کمک 10 میلیارد تومانی شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۱۹:۵۷
کد خبر: ۱۳۱۷۱۲
کمک 10 میلیارد تومانی شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

جلسه روز گذشته شورای شهرتهران دو مصوبه داشت و اعضای شورا، لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی را تصویب کردند. علاوه بر این لایحه شهرداری در خصوص تعیین بهای مبنای تعرفه صدور باربرگ در شهر تهران از دیگر مصوبات این جلسه بود.

به گزارش تعادل شهرداری تهران طی سال‌های گذشته در برگزاری مراسم روز اربعین مشارکت می‌کند.اعضای شورای چهارم در آخرین روزهای حضور خود در شورا کمک 10 میلیاردتومانی شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین حسینی  را تصویب کردند و حتی دو سال پیش قالیباف شخصا در کربلا حضور یافت تا مراسم روز اربعین را مدیریت کند. با این وجود روز گذشته اعضای شورای شهر لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی را  تصویب کردند.البته یک فوریت این لایحه چهارم شهریور ماه تصویب شد و در سه کمیسیون فرهنگی- اجتماعی، برنامه و بودجه و سلامت و خدمات شهری مورد بررسی قرار گرفت . رای این سه کمیسیون این بود که لایحه مذکور در صحن مورد بررسی قرار نگیرد و شهردار تهران از بودجه در اختیار خود و از ردیف بودجه حوادث غیر قابل پیش بینی این هزینه را انجام دهد.با این وجود لایحه نه تنها در صحن بررسی شد بلکه تقریبا تمام وقت شورا را نیز به خود اختصاص داد.

محمدجواد حق شناس در موافقت با لایحه شهرداری در خصوص هزینه اربعین گفت: بحث اربعین در سابقه شورا در قالب طرح بوده است. شورا یک بار ۵ میلیارد و سال گذشته نیز ۱۰ میلیارد تومان برای مراسم اربعین مصوب کرد و شهرداری نیز موظف به اجرا می‌شد و هیچ‌وقت لایحه مطرح نمی‌شد.اکنون برای اولین‌بار شهرداری در راستای شفاف‌سازی و پیشگیری از تخلفات لایحه داده است.این کار شهردار و شهرداری قابل تقدیر است. در گذشته بودجه‌ای به نام عطر سیب وجود داشته است که سال قبل به خاطر مشکلاتی که در منابع وجود داشت در کمیسیون آن را کاهش دادیم، اما امیدواریم با تصویب این لایحه، مدیریت شهری بتواند به نحو احسنت به طرح اربعین کمک کند.

به گفته کارشناسان در شرایطی که شهرداری 52 هزار میلیارد تومان یعنی چیزی حدود 3 برابر بودجه سال جاری‌اش به سازمان‌ها و بانک‌ها بدهی دارد و سود دیرکرد بدهی بانک‌ها نیز هر ماه به این مبلغ اضافه می‌شود، پروژه‌های نیمه کاره بسیاری به دلیل نبود بودجه در سطح شهر رها شده و شهرداری در پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل مواجه است، کمک به مراسم اربعین که جزو وظایف شهرداری تعریف نشده فقط تحمیل هزینه اضافی به شهر و شهروندان است. حسن رسولی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از مخالفان این لایحه بود. او با بیان اینکه برخی دوستان از من می‌خواهند با لایحه مجوز انجام هزینه برای مراسم اربعین حسینی مخالفت نکنم، توضیح داد: به زعم این دوستان مناسب نیست در سطح جامعه عنوان شود عضو شورا برای هزینه‌کرد برگزاری مراسم اربعین توسط شهرداری مخالف است.قطعا براساس تشخیص و وظیفه دینی، اخلاقی و سوگندی که برای مردم یاد کردیم که مدافع حقوق آنها باشیم و از بیت‌المال صیانت کنیم مخالف این لایحه هستم.این لایحه چهارم شهریور ماه سال جاری تقدیم شورا شد. در قالب این لایحه 10 میلیارد تومان به منظور تامین خدمات مطلوب، مناسب و فراهم کردن امکانات و تجهیزات ضروری، رفاهی، بهداشتی و کمک به ایجاد پایگاه‌های مورد نیاز برای زائران ایرانی عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی تقاضا شده است.

رسولی ادامه داد: در بودجه سال جاری در دو ردیف هزینه‌ای و سرمایه‌ای 67 میلیارد تومان در اختیار شهردار تهران قرار گرفته تا براساس تشخیص خود هزینه کند. همچنین در یک ردیف بودجه سال جاری تحت عنوان کمک به اجرای برنامه‌های آیینی، عاشورایی و اربعین حسینی نیز دو میلیارد و 360 میلیون تومان به شهرداری اجازه پرداخت کمک داده شده است. به عبارتی در مجموع 69 میلیارد و 360 میلیون تومان به صورت جاری و تملک دارایی  اختیار شهردار تهران گذاشته شده تا در هر موضوعی از جمله برنامه اربعین به لحاظ مدیریتی تشخیص دهد و هزینه کند. رسولی درباره پیشنهاد برای جذب کمک‌های مردمی برای تامین مالی و خدماتی مراسم اربعین نیز گفت: خواهش می‌کنم همکارانم با مردم در کف خیابان صحبت کنند. اینکه فراخوان داده شود، خیرین برای کمک صف بکشند باید بگویم که طلبکاران و کسانی که می‌خواهند خود را به آتش بکشند مقابل شهرداری صف خواهند کشید. لذا از همکارانم می‌خواهم آنچه باور مردم است را در این لایحه ببینند.

  بی‌توجهی به مراسم اربعین حسینی پذیرفتنی  نیست

سید ابراهیم امینی نایب‌رییس شورای شهر تهران از موافقان اجرای این لایحه بود. او با بیان اینکه بی‌‌توجهی مدیریت شهری به مراسم مذهبی که بیش از یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی در آن شرکت می‌کنند پذیرفتنی نیست، ‌گفت: به ویژه اینکه نیازهایی در طول سفر برای شهروندان تهرانی و دیگر هموطنان به وجود می‌آید که در این راستا ستاد اربعین در وزارت کشور تشکیل شده و برخی ازوظایف به شهرداری کلان‌شهرها از جمله تهران واگذار شده است. طبیعی است این انتظار وجود داشته باشد حداقل مشکلات در درون کربلا و نجف برآورده شود.البته در دیداری که ریاست شورا با مسوولان عراقی داشتند بخشی از نگرانی مسوولان عراقی بزرگ جلوه دادن کمک‌ها بود که به معنای عجز دولت عراق در خدمت رسانی قلمداد نشود. امینی با تاکید بر اینکه بخش کوچکی از فعالیت این مراسم بزرگ به عهده شهرداری تهران است، افزود: بخش قابل توجهی از فعالیت‌های شهرداری تهران در داخل کشور و پایانه‌های مرزی است که به زائران ایرانی خدمت‌رسانی در حوزه‌های نظافت، حمل و نقل کوتاه مسیر، ستاد گمشدگان و تسهیل ارتباطات شهروندان را با همکاری وزارت ارتباطات انجام خواهد داد.

  ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به اعضای شورا

اما شهر بانو امانی نیز از مخالفان این طرح معتقد بود بودجه‌ای که از محل عوارض شهر جمع می‌شود باید در همان محل هزینه شود. او با بیان اینکه امروز باب شده است که پیام‌های تهدیدآمیز ارسال می‌کنند، ‌توضیح داد: پیام‌هایی همانند پیام‌هایی که به نمایندگان مجلس برای تصویب FATF ارسال شده است، در رابطه با اربعین حسینی و نمایشگاه عطر سیب در شبکه‌های مختلف برای اعضای شورا ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مگر شیوه امام حسین (ع) برای نهادینه کردن فرهنگ و نشر عاشورا کار مردم نبود؟ چرا این کار را دولتی می‌کنید؟ مگر قبل از انقلاب چراغ مساجد را مردم روشن نگه نمی‌داشتند؟ این همبستگی و همکاری مردم در مناسبت‌های دینی و آیینی جزیی از فرهنگ ماست. ما وظیفه داریم بودجه‌ای را که از محل عوارض دریافت می‌کنیم در همان شهر هزینه کنیم.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اختصاص این بودجه در اختیار شهردار تهران است. سوال من این است که آیا شهردار از ردیف‌های بودجه‌ای هر آنچه بخواهد هزینه کند را به شورا می‌آورد؟ خیر در اختیار خودشان است و هزینه می‌کنند. بنابراین یک‌بار برای همیشه باید بازی‌های سیاسی را کنار بگذاریم گویی یک بخش از جامعه مذهبی است و دلسوزی برای دین دارد و یک بخش ندارد و این درست نیست. سه کمیسیون تخصصی این مساله را رد کرده‌اند. اگر ضرورت زیادی دارد که حتما مبلغی را برای مراسم اربعین در نظر بگیریم از بودجه سال آینده ردیف بودجه‌ای تعیین شود. در نهایت این لایحه با کسب 11 رای موافق از بین 16 عضو حاضر در شورا تصویب شد.

  باربرهایی که بار برگ نداشته باشند

 جریمه خواهند شد

به گزارش «تعادل» در این جلسه همچنین لایحه شهرداری در خصوص تعیین بهای مبنای تعرفه صدور باربرگ در شهر تهران با 15رای موافق به تصویب رسید.محسن پورسید آقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در این باره توضیح داد: باربرهایی (وانت‌، کامیون و کامیونت) که فاقد باربرگ باشند از سوی پلیس جریمه خواهند شد.بر اساس مصوبات بالادستی وزارت کشور باید تمام بارهایی که در شهر جابه‌جا می‌شوند بر اساس بارنامه انجام شود. بنابراین هر کسی که باری را جابه‌جا می‌کند باید باربرگی به صورت الکترونیکی دریافت کند و چنانچه اتفاقی برای یک بار بیفتد مشخص شود مسوولیت آن با چه کسی است. هزینه صدور هر باربرگ به صورت الکترونیکی هزار تومان تعیین شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: از این پس هر کسی بخواهد باری را در تهران جابه‌جا کند باید با مراجعه به سامانه barane.ir نسبت به دریافت باربرگ اقدام کند.

جلسه دیروز شورا بدون حاشیه نبود و هنگام رای‌گیری لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی، سیستم رای‌گیری علی اعطا سخنگوی شورا روشن نشد و او نتوانست در رای‌گیری شرکت کند. اعتراض اعطا با بی‌توجهی امینی که در غیاب هاشمی ریاست جلسه را بر عهده داشت مواجه شد و  او در اعتراض به این موضوع صحن شورا را ترک کرد.همچنین شهربانو امانی نیز هنگام رای‌گیری از صحن شورا خارج شد. الهام فخاری نیز اندکی قبل از آن صحن شورا را ترک گفته بود. محسن هاشمی و احمد مسجد جامعی هم از غایبان این جلسه بودند.

 

ارسال نظر