روی موج خبر

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۰۴

 ایران و ترکیه آماده استفاده از پول ملی در معاملات مشترک هستند؛پاد  روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در تماس تلفنی تاکید کردند که جزئیات به‌کارگیری و استفاده از پول ملی دو کشور در معاملات مشترک نهایی شده و آماده اجرای آن هستند؛ حرکتی که می‌تواند جهشی در همکاری‌های اقتصادی تهران-آنکارا ایجاد کند. روحانی دیروز در تماس تلفنی رجب طیب اردوغان گسترش همکاری‌های بانکی را کلید اصلی توسعه روابط اقتصادی دو کشور برشمرد و اظهار داشت: نهایی شدن جزئیات به‌کارگیری پول ملی دو کشور در معاملات مشترک، حرکتی تازه و خبری خوب برای دو ملت است که پیوسته خواهان تعمیق همکاری‌های تهران–آنکارا هستند. رییس‌جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه موضوع به‌کارگیری پول ملی دو کشور در معاملات مشترک نهایی و آماده اجراست، گفت: این موضوع می‌تواند روابط اقتصادی دو کشور را وارد مرحله نوینی کند.

 کرباسچی با شکایت اطلاعات سپاه به یک‌سال حبس محکوم شد؛ ایسنا   با حکم شعبه 15دادگاه انقلاب دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به یک‌سال حبس محکوم شد.  سایت حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد: حکم دادگاه انقلاب شعبه ١٥ به ریاست قاضی صلواتی برای غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران روز چهارشنبه ابلاغ شد.

بنا بر شکایت سازمان اطلاعات سپاه، مبنی‌بر فعالیت تبلیغی علیه نظام برای غلامحسین کرباسچی یک سال حبس حکم صادر شده است.

 واکنش دادستان کل به حواشی مراسم روز زن در برج میلاد؛ ایلنا  دادستان کل کشور به دادستان عمومی و انقلاب تهران دستور داد با بررسی مراسم برگزار شده در برج میلاد تهران تحت عنوان بزرگداشت روز زن برخورد لازم را با هنجارشکنان و متخلفان این مراسم انجام دهد. دادستانی کل کشور اعلام کرد: به‌دنبال برگزاری مراسمی خلاف هنجارها و عفت عمومی کشور، تحت عنوان بزرگداشت روز زن در ایام خجسته میلاد بانوی بزرگ اسلام، الگوی عفت و پاکدامنی و مظهر فضائل اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س) توسط شهرداری تهران در سالن همایش‌های برج میلاد، دادستان کل کشور با ابراز تاسف نسبت به برگزاری این مراسم به دادستان تهران دستور تعقیب و پیگیری لازم و برخورد قانونی با هنجارشکنان و متخلفان را صادر کرد.

 وزیر کشور عراق از نقش ایران در مبارزه علیه داعش تمجید کرد؛ فارس  «قاسم محمد جلال حسین الاعرجی» وزیر کشور عراق دیروز و در حاشیه اجلاس وزیران کشور جهان عرب در الجزیره تاکید کرد که ایران نقش بزرگی در کمک به عراق و دیگر کشورهای جهان در مبارزه علیه تروریسم از جمله داعش داشته است. وزیر کشور عراق گفت: ایران بنا به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش وارد عمل شد. او تاکید کرد که در مبارزه علیه تروریسم حمایت ایران از عراق آشکار بوده و دولت عراق به همین دلیل از جمهوری اسلامی ایران به دلیل کمک‌هایش تشکر کرده است.  الاعرجی گفت که عراق از همه کشورهایی که در مقابله با داعش در کنار آن ایستاده‌اند، تشکر می‌کند.

 الزامی بودن رعایت نظرات «مجمع» را به مجلس تذکر دهید؛ ایسنا  یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌یی خطاب به آیت‌الله شاهرودی تذکر نسبت به الزامی بودن رعایت نظرات مجمع تشخیص مصلحت را به مجلس شورای اسلامی خواستار شد. در بخشی از نامه احمد توکلی به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده: «با عنایت به مشاهدات و شنیده‌های موثق، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس شورای اسلامی در بررسی‌های خود پس از وصول این نظرات، صرفا به ایرادات شورای نگهبان توجه کرده و نسبت به نظرات هیات عالی نظارت که به حکم رهبری جانشین مجمع است، توجهی نداشته و آن را لازم‌الاتباع قلمداد نمی‌کنند. لذا ضروری است لازم‌الاجرا بودن نظرات اعلامی توسط هیات عالی نظارت که مستند به تفویض صلاحیت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری است، تذکر داده شود و الزامی بودن رعایت این نظرات به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ابلاغ شود. »

 حق اظهارنظر برای همه نمایندگان فراهم شود؛ برنا  عباس گودرزی در جلسه علنی روز چهارشنبه خانه ملت در تذکری گفت: شأن مجلس این نیست که هیات‌رییسه هرگونه که بخواهد عمل کند. مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه‌ داخلی دارد که هیات‌رییسه برای اجرای آن سوگند یاد کرده است. او با انتقاد از برخی رفتارها ادامه داد: در مجلس نماینده‌تر وجود ندارد باید حق اظهارنظر آزادانه داده شود که خلاف این رویه وهن مجلس است. نماینده بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: نباید هر کسی که داد می‌زند و لابی بیشتری دارد، میکروفن وی برای بیان صحبت‌ها روشن شود. گودرزی از هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی خواست که این رویه را اصلاح کند.

 آخرین جزئیات طرح سوال از رییس‌جمهوری در مجلس؛ ایرنا  مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای مجلس گفت: سوال نخست از رییس‌جمهوری درمورد موسسات اعتباری بود که توسط علی مطهری و علی وقف‌چی نمایندگان تهران و زنجان در مجلس طرح شده بود ولی نهایتا از حد نصاب لازم افتاد و از دستور کار مجلس خارج شد. او افزود: پس از این قضیه ما احساس کردیم مشکلات سرمایه‌گذاران کاسپین که زندگی‌های‌شان متلاشی شده باید در مجلس مطرح شود، از این رو بنده طرح سوالی از رییس‌جمهور را درمورد موسسات مالی و اعتباری مطرح کردم. این نماینده مجلس گفت: امضاهای این طرح سوال به 102 امضا رسیده که امروز این طرح سوال از رییس‌جمهوری در هیات‌رییسه مجلس اعلام وصول شد.

 روحانی و اردوغان در مورد سوریه گفت‌وگو می‌کنند؛ ایسنا  ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت: رییس‌جمهور ما دیروز در رابطه با این موضوع با آقای پوتین رییس‌جمهور روسیه، به‌طور تلفنی گفت‌وگو کرد. آقای پوتین نیز تاکید کرد در رابطه با این موضوع دستورات لازم را خواهد داد. او افزود: رییس‌جمهور ترکیه امروز بعدازظهر نیز با آقای روحانی رییس‌جمهور ایران به‌طور تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد. دستور کار اصلی این گفت‌وگو را نیز همین موضوع تشکیل خواهد داد. امیدواریم طی روزهای آینده نتایج ملموسی را مشاهده کنیم.

 

 

ارسال نظر