دستاوردها و موفقیتهای گروه سایپا در ۶ ماه گذشته

از آبان ماه سال گذشته و پس از روی کار آمدن مدیریت جدید در گروه خودروسازی سایپا، این مجموعه توانسته موفقیتهای بزرگی را در عرصههای مختلف تجربه کند. این گروه که پس از سالها شاهد روی کار آمدن تیم مدیران خودرویی و آشنا به حوزه صنعت خودرو و قطعهسازی است در چند ماه گذشته در زمینههای تولید، فروش، پرداخت تعهدات مالی و اقتصادی و پاسخ به تعهدات مالی و کیفیت توانسته دستاوردهای مهمی کسب کند که به آنها میپردازیم.
موفقیت در تولید
سایپا تا پایان سال گذشته توانست با رشد ۱۷درصدی نسبت به سال ۹۵، ۶۶۶ هزار و ۶۶۶ دستگاه خودرو تولید کرده و برای نخستین بار هدف تولید خود را محقق کند. این گروه از ابتدای سال جاری تا روز یکشنبه ۲۷خرداد ماه هم توانسته ۱۳۸هزار و ۵۲۲ دستگاه خودرو تولید کند که این امر با توجه به تولید ۱۱۳هزار و ۲۷۴دستگاه خودرو در مدت مشابه پارسال، رشد ۳/۲۲درصدی را نشان میدهد.
رشد فروش خودرو
در زمینه فروش هم، گروه خودروسازی سایپا در همین چند ماه گذشته توانست بیشترین سهم بازار را در حوزه خودرو از آن خود کند. این گروه علاوه بر آنکه در اسفند ماه سال گذشته با فروش ۹۱هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو توانست بیشترین میزان فروش ماهانه خودرو را در یک ماه به خود اختصاص دهد از ابتدای سال جاری تا تاریخ یکشنبه ۲۷خرداد ماه تعداد ۱۳۲هزار و ۷۲۷دستگاه خودرو را در بازار عرضه کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۹۷هزار و ۶۱۸ حاکی از رشد ۳۶درصدی است. همچنین از آبان ماه سال گذشته تاکنون، فروش اینترنتی محصولات سایپا ۲۲درصد افزایش یافته و زمینه کاهش هزینه ۲۰میلیارد تومانی را فراهم کرده است.
رشد ارزش فروش
با توجه به افزایش تولید خودرو در گروه سایپا بیشترین ارزش فروش محصول در ۴سال گذشته نیز رقم خورده است. مقایسه ارزش فروش نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته تا تاریخ یکشنبه ۲۷خرداد ماه بیانگر افزایش ۴۷درصدی ارزش فروش محصولات نسبت به سال گذشته است. گروه خودروسازی سایپا در سال جاری ۴۷۰۷میلیارد تومان فروش انواع خودرو را تجربه کرده که این عدد افزایش ۱۵۱۱میلیارد تومانی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش ۲۲۷۹میلیارد تومانی نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را نشان میدهد.
پاسخ به تعهدات مالی
مدیریت فعلی گروه خودروسازی سایپا همچنین در زمینه پاسخ به تعهدات ایجاد شده توسط مدیریت گذشته هم توانسته برنامه خود را محقق کند. در زمینه طرح اتوخدمت این مجموعه توانسته تاکنون مطالبات بر جای مانده از قبل را به میزان چشمگیری پاسخ داده و معدود تعهدات باقیمانده را نیز در آینده نزدیک پاسخ خواهد داد.
بهبود کیفیت محصولات
از آغاز فعالیت مدیران فعلی سایپا این گروه توانسته ضمن بالا بردن سطح کیفیت محصولات خود موفق به ارتقای یک ستاره کیفی برای محصولات خانواده تیبا و پراید ۱۳۱ سایپا در بهمن ماه ۹۶ شود. همچنین افزایش ۵/۱درصدی میانگین رضایت مشتریان در سال ۹۶ ازجمله دستاوردهای سایپا در حوزه کیفیت محصول است، افزون بر این شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نیز با رشدی حدود ۱۴درصد به نسبت ۳ماهه پایانی سال ۹۵ به عدد ۷۱۳ در ۳ماهه چهارم سال ۹۶ رسیده است. سایپا همچنین توانسته زمان رسیدگی به درخواستهای مشتریان را در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ به میزان ۱۵درصد بهبود دهد و این موضوع بیانگر کاهش ۴روزه زمان پاسخگویی از ۱/۲۶روز به ۱/۲۲روز در این گروه خودروساز است. همچنین پرداخت مطالبات قطعهسازان با اولویت تولیدکنندگان ضعیفتر و کاهش مطالبات آنها، تامین کامل نقدینگی مورد نیاز از طریق فروش محصولات، ساماندهی شبکه نمایندگیهای فروش، مذاکرات با برندهای برتر جهانی جهت تولید محصولات مشترک، شفافسازی و تعامل مناسب با بورس و سهامداران، بازنگری در برنامه توسعه محصول گروه، تمرکز بر توسعه ساخت داخل و استفاده از ظرفیتهای موجود به جای خریدهای خارجی، تمرکز بر توسعه سیستمهای فروش جهت از بین بردن بیعدالتی و رانت و کرامت نیروی انسانی و پرداخت عدالتمحور براساس شایستگی در عملکرد ازجمله مهمترین دستاوردها و موفقیتهای اخیر در سایپاست.
