اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۲۲۰

کمبود نیروی انسانی  پرستار شدن همراه بیماران

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمبود پرستار در بیمارستان‌ها باعث می‌شود مراقبت‌های پرستاری کیفیت مناسبی نداشته باشد به همین دلیل از همراه بیمار می‌خواهند برای مراقب بیشتر در بیمارستان بماند.

 حیدرعلی عبادی در رابطه با کمبود‌ نیروی پرستاری گفت: بیمارستان‌ها ما در حال حاضر با کمبود پرستار مواجه هستند به همین دلیل مراقبت پرستاری کیفیت مناسبی ندارد. از طرفی در برخی از بیمارستان‌ها پدیده جدیدی به وجود آمده و آن هم همراه بیمار است که در تمامی بیمارستان‌ها به محض بستری کردن بیمار، از خانواده و همراهان بیمار می‌خواهند تا به عنوان همراه بیمار و برای مراقبت از وی در بیمارستان بماند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: هیچ جای دنیا به اعضای خانواده بیمار همراه بیمار برای مراقبت نمی‌ماند، چرا که این فرد آموزش‌های لازم را ندیده است، ازطرفی خود این فرد نیز آسیب می‌بیند و از تمامی برنامه‌های روزمره خودش نیز عقب می‌ماند و اگر هم نماند عذاب وجدان می‌گیرد که چرا در کنار بیمارش نمانده است. در این رابطه بار‌ها به وزارت بهداشت و درمان گفته شده است تا پدیده همراه بیمار در تمامی بیمارستان‌ها جمع شود چرا که غیر علمی بوده و برای خانواده‌ها نیز مشکل ایجاد می‌کند و باعث انتقال بیماری‌های عفونی شده و عفونت‌های بیمارستانی را گسترش می‌دهد در نتیجه باعث افزایش مرگ و میر می‌شود.

عابدی ادامه داد: کمبود پرستار در بیمارستان‌ها باعث می‌شود که پرستاران نتوانند از بیمار به خوبی مراقبت کنند به همین دلیل از همراه بیمار می‌خواهند برای مراقب بیشتر در بیمارستان بماند. در همه جای دنیا ملاک و معیار تعداد پرستار به تخت بیمارستان سنجیده می‌شود، در بیمارستان‌های ژاپن به ازای هر تخت 11 پرستار و کادر پرستاری، کاردان اتاق عمل و بهیار وجود دارد. در دیگر کشور‌های دنیا نیز به همین صورت، در کشورهای آفریقایی نیز کمتر از 4 نیروی کادر پرستاری به ازای هر تخت وجود ندارد، یعنی اگر یک بیمارستان 100 تخت داشته باشد، برای هر تخت 4 پرستار، کاردان اتاق عمل، بهیار و کمک پرستار وجود دارد.

گلایه وزیر از رقابت‌های فردی در مدارس

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته با مشکل رقابت‌های فردی در مدارس روبرو هستیم گفت: باید این موضوع برعکس شود و به جای آن فعالیت‌های جمعی و گروهی را توسعه دهیم.

محمد بطحایی گفت: مدرسه باید به گونه‌ای باشد که منجر به بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها شود. مدرسه و محیط اطراف آن مجموعه‌ای از توانمندی‌های عظیم است که در مجموع منتج به خروجی‌های موفق می‌شود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در هفته پیوند اولیا و مربیان قرار داریم عنوان کرد: انجمن اولیا و مربیان می‌تواند در شاد کردن محیط مدرسه نقش داشته باشد. او به المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای نیز اشاره کرد و آن را گام جدی برای ارتقای ورزش دانست و گفت: در قالب این طرح، همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های لازم برای دانش‌آموزان به کار گرفته می‌شود. بطحایی با اشاره به اینکه البته از چندین سال قبل با مشکل رقابت‌های فردی در مدارس روبرو هستیم اظهار کرد: باید این موضوع را برعکس کنیم و به جای آن فعالیت‌های جمعی و گروهی را توسعه دهیم. باید یاد بگیریم چطور با یکدیگر در تعامل باشیم. خوشبختانه المپیادهای درون مدرسه‌ای به این اصل مهم توجه دارد. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هر فردی در یک زمینه خاص نخبه و توانمند است و معلمان وظیفه دارند زمینه‌های نخبگی و استعداد برتر را شناسایی کنند که این فرصت نیز در المپیاد درون مدرسه‌ای وجود دارد.

تبعات خشکی هامون دامنگیر ایران و افغانستان

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با یادآوری همکاری ترکیه با افغانستان برای ایجاد سدی در ۱۰۰ کیلومتری خاک ایران گفت: تبعات زیست محیطی خشکی هامون دامنگیر مردم ایران و افغانستان خواهد شد.

علیم یارمحمدی با بیان اینکه بخش اعظم ریزگردهای سیستان منشأ خارجی دارد، گفت: سدسازی‌های کشور افغانستان تاثیر زیادی در شیوع ریزگردها و خشکی تالاب هامون داشته است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی،

با یادآوری اینکه افغانستان با ایجاد سدهای انحرافی روی هیرمند خشکی کامل تالاب هامون را رقم زده است، به خانه ملت گفت: بی‌شک اگر هامون بطور کامل خشک شود آسیب‌های ناشی از دامنگیر ایران و افغانستان خواهد شد و ادامه زندگی را برای مردم سخت و مناطق را خالی از سکنه خواهد کرد.

او با بیان اینکه افغانستان با سدسازی‌ها اجازه ورود آب به پایین دست را نمی‌دهد، تصریح کرد: افغانستان با همکاری و هزینه ترکیه در حال ایجاد سدی در 100 کیلومتری خاک ایران است که اگر ساخته شود از ورود اندک آب حاصل از بارندگی نیز به تالاب ممانعت می‌شود و بی‌شک در محیط زیست سیستان تاثیرات زیادی را بر جای خواهد گذاشت. این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری اینکه سدسازی‌های افغانستان طی چند دهه باعث تغییر اقلیم در شمال سیستان و بلوچستان شده است، تصریح کرد: آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی سیستان از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود و برای تثبیت شرایط زیست محیطی نیاز شدیدی به آب‌های مرزی داریم.

 

ارسال نظر