کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۹۱

عراق جایگزینی برای گاز ایران ندارد

ایرنا|در پاسخ به فشار آمریکا برای قطع واردات گاز از ایران توسط عراق سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد دولت عراق هیچ جایگزینی برای گاز طبیعی ایران ندارد.عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق در یک برنامه تلویزیونی در گفتگو با شبکه های محلی کردی در کردستان عراق با اعلام این مطلب گفت: هم اکنون هیچ جایگزینی برای گاز طبیعی ایران نداریم چرا که ایران نزدیک‌ترین نقطه به عراق می باشد تا از آن بتوانیم گاز وارد کنیم.

وی افزود: عراق نزدیک به 600 میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می کند که از آن برای تولید برق استفاده می شود. سخنگوی وزارت نفت عراق تاکید کرد که عراق نمی تواند از هیچ کشور همسایه‌ای

این مقدار گاز را تامین کرده و جایگزین گاز وارداتی از ایران نماید. عاصم جهاد در ادامه اظهار داشت: تولیدات داخلی عراق جوابگوی تامین نیاز ایستگاه‌های تولید برق نیست و به خاطر همین جایگزینی برای گاز ایران نداریم. به گفته این مقام عراقی ، وزارت نفت عراق در تلاش برای افزایش تولیدات داخلی در راستای تامین کامل نیازمندی‌های داخلی است اما برای رسیدن به این سطح عراق دست‌کم به سه سال زمان نیاز دارد.

آمریکا در برابر نورداستریم 2

وزیر خارجه آمریکا گفت که به همراه اوکراین برای توقف پروژه «نورد استریم ۲»تلاش خواهد کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده، روز گذشته -جمعه- گفت که به اوکراین وعده کرده که با خط لوله نورد استریم ۲

از روسیه به آلمان مبارزه کند. وی گفت که این پروژه امنیت اروپا را به خطر می‌اندازد. پمپئو گفت که اوکراین «دوستی بزرگ‌تر از ایالات متحده» در مبارزه با «تجاوز روسیه» ندارد. پمپئو گفت که این موضوع را با «پائولو کلیمکین» همتای اوکراینی‌ خود در واشنگتن مطرح کرده است. پمپئو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «با اوکراین برای توقف پروژه نورد استریم ۲ که امنیت استراتژیک و اقتصادی اوکراین را به خطر انداخته و حاکمیت کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند، هم‌نظر هستیم.» پمپئو گفت: «نمی‌خواهیم این دوست اروپایی‌مان، پس از آن‌که خود را از قید و بند اتحاد جماهیر شوروی رهانید، بار دیگر وابسته به دغل‌کاری‌های روسیه باشد.»

تقابل نفتی عربستان با امریکا

ایسنا| عربستان سعودی در دو ماه گذشته صادرات نفت به امریکا را با هدف کاهش ذخایر نفت این کشور کاهش داده و خود را در مسیر تقابل با ترامپ قرار داده که خواهان پایین ماندن قیمت نفت است.

سعودی‌ها کاهش صادرات نفت به امریکا را در سپتامبر آغاز کردند و طبق آمار شرکت کلیپر دیتا، آنها ماه میلادی جاری حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز محموله را به مقصد امریکا ارسال کرده‌اند که در مقایسه با رقم بیش از یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های ژوییه و اوت کمتر است. بنا بر برآورد شرکت کلیپر دیتا، صادرات نفت عربستان سعودی به امریکا ممکن است به زودی به پایین‌ترین رکورد ثبت شده برسد. واردات کمتر نفت عربستان در ذخایر هفتگی پایین‌تر امریکا منعکس خواهد شد. رشد ذخایر نفت امریکا در هفته‌های اخیر به همراه هراس از اشباع عرضه بازار جهانی، کندی رشد اقتصاد جهانی و ضعیف شدن رشد تقاضا برای نفت، قیمت‌های نفت را تحت فشار کاهشی قرار داده است.مت اسمیت، مدیر تحقیقات کالا در شرکت کلیپر دیتا در این باره به شبکه CNBC گفت: کاهش صادرات نفت عربستان به امریکا در سال ۲۰۱۷ به خوبی جواب داد و ممکن است اکنون نیز شاهد کاهش ذخایر نفت امریکا باشیم.

 

ارسال نظر