غنی: طالبان را به‌عنوان حزب سیاسی می‌پذیریم

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۱۷۸۶۰

گروه جهان| اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، اعلام کرده دولت وحدت ملی حاضر است با طالبان آتش‌بس کند و این گروه را به‌عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

به گزارش بی‌بی‌سی، اشرف غنی چهارشنبه در دومین نشست «پروسه کابل» نقشه راه جدید صلح این کشور را اعلام کرد. دومین نشست پروسه کابل با اشتراک نمایندگان بیش از ۲۵ کشور و سازمان‌های بین‌المللی برای رسیدن به یک اجماع در روند صلح افغانستان در کابل راه‌اندازی شد. غنی در این نشست گفت که در صورت تقاضا براساس مواد پیش‌بینی شده در قانون اساسی، این قانون می‌تواند دوباره بازبینی شود و آزادی زندانیان طالبان و خارج شدن نام آنها از فهرست‌های ممنوعیت‌ها، به صورت قانونی دنبال شود.

رییس‌جمهوری افغانستان گفت حکومت وحدت ملی با باز شدن دفتر طالبان، صادر شدن پاسپورت برای آنها برای سفر آزادانه، همکاری برای آزادی زندانیان آنها، دسترسی آنها به رسانه‌ها و اسکان مجدد خانواده‌های طالبان موافق است. او تاکید کرد که برای انجام مذاکرات، بهترین مکان کابل است اما دولت حاضر است در هر جای دیگری ازجمله کشورهای اسلامی غیردخیل در این جنگ و نمایندگی‌های دفاتر ملل متحد نیز این مذاکرات را انجام دهد. غنی گفت دولت افغانستان برای صلح با طالبان هیچ پیش‌شرطی ندارد و طرحی را پیشنهاد می‌کند که به نفع این کشور است و حقوق تمام شهروندان از جمله زنان در آن تامین است و حفاظت از خاک این کشور در مقابل همه گروه‌های تروریستی در آن تضمین می‌شود.

در این نقشه راه مشوق‌های چشم‌گیری برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره در نظر گرفته شده و دولت افغانستان می‌خواهد با ارائه بلندپروازانه‌ترین طرح مذاکره، آخرین فرصت‌ها را برای پایان جنگ و جست‌وجوی یک راه‌حل صلح‌آمیز در این کشور بیازماید. هر چند این نقشه راه چارچوب زمانی را درنظر نگرفته ولی دولت افغانستان معتقد است که اگر تا آخر ماه آوریل امسال حملات طالبان در شهرهای افغانستان متوقف شود، نشانه‌ چراغ سبز این گروه به طرح جدید صلح دولت خواهد بود. طالبان هنوز به این طرح جدید واکنشی نشان نداد‌ه‌، اما روز سه‌شنبه اعلام کرده حاضر است با واشنگتن مستقیما وارد مذاکره شود. گذشته از واکنش طالبان، نبود اجماع در میان همسایگان افغانستان و عدم وحدت در سیاست داخلی افغانستان از دیگر چالش‌های عمده در برابر این طرح جدید پنداشته می‌شود. اما رییس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که اکنون مردم افغانستان همه یک‌صدا برای صلح با گروه‌های مخالف مسلح از جمله طالبان به اجماع رسیده‌اند و شرایط باتوجه به اراده حکومت برای صلح و حمایت جامعه جهانی بیش از هر زمانی برای صلح فراهم است.

 

ارسال نظر