اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۴۷

ادامه بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی

مهر| بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در کمیته فضای مجازی مجلس ادامه می‌یابد. طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی که در کمیسیون فرهنگی مجلس در حال پیگیری است طی یک ماه اخیر با جنجالهای بسیاری همراه بوده است، چرا که یکی از ماده‌های این طرح که واکنش‌های مختلفی را از سوی وزارت ارتباطات به همراه داشته است، به موضوع تغییر مدیریت گذرگاه اینترنت بین‌الملل و واگذاری آن به نیروهای مسلح برمی‌گردد. کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس این هفته دوشنبه ۲۸ آبان ماه نیز بار دیگر بررسی این طرح را در دستور کار قرار داده است. پیش نویس طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی از مردادماه امسال در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به بررسی گذاشته شده است. در یکی از ماده‌های این طرح قرار است با موافقت مجلس، «مدیریت گذرگاه اینترنت بین‌الملل» از دولت یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت گرفته شده و «مدیریت اینترنت بین‌الملل» در اختیار سازمان پدافند غیرعامل قرار بگیرد. وزارت ارتباطات در واکنش به این طرح، واگذاری مدیریت اینترنت به یک نهاد نظامی را راهی برای ایجاد انحصارگرایی و نیز موازی‌کاری با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در همین زمینه اعلام کرده است. شورای عالی فضای مجازی در مردادماه سال ۹۶ طرح ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و پیام رسانها را با تقسیم کار چند دستگاه مرتبط در کشور، مصوب کرده بود.

باگ اینستاگرام پسورد کاربرانش را فاش کرد

انگجت| شکاف امنیتی در یکی از قابلیت‌های اینستاگرام سبب شده پسورد برخی از کاربران این شبکه اجتماعی فاش شود. اینستاگرام متوجه یک شکاف امنیتی جدی شده که احتمالا به فاش شدن پسورد کاربران منجر شده است. در این اواخر فیس بوک با مشکلات جدی در خصوص قابلیت View As خود روبرو و اطلاعات ۵۰ میلیون کاربر فاش شد. اکنون شکاف امنیتی اینستاگرام نیز به قابلیتی مرتبط است که به کاربران اجازه می‌دهد کپی از اطلاعات خود را دانلود کنند. فیس بوک اعلام کرد کاربران اینستاگرامی که تحت تاثیر این شکاف امنیتی قرار گرفته‌اند، احتمالا هنگام استفاده از قابلیت مذکور، پسوردهایشان در لینک URL ارسال شده است. به دلایلی این پسوردها در مخزن فیس بوک نیز ذخیره شده است. اما طبق بیانیه این اطلاعات از مخزن پاک شده و ابزار مذکور نیز آپدیت شده تا از اتفاقات اینچنینی اجتناب شود.

البته سخنگوی شرکت اعلام کرده عده کمی از کاربران دچار این مشکل شده‌اند اما اگر این کاربران از یک رایانه اشتراکی استفاده کرده باشند، احتمالا اطلاعات حساب کاربری شان فاش شده است.

فایرفاکس امنیتی‌تر می‌شود

کامپیوترورلد| موزیلا اعلام کرد که مرورگر اینترنتی فایرفاکس از این پس به منظور افزایش امنیت سایبری کاربران به قابلیت جدیدی مجهز می‌شود که دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی آنها را قطع می‌کند. این روزها که مساله امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی افراد از اهمیت خاص و بسزایی برخوردار شده و بسیاری از نهادهای نظارتی و دولتی همواره غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های توسعه‌دهنده برنامه‌های مختلف را تحت فشار قرار می‌دهند، حالا شرکت موزیلا به عنوان توسعه‌دهنده مرورگر اینترنتی فایرفاکس اعلام کرده است که به منظور محافظت از اطلاعات شخصی کاربران قابلیت جدیدی را به پلتفرم خود افزوده است تا کاربران به هنگام ورود به وب‌سایت‌های آلوده، هشدار سابقه آلودگی بدافزاری وب سایت و درگاه‌های مذکور را دریافت کرده و از ورود خودداری کنند.  این قابلیت بدین صورت است که کاربران به هنگام ورود و استفاده از خدمات مختلف یک وب سایت می‌توانند به سابقه مثبت یا منفی آن در افشای اطلاعات کاربران دسترسی داشته و حریم خصوصی خود را حفظ کنند.  موزیلا اعلام کرده است که این کار را تنها به منظور افزایش امنیت سایبری و محافظت از حریم خصوصی کاربران انجام داده و می‌خواهد از افشای داده‌های شخصی همچون حساب‌های کاربری افراد، گذرواژه و پست‌های الکترونیکی جلوگیری به‌عمل ‌آورد.

اظهارنظر زیر نتایج جست‌وجوی گوگل ممکن  می‌شود

انگجت| برخی منابع مطلع می‌گویند گوگل با توجه به اهمیت شبکه‌های اجتماعی و تعاملی‌سازی خدمات خود قصد دارد درج نظر در زیر نتایج موتور جست‌وجوی خود را ممکن کند.

این شرکت در حال آزمایش ارایه این خدمات است و احتمالا در اولین مرحله ارایه خدمات یادشده محدود به نمایش زنده نتایج مسابقات ورزشی حساس خواهد بود، اما ممکن است در ادامه دامنه ارایه این خدمات گسترش یابد. گفته می‌شود گوگل از فیلترهای خاصی استفاده خواهد کرد تا اظهارنظرهای برتر و مورد توجه قرارگرفته‌تر را در صدر نمایش قرار دهد. البته هنوز سازوکار دقیق چینش نظرات کاربران مشخص نیست.

با توجه به سوابق موجود احتمال می‌رود از این قابلیت تازه برای ارسال هرزنامه، پیام‌های تبلیغاتی و دیگر سوءاستفاده‌ها نیز بهره گرفته شود و مشخص نیست گوگل برای مقابله با این مشکل چه برنامه‌ای دارد. این شرکت هنوز در مورد اخبار منتشر شده در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.

 

ارسال نظر