رویداد

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۷۸۷

چگونگی خطر سقوط در جرایم سایبری

رویترز |  آخرین آمار از جرایم اینترنتی در انگلستان نشان می‌دهد که «سوءاستفاده از کامپیوتر» در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش‌ یافته اما نتیجه‌گیری‌ها نشان می‌دهند که اقدامات متقلبانه مربوط به جرایم سوءاستفاده از رایانه، در طول دوره چهار درصد افزایش داشته که این امر به علت افزایش ۴۲ درصدی در مورد هک کردن رسانه‌های اجتماعی و ایمیل است. آمار ارایه‌شده مربوط به ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸، ترکیبی از برآوردهای حاصل از پاسخ به سوالات جدیدی است که به بررسی جرم در انگلستان و ولز پرداخته است. علاوه بر جرایم اشاره‌شده دفتر ملی تقلب اطلاعات (NFIB) به تقلب در اقدامات عمومی نیز می‌پردازد.

بر این اساس، در پایان ژوئن ۲۰۱۷، در ۴۳ درصد از رایانه‌های مبتنی بر ویروس‌های کامپیوتری، ۳۰ درصد از سوءاستفاده‌های رایانه‌ای که به شکل دسترسی غیرمجاز به داده‌های کامپیوتری بوده، کاهش‌یافته است. هیچ افزایش قابل‌توجهی در دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی وجود ندارد. بااین‌حال طبق آمار ONS، هشدارهای عمده‌ای برای هر دو منبع وجود دارد؛ سوالات CSEW روی جمعیت خانوار انگلیس، به‌جای کسب‌وکارها و سازمان‌ها، رفتارهای خطرناک در مورد سوءاستفاده از رایانه که تنها بخش کوچکی از همه جرایم سوءاستفاده از کامپیوتر است را پوشش می‌دهد؛ چراکه بسیاری از حوادث گزارش نشده است.

این‌ یک هشدار است به‌این‌ترتیب که این مقایسه تنها بر اساس دو امتیاز بررسی‌ شده است و باید به‌منظور رسیدن به نتیجه درروند مرحله اولیه، احتیاط شود. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، درحقیقت، اقدامات متقلبانه مربوط به جرایم سوءاستفاده از رایانه، در طول دوره چهار درصد افزایش داشته که این امر به علت افزایش ۴۲ درصدی در مورد «هک کردن» رسانه‌های اجتماعی و ایمیل است.

تماس تصویری که می‌تواند تلفن کاربران را هک کند فتا |  غیرممکن به نظر می‌رسد، اما یک آسیب‌پذیری بحرانی در پیام‌رسان واتس‌آپ پیدا شده که می‌تواند به هکرها اجازه دهد از راه دور و تنها با یک تماس تصویری کنترل واتس‌آپ شما را در اختیار بگیرند. این آسیب‌پذیری موضوع سرریز بیش‌ازحد حافظه است و هنگامی رخ می‌دهد که کاربر یک بسته اشتباه طراحی‌شده، به‌صورت خاص RTP را از طریق تماس تصویری دریافت می‌کند و باعث ایجاد خطاهای انحرافی و خراب شدن برنامه واتس اپ موبایلی می‌شود. هنگامی که آسیب‌پذیری روی RTP (پروتکل زمان واقعی انتقال) اثر می‌گذارد، نقص روی برنامه‌های اندروید و IOS اثر می‌کند اما برروی وب‌سایت واتس‌آپ برای تماس تصویری تأثیری ندارد. سیلوانوویچ، محقق امنیت پروژه صفر گوگل، همچنین مقاله اثبات مفهوم بهره‌برداری را همراه با دستورالعمل‌ها برای بازیابی حمله واتس‌آپ منتشر کرده است. با این‌حال که مقاله منتشرشده توسط او فقط از بین رفتن حافظه را شامل می‌شود، اورماندی محقق دیگر پروژه صفر گوگل، مدعی است: این اتفاق بزرگی است که فقط با جواب دادن یک تماس از طرف مهاجمان واتس‌آپ کاملاً آسیب ببیند. به زبانی دیگر، هکرها برای دزدیدن حساب کاربری واتس‌آپ و رصد مخفیانه مکالمات شما تنها به شماره تلفن شما نیاز دارند. این آسیب‌پذیری در آگوست امسال به تیم واتس‌آپ گزارش شد. واتس‌آپ آن را تایید و موضوع را در ۲۸ سپتامبر برای مخاطبان اندروید و ۳ اکتبر برای مخاطبان آیفون تعمیر کرد. پس اگر تاکنون واتس‌آپ خود را برای اندروید و IOS به‌روزرسانی نکرده‌اید، باید الان این کار را انجام دهید. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، دو ماه پیش همچنین محققان یک نقص در راه اتصال برنامه موبایلی واتس‌آپ و وب‌سایت واتس‌آپ یافتند که به کاربران مخرب اجازه می‌داد محتوای پیام‌ها چه در مکالمات عمومی و چه در خصوصی را ره‌گیری کرده و تغییر دهند!

انتقاد دموکرات‌ها

از عملکرد ضعیف فیس‌بوک تک‌کرانچ |  دیوید سیسلین، نماینده حزب دموکرات ایالات متحده امریکا از عملکرد فیس‌بوک به‌شدت انتقاد کرده و گفته که این شرکت صلاحیت تنظیم مقررات برای خودش را ندارد.

به نظر می‌رسد که همچنان شبکه اجتماعی فیس‌بوک تحت تاثیر رسوایی‌های اخیر، افشای اطلاعات و حریم خصوصی کاربران و همچنین انتشار اخبار کذب توسط هکرها و مداخله گران سیاسی به‌شدت زیر ذره بین منتقدان و نهادهای سیاسی و دولتی ایالات متحده امریکا قرار گرفته است. حالا به تازگی دیوید سیسیلین به عنوان یکی از نمایندگان حزب دموکرات ایالات متحده امریکا از نحوه عملکرد این غول تکنولوژی به‌شدت انتقاد کرده و گفته که فیس‌بوک بارها به همه جهان ثابت کرده که منافع شخصی و شرکتی خودش همواره از منافع عمومی کاربرانش مهم‌تر بوده است. وی که احتمالا در آینده به عنوان رییس هیات کمیته مقابله با اخبار کذب در مجلس نمایندگان امریکا انتخاب خواهد شد، ضمن اشاره به عدم صلاحیت فیس‌بوک در قانونگذاری و مدیریت محتوا خاطرنشان کرده است که از این پس کنگره ایالات متحده امریکا باید وارد عمل شده و برای فیس‌بوک قانونگذاری کرده و حد و مرز تعیین کند.

وی باری دیگر تاکید کرده است که فیس‌بوک در جریان رسوایی چندماه اخیر خود که در آن اطلاعات شخصی و حریم خصوصی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر از کاربرانش افشا شد و به سرقت رفت، با یک موسسه تحقیقاتی و مشاوره سیاسی تحت عنوان کمبریج آنالتیکا همکاری کرده بود که همین امر به وضوح نشان می‌دهد سودآوری و درآمدزایی برای فیس بوک همواره در اولویت نخست این شرکت بوده است.

این در حالی است که مارک زوکربرگ، موسس و مدیرعامل شرکت فیس بوک بارها اعلام کرده است که منافع عمومی کاربرانش را به منافع شخصی و شرکت خود ترجیح و اولویت می‌دهد.

وزیر امنیت سایبری ژاپن از رایانه استفاده نمی‌کند

اظهارات وزیر امنیت سایبری ژاپن مبنی بر اینکه تا حالا از رایانه استفاده نکرده به یکی از جنجالی‌ترین مباحث در جامعه ژاپن و کابینه این کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا روزنامه ژاپن تایمز روز جمعه گزارش کرد 'یوشیتاکا ساکورادا' 68 ساله که یکی از اصلی‌ترین وظایفش نظارت بر امنیت سایبری در این کشور به خصوص برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو است از هم‌اکنون در معرض انتقادهای گسترده به دلیل این اظهارنظر قرار گرفته است.

گزارش حاکی است که او در یکی از اظهارات جنجال برانگیز گفته که هرگز از رایانه استفاده نکرده البته او پس از اینکه موجی از انتقادها را متوجه خود کرد، مدعی شد که در مواقعی که در اداره بوده از رایانه استفاده می‌کرده است.

ظاهرا او این سخنان را در یک کمیته پارلمانی و در جمع شماری از نمایندگان مجلس ژاپن در روز چهارشنبه عنوان کرده و شماری از نمایندگان همان زمان این گفته‌ها را شرم آور توصیف کرده‌اند. وی امروز جمعه پس از آنکه مورد انتقادهای گسترده قرار گرفت در مصاحبه با خبرنگاران ژاپنی تلاش کرد تا موضوع را به نحوی کمرنگ جلوه دهد و گفت که مقصودش این بوده که در منزل و در مواقع غیرکاری از رایانه استفاده نمی‌کند. این وزیر که بتازگی به کابینه شینزو آبه نخست وزیر ژاپن ملحق شده است وزارتخانه‌ای را زیرنظر دارد که باید این کشور را از لحاظ امنیت سایبری و فضای مجازی برای المپیک 2020 میلادی آماده کند و گفته شده که برای 22 سال در پارلمان بوده ولی هرگز پست کابینه نداشته است. وی در نشست کمیته پارلمانی یک اشتباه دیگر نیز مرتکب شد زمانی که بجای رقم یک میلیارد و 320 میلیون دلار هزینه برگزاری المپیک توکیو گفت که این بازی‌ها برای ژاپن 13 دلار و 20 سنت هزینه خواهد داشت.

بازدم فضانوردان به هوای قابل تنفس تبدیل می‌شود

دیلی‌میل |  به تازگی سیستمی ابداع شده که بازدم فضانوردان را به هوای قابل تنفس تبدیل می‌کند. این سیستم می‌تواند تا ۵۰ درصد دی اکسید کربن در بازدم فضانوردان را بازیافت کند.

سازمان فضایی اروپا به تازگی سیستمی ساخته است که می‌تواند با بازیافت تنفس فضانوردان، اکسیژن تهیه کند.این دستگاه اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شده است.

دستگاه مذکور نیمی از دی اکسید کربنی که در بازدم فضانوردان خارج می‌شود را بازیافت و به اکسیژن تبدیل می‌کند. دانشمندان این اختراع را گامی مهم برای انجام ماموریت سفر به ماه و اعماق فضا اعلام کرده‌اند.

سیستم مذکور در اواخر ماه سپتامبر به وسیله فضاپیمای باری ژاپنی بهISS برده شد.همچنین با کمک این اختراع از مقدار آب مورد نیاز برای تولید هوا در فضا کاسته شد.

تولید هوای قابل تنفس از هوای بازدم نیازمند مقادیر زیادی آب است. اما این دستگاه مقدار آب مورد نیاز برای این روند را ۴۰۰ لیتر می‌کاهد. همزمان با گذر کردن هوا در سیستم، دی اکسید کربن بین دانه‌های‌ریزی گیر می‌کند که از آمین (ترکیبی طبیعی و شبیه آمونیا) ساخته شده‌اند. بین این دانه‌ها با دی اکسید کربن واکنش شیمیایی ایجاد می‌شود و در نتیجه آن آب و متان به وجود می‌آید.درمرحله بعد آب نیز به هیدروژن و اکسیژنی تبدیل می‌شود که فضانوردان آن را تنفس می‌کنند. به گفته دانیل لورینی محقق ارشد پروژهACLS، فرایند جدید تولید هوای قابل تنفس، به میزان مساوی آب و متان تولید می‌کند.

 اما در حال حاضر هیچ مصرفی برای متان وجود ندارد. در این فرآیند متان به شکل غبار کربن تولید می‌شود.

البته به گفته لارینی فرآوری متان در مدار زمین و استخراج مواد قابل استفاده از آن در فضا کار دشواری است.

 

 

ارسال نظر