دیدگاه

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۶۹

پیام محکم بازار به نمایش امریکا

مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه بازگشایی مثبت بازار سرمایه در روز گذشته را تاکیدی بر بی‌اهمیتی سخنان ترامپ دانست. محمودرضا خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه ماه‌هاست تهدید ترامپ درباره خروج از برجام باعث شده فضای روانی کاهنده‌یی در اقتصاد و بازار سهام و ارزش پول ملی ایجاد شود، گفت: البته فاکتورهای اقتصادی رخ داده، عکس‌العمل رفتاری نسبت به یک اتفاق است که بخشی از آن نیز بیش از اندازه بوده است. به گزارش سنا، وی با اشاره به اینکه پس از خروج رسمی ترامپ از برجام، خانم موگرینی و سران اتحادیه اروپا بر پایبندی خود به برجام تاکید کردند، اظهار داشت: با توجه به تاکید اروپا بر پایبندی به برجام، نگرانی‌ها از مشکلات اقتصادی به دلیل تهدیدهای ترامپ در کشور رفع شده است. این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سخنان ترامپ صرفا یک «شوآف» است و تاثیر‌گذاری بر اقتصاد ندارد، گفت: در دو سال گذشته ترامپ هیچ همکاری بر مبنای برجام نداشته و حتی مانع هم بوده است، فقط تا امروز این روند رفتاری بوده و از این به بعد روی کاغذ آورده می‌شود. خواجه‌نصیری در ادامه به آثار خروج ترامپ از برجام در بعد بین‌المللی اشاره کرد و گفت: احتمالا از این به بعد قیمت نفت در سطح بالاتری قرار بگیرد که باعث افزایش درآمدهای ارزی کشور ما خواهد شد. خواجه‌نصیری بازگشایی مثبت بازار سرمایه در روز چهارشنبه را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: این بازگشایی مثبت نشان داد که قدرت حمایتی بازار سرمایه در سمت سرمایه‌گذاران حقوقی قابل توجه است. این حمایت بسیار گسترده و جدی خواهد بود و هم ‌اکنون بیش از هر زمان دیگری منابع حمایتی پیش روی بورس قرار گرفته است. خواجه‌نصیری با تاکید بر اینکه اگر نوسانی در بازارها رخ دهد واکنش‌ها روانی و بسیار کوتاه‌مدت است، گفت: بازارها به زودی به ثبات و تعادل می‌رسند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: به سرمایه‌گذاران توصیه اکید دارم، منطقی و به دور از احساس و هیجان فکر کنند و تصمیم بگیرند. فراموش نکنند که همه ما تحلیلگران مالی علاقه‌یی نداریم با انتشار سیگنال‌های احساسی باعث ضرر و زیان سرمایه‌گذاران بشویم. وی تاکید کرد: اگر با هم متحد باشیم، اطمینان داشته باشید که اتفاق بدی در راه نیست و به سوی ساحل آرامش در حرکت خواهیم بود.

لغو یا اجرای برجام تاثیری بر بورس ندارد

مگر با اجرایی شدن برجام چه اتفاقی برای بازار سرمایه افتاده است که حالا با لغو برجام نگران این موضوع باشیم. علیرضا آریا کارشناس بازار سرمایه گفت: تغییرات قیمت ارز و تک نرخی شدن آن یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل بر بازار سرمایه است که بر این اساس امیدواریم تک نرخی بودن و ماندن ارز کماکان ادامه داشته باشد تا مطابق آن تکلیف بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاران مشخص باشد. به گزارش تسنیم، وی گفت: بازار سرمایه همیشه از پتانسیل لازم برای کسب سود حتی در روزهای منفی برخوردار است، اما نکته مهم در خصوص این بازار این است که چون بازار سهام یک بازار تخصصی است بنابراین کسب سود در آن نیز به مهارت بالایی نیاز دارد. بنابراین افردای که قصد حضور و کسب سود در این بازار را دارند باید از ابرازهایی که ریسک حضور آنها را در بازار سرمایه کم می‌کنند، مانند صندوق‌ها استفاده کنند. وی در پاسخ به این پرسش که خروج ایالات متحده از برجام چه تاثیری بر معاملات بازار سرمایه خواهد داشت، تصریح کرد: مگر با اجرایی شدن برجام چه اتفاقی برای بازار سرمایه افتاده است که حالا با عدم اجرای آن نگران این موضوع باشیم. وی ادامه داد: البته ممکن است چند روزی جو روانی منفی از این اتفاق بر معاملات حاکم شود، اما بدون شک بازار سرمایه راه خود را در پیش خواهد گرفت.

بهترین سال‌ مالی بازار‌ سرمایه

مردم رفتارهای هیجانی در بازار بورس نداشته باشند، چراکه سال ۹۷ یکی از بهترین سال‌های مالی برای بازار سرمایه کشور است. نوید اختری‌زاده با اشاره به خروج امریکا از برجام گفت: اگرچه ممکن است که خروج ترامپ از برجام، آثار اقتصادی برای ایران داشته باشد، اما به هرحال در بازار سرمایه ایران تاثیر منفی نخواهد گذاشت و حتی اگر به صورت کوتاه‌مدت، شاخص رو به کاهش نهد، در یک یا دو روز به سرعت جبران خواهد شد؛ همان‌طور که روز گذشته هم بازار سرمایه بی‌تفاوت به تصمیم رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، روز را با افزایش شاخص آغاز کرد. به گزارش مهر، این تحلیلگر بورس بیان کرد: با لحاظ کردن جمیع شرایط، ولی من فکر می‌کنم که رفتار هیجانی برخی سهامداران در یک تا دو روز رخ دهد، اما به سرعت بازار به روال عادی بر خواهد گشت. وی تصریح کرد: پیش‌بینی شاخص به این نحو است که اگرچه ممکن است شاخص کل، افتی را تا محدوده ۸۹ هزار واحد داشته باشد، اما بعد از آن مجدد به روال صعودی ادامه خواهد داد؛ چراکه سال ۹۷ سال مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور است و پیشنهاد من به سهامداران این است که امسال در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند. این در حالی است که موافق رشد بازار سرمایه در سال ۹۷ هستم و موج هیجانی که ممکن است برای فروش سهام به وجود آید، حداکثر دو روز بیشتر دوام نخواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: افق سال ۹۷ بازار سرمایه بسیار روشن است و به عنوان تحلیلگر پیشنهادهای خرید خوبی را برای خرید سهام داشته و تاکید می‌کنم که سهامداران رفتار هیجانی را از خود دور کنند؛ چراکه واکنش منفی بازار خیلی کوتاه‌مدت خواهد بود، در حالی که چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۹۷ بسیار روشن است.

 

ارسال نظر