آموزش و پرورش سنگ‌بنای توسعه پایدار است

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۶۷
آموزش و پرورش سنگ‌بنای توسعه پایدار است

آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، اولویت نخست برنامه‌ریزی و بودجه‌ای است. برخی از کشورهای اروپایی بیشترین بودجه وزارتخانه‌ها را به وزارتخانه آموزش تخصیص می‌دهند و این بودجه را نه هزینه، بلکه سرمایه‌گذاری می‌دانند. اما آموزش و پرورش در ایران به سختی جزو اولویت‌های میانی دولت‌ها بوده است. البته وزیر آموزش و پرورش با این روند موافق نیست. او تاکید دارد که آموزش و پرورش به عنوان سنگ بنای پیشرفت و توسعه پایدار، نقشی کلیدی در تفاهم و برقراری صلح بین ملت‌ها بازی کرده و می‌کند.

محمد بطحایی گفت: آموزش و پرورش در دیدگاه ما سنگ بنای پیشرفت وتوسعه پایدار است و چنانچه از کیفیت متناسب و سازگار با شرایط و نیاز‌های روز نیز برخوردار باشد، نقشی کلیدی در برقرای تفاهم و صلح بین ملت‌ها دارد و ما در وزارت آموزش و پرورش می‌کوشیم تا معیارها و استانداردهای کیفیت را افزایش داده و نظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفیت ارتقاء دهیم. بطحایی افزود: هم اینک نظام آموزشی ما ۹۹ درصد کودکان سنین مدرسه‌ای را در دوره ابتدایی تحت پوشش دارد و نرخ جذب آن در دوره دبیرستان نیز به بیش از ۸۵ درصد رسیده است و توانسته‌ایم ۹۶ درصد دختران سنین مدرسه را به آموزش جذب کنیم و نسبت برابری جنسیتی را در این زمینه به حدود ۴۹ به ۵۱ درصد برساینم. رییس شورای سیاست‌گذاری کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران افزود: این تلاش‌ها اکنون موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی یونسکو جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی به شمار‌اید. بطحایی یکی دیگر از افتخارات وزارت آموزش و پرورش را

نام‌نویسی و آموزش کودکان و نوجوان پناهنده در سنین مدرسه عنوان کرد و گفت: از ۴ دهه پیش تاکنون پذیرای هزاران کودک پناهنده در مدراس خود بوده و افزون بر آموزش، خدمات بهداشتی و کمک هزینه‌ای نیز برای آنها فراهم آورده‌ایم.

وی گفت: این کودکان که بیشتر آنها به دلیل قرار گرفتن در شرایط ناگوار جنگ و ناامنی، از بیماری‌ها و نارسایی‌های جسمی و روانی رنج می‌بردند، با همکاری دو وزارت خانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان از خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی برخوردار می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی را در خصوص آموزش کودکان پناهنده بسیار ناچیز دانست و گفت: هر ساله بیش از ۴۰۰ هزار نفر و در سال جاری نیز بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز پناهنده، زیر پوشش خدمات آموزشی و بهداشتی جمهوری اسلامی ایران بوده و انعکاس این اقدام نیز از سوی سازمان‌های بین‌المللی چندان مناسب نبوده است.بطحایی گفت: ما این کودکان را بیگانه تصور نکرده و همچون فرزندان خود و سایر شهروندان ایرانی در مدارس تحت آموزش قرار دادیم و به دستور مقام معظم رهبری هیچ کودک پناهنده‌ای را حتی بدون مدارک پناهندگی از تحصیل محروم نکرده‌ایم و این موجب افتخار ما است که شمار قابل توجهی از دانش‌آموختگان و کارشناسان افغانستانی که در کشور خود و سایر کشور‌ها خدمت می‌کنند، دانش‌آموخته ایران هستند.

وی گفت: هم‌اکنون کشور ما برخلاف نظر و موافقت جامعه بین‌المللی مورد شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه امریکا قرار گرفته و از بسیاری از حقوق خود در عرصه‌های بین‌المللی محروم شده و این در حالی است که کشور ما همواره در راه استقلال و عدم وابستگی خود ثابت قدم بوده و هرگز در برابر ستمگری و زورگویی سر فرود نیاورده است.

بطحایی افزود: در وزارت آموزش و پرورش نیز می‌کوشیم تا با وجود دشواری‌ها و آثار سوء تحریم‌ها، در راه دستیابی به اهداف خود با تلاش و پشتکار پیش رویم و با یاری پروردگار خواهیم توانست بر دشواری‌ها و موانع پیش رو پیروز شویم.

 

ارسال نظر