ورود چینی‌ها به راه‌آهن شیراز-بوشهر

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۵۱
ورود چینی‌ها به راه‌آهن شیراز-بوشهر

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر به ارزش 700 میلیون دلار بین وزارت راه و شهرسازی ایران و شرکت سایناکاست چین امضا شد. این قرارداد که معادل 2 هزار و 360 میلیارد تومان برآورد می‌شود، با حضور وزیر راه و شهرسازی بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و طرف چینی به امضا رسید.

قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر در شرایطی امضا شد که براساس برنامه‌های دولت، در سال جاری، ساخت 919 کیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان می‌رسد که این رقم معادل عملکرد 5 ساله اقدامات در حوزه ریلی کشور است، اما ناگفته نماند که باوجود ساخت این حجم از ریل، همچنان وعده‌های وزارت راه و شهرسازی درباره اتمام راه‌آهن آستارا-آستارا تا پایان سال عملی نشده است و مسیرهای استراتژیکی مانند شلمچه-بصره که تنها نیازمند 32 کیلومتر خط ریلی هستند، رها شده‌اند.

 اولویت برتر توسعه شبکه ریلی

اما در مراسم امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل، توسعه شبکه ریلی را اولویت دولت دانست و گفت: مسیر تامین مالی و روند مطالعات و تکمیل برآورد ریالی پروژه‌ها پیش از این، از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شده است.

خیرالله خادمی افزود: 3 هزار و 410 کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه و اجرا داریم که بخش‌هایی از آن به بهره‌برداری رسیده، اما هدف اصلی ما اتصال 5مرکز استان به شبکه ریلی تا اوایل سال 97 است.

او با بیان اینکه برای تکمیل محورهای ریلی باید تامین اعتبار از منابع خارجی پیگیری می‌شد، افزود: 7 پروژه در برنامه تامین مالی قرار گرفت که 2 هزار و 270 کیلومتر طول دارد و مطالعات فاز یک و 2 آنها باید انجام می‌شد تا درنهایت، با فاینانسر برای تامین مالی به توافق می‌رسیدیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، برای این 7 پروژه، 12 هزار و 800میلیارد تومان هزینه اجرا درنظر گرفته شد که یکی از این پروژه‌ها خط‌آهن شیراز-بوشهر بود.

او با اشاره به اینکه با احداث خط راه‌آهن شیراز به بوشهر، ‌کریدور ریلی جنوب تکمیل می‌شود، افزود: مطالعات فاز یک و 2 پروژه تا بوشهر به اتمام رسید و با کارشناسی در شرکت ساخت و همکاری فاینانسر چینی و همکار ایرانی توافق شد که مبنای برآورد مالی براساس فهرست بهای ایران باشد که کار بزرگی محسوب می‌شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل کشور درباره ویژگی مهم این پروژه بیان کرد: در این پروژه مبنا براساس فهرست ‌بهای ایران قرار گرفت و درنهایت ضرایب متعلقه به آن اعمال شد. او افزود: مبلغ توافق شده برای این پروژه ۲۳۶۰میلیارد تومان به‌صورت ریالی که معادل ۷۰۰میلیون دلار یا ۵ میلیارد یوان چین است. خادمی اظهار کرد: برآورد مسافر و بار در این محور طی ۲۰ سال آینده در بخش مسافر سالانه یک‌میلیون نفر و در بخش بار سالانه ۱۲ میلیون تن است و این مسیر در 2 قطعه ۲۵۰ و ۲۰۰ کیلومتری اجرا می‌شود. چینی‌ها پیش از این هم در ساخت خطوط ریلی با ایران همکاری داشته‌اند و هم‌اکنون ساخت مسیر ریلی سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با مشارکت چینی‌ها در حال اجراست.

 تشکر از مجلس

درحالی که خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل کشور که به تشریح چگونگی امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر پرداخت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در جریان این مراسم به‌دلیل تصویب قانون تامین ۱۵درصد سهم ایران در فاینانس‌های خارجی از محل صندوق توسعه ملی از مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و تصویب این قانون را عاملی برای تسریع در پروژه ریلی شیراز-بوشهر دانست. آخوندی در مراسم امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر اظهار کرد: خوشبختانه در بودجه ۹۷ مشخص ‌شده که ۱۵درصد مذکور از صندوق توسعه ملی تامین شود که نکته بسیار کلیدی و مهم است. زیرا با این اتفاق، ‌پروژه شیراز-بوشهر می‌تواند با سرعت پیشرفت ‌کند و وعده دولت محقق ‌شود و ما می‌توانیم بار دیگر به ملت عزیز ایران، شهروندان استان‌های فارس و بوشهر خدمت کنیم.

به گفته او، در راستای سیاست توسعه شبکه ریلی کشور به بنادر یک خط ریلی اصفهان-شیراز وجود دارد، اما استان فارس علاقه‌مند به اتصال این استان به بنادر جنوبی کشور بود. آخوندی بیان کرد: یکی از پروژه‌های بسیار مهم و در حال اجرا، از شیراز به گل‌گهر و انشعاب آن به بندرعباس، کرمان و اتصال به چابهار است که 2 بندر بزرگ کشور محسوب می‌شوند.

او افزود: پروژه دیگر، اتصال شیراز به بوشهر است. در ابتدای دولت یازدهم پروژه بسیار بزرگی تحت عنوان بندر نگین تعریف شد و باتوجه به اینکه بندر بوشهر در فضاهای شهری محصور شده است و در سمت دیگر آن دریا قرار دارد، عملیات احداث بندر جدیدی در قطعی زمینی تحت عنوان «بندر نگین» با هدف اتصال به شبکه ریلی در برنامه گنجانده شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این اتفاق موجب اتصال بندر بوشهر به شبکه ریلی کشور می‌شود»، گفت: این اقدام علاوه بر تقویت حوزه مسافری می‌تواند در جهت توسعه ظرفیت باری در شبکه ریلی کشور، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش تلفات جاده‌یی، افزایش ایمنی و بهبود محیط‌زیست در این پروژه محفوظ باشد.

گفتنی است پیش از این مسوولان وزارت راه و شهرسازی بارها به اهمیت اجرای پروژه ریلی شیراز- بوشهر اشاره کرده بودند. امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی در تیر ماه سال جاری با اشاره به اینکه برای اجرای طرح ریلی شیراز-بوشهر به عسلویه 4هزار میلیارد تومان ارزیابی مالی شده است، گفته بود: اجرای این پروژه نیازمند فاینانس‌کننده دارد.

امینی بیان کرده بود: امسال برای اجرایی شدن پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز فاینانس‌کننده انتخاب می‌شود و اعتبارات لازم برای تحقق این مهم مصوب و اختصاص می‌یابد.

 سهم 85درصدی چینی‌ها

مسیر راه‌آهن شیراز به بوشهر 450 کیلومتر و مسیر طرح ریلی شیراز-بوشهر به عسلویه 640 کیلومتر تعیین شده است و اعتبار 70 تا 90 میلیارد تومان برای اجرایی شدن این پروژه پیش‌بینی شده بود که براساس برنامه قرار بود این طرح با مشارکت 85درصدی فاینانس خارجی و 15درصدی اعتبارات منابع داخلی اجرایی ‌شود.

 

ارسال نظر