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی

روابط عمومی وزارت ارتباطات| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال کارت‌ سوخت به کارت‌های بانکی خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی با بیان اینکه کشور را در شرایط فشار نمی‌توان با برنامه‌ریزی‌های قدیمی اداره کرد، از اتصال کارت سوخت به کارت بانکی خبر داد و گفت: 10 میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید 330 میلیارد تومان هزینه برای آن می‌شد، درحالی که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفه‌جویی خواهد شد. او تصریح کرد: برای صادر کردن این تعداد از کارت سوخت باید 330 میلیارد تومان هزینه می‌کردند درحالی که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و با هماهنگی بین دستگاهی، آن را به کارت بانکی متصل کردیم تا به‌جای اینکه مردم در صف بایستند تا در پلیس به علاوه 10 ثبت‌نام کنند که بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه‌ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می‌شود.

ساخت موتورسیکلت با پرینتر 3 بعدی

مشبل| یک موتور سیکلت برقی با پرینتر سه بعدی ساخته شده است. تمام بخش‌های این وسیله نقلیه از جمله چرخ‌های آن پرینتی هستند. به تازگی یک موتور سیکلت الکتریکی به نامNERA با کمک پرینتر سه بعدی ساخته شده است. البته این موتور سیکلت در حقیقت یک نمونه اولیه است. موتورسیکلت مذکور از ۱۵ قطعه پرینتی ساخته شده و با یک موتور الکتریکی کار می‌کند. باتری این وسیله نقلیه در بدنه آن کار گذاشته شده است. همه قسمت‌های موتورسیکلت به غیر از اجزای الکتریکی آن از جمله تایرها و چارچوب، قسمتی که چرخ و محور جلوی موتورسیکلت را به بدنه وصل می‌کند و صندلی، با کمک پرینتر سه بعدی ساخته شده‌اند. علاوه بر آنکه فرایند تولید این موتورسیلکت بسیار جالب و یگانه است، تایرهای بدون باد و سپرهای انعطاف پذیر آن نیز جلب‌توجه می‌کنند.

انجام پروژه‌ تحقیقاتی مرمت دندان با سلول‌های بنیادی

مهر| دبیر علمی سمپوزیوم دندانپزشکی باکو از انجام تحقیقات گسترده در مراکز تحقیقاتی کشور از جمله پژوهشگاه رویان در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی برای مرمت دندان خبر داد و گفت: این تکنیک با جدیت در مراکز تحقیقاتی کشور دنبال می‌شود اما هم چنان در مرحله تحقیقاتی است و به مرحله ارایه خدمات نرسیده است .  امید مقدس، با اشاره به اولین سمپوزیوم دندانپزشکی مدرن که قرار است ۲۹ آذر برگزار شود، گفت: ایران جزو ۱۰ تا۱۲ کشور برتر دنیا در حوزه دندانپزشکی است و این مساله باعث جذب توریست در حوزه پزشکی شده است .  وی با اشاره به فعالیت برخی مراکز تحقیقاتی کشور از جمله پژوهشگاه رویان در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی برای مرمت دندان گفت: چنانچه این تحقیقات به سرانجام برسد می‌تواند انقلاب بزرگی در عرصه دندانپزشکی ایجاد کند اما این تکنیک در دنیا نیز مانند ایران همچنان در مرحله تحقیقاتی است و به مرحله ارایه خدمات نرسیده است .

ایستگاه فضایی بین‌المللی ۲۰ ساله شد

سی نت| نخستین قطعات ایستگاه فضایی بین‌المللی ۲۰ سال پیش در چنین روزی به مدار زمین ارسال شد.

۲۰ سال قبل یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های ساخت و ساز تاریخ بشر با ارسال موشک روسی پرتون به مدار زمین آغاز شد. این وسیله نقلیه رباتیک در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۸ یک ماژول کنترل به نام Zarya را به مدار زمین برد که به نخستین قطعه از ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین تبدیل شد.نخستین خدمه این ایستگاه فضایی بیل شپارد (فضانورد امریکایی) و سرگی کریکالوف و یوری گیدزنکو روسی بودند. آنها در سال ۲۰۰۰ میلادی به ایستگاه فضایی رفتند.پروژه ساخت این ایستگاه فضایی به مدت یک دهه و تا سال ۲۰۱۱ میلادی ادامه داشت. در آن آخرین ماژول برنامه‌ریزی شده نیز نصب شد. حین انجام پروژه ساخت ایستگاه، فضانوردان از کشورهای مختلف در آن اقامت کردند.

اختصاص ۶ میلیون دلار برای آموزش خبرنگار

ورج| فیس‌بوک با اختصاص ۴.۵ میلیون پوند معادل ۶ میلیون دلار قصد دارد به آموزش خبرنگار و ژورنالیست برای خود بپردازد. فیس‌بوک که در سال‌های اخیر با رسوایی‌های کوچک و بزرگ و انتقادات شدید نهادهای دولتی، نظارتی و کاربرانش مواجه شده است، چندی پیش اعلام کرد که می‌خواهد به تربیت و آموزش خبرنگاران اختصاصی برای خود مشغول شود و در زمینه آموزش و تامین منابع انسانی خود در آینده سرمایه‌گذاری کند تا بدین‌ترتیب نشان دهد که به مقابله با اخبار کذب و دروغین اهمیت زیادی می‌دهد. فیس‌بوک بدین منظور ۴.۵ میلیون پوند معادل ۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند منابع انسانی خود را در آینده از هم‌اکنون آموزش داده و تامین کند.

 

ارسال نظر